Houten nooitgedagt schaaf afvlakken

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
781
74
Leeuwarden
Goedendag, ik heb een drietal houten schaven van nooitgedagt op de kop getikt.

Ben er erg blij mee en ze schaven redelijk.

Ik ben ze nu aan het opfrissen door ze te schotsen met schots brite, en te schuren.

Ik heb het gevoel dat ze niet helemaal vlak zijn dus was van plan om ze te schuren op vlakke schuurpapier.
Maar ik vroeg me af of het misschien mogelijk was om de onderkant te vlakken door hem door een vandiktebank te halen.

Als het een stom idee is of als het gewoonweg niet kan laat het me dan weten, opzich klinkt het logisch.

Alvast bedankt vrienden.

Gr Danny
 

SimondelaCourt

Actieve deelnemer
19 jul 2016
198
16
Neede
Dat lijkt mij een heel erg onverstandig idee. De messen van de vandikte band roteren, en met hout kunnen ze daar net zoals een schaaf wel wat vanaf schaven/snijden, maar met metaal levert dat waarschijnlijk een behoorlijk harde klap op. Ik denk dat je daarna wel wat schade hebt.

Misschien heb ik 't fout, maar dan lijkt me dat het vrij zacht staal moet zijn.
 
Laatst bewerkt:

WillemLimmen

Actieve deelnemer
21 feb 2013
141
1
Gaat prima, ik heb hetzelfde gedaan met een oude houten handschaaf met versleten/beschadigde onderzijde. Weinig afnemen en goed geleiden, daarna bijenwas op de zool.

Groeten Willem
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
45
Zevenaar
Bij ons op de LTS werden alle 50 rijschaven heel lichtjes over de vlakbank gehaald. Niet elk jaar, maar toch wel om de paar jaar. Heel langzaam aanvoeren. De beitel moest er in (kwam natuurlijk niet onder de zool uit), want dan moest de zool vlak zijn.
Die gedachte alleen vond ik al gruwelijk. Stel dat die beitel naar beneden zakt......

Maar het werd al tientallen jaren zo gedaan.
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Ik vlak -indien nodig- met schuurpapier op een vlakke marmeren tegel. Schuurpapier vastplakken, en een schaafbewging maken. De beitel moet er in omdat daardoor de schaaf iets vervormd ten opzichte van een 'lege' schaaf.
Wel uitkijken met de hoeveelheid die je afneemt, door het schuren/ vlakken wordt de schaafmond ook groter.
 
Laatst bewerkt:

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Ik zou het niet op de vlakbank doen. Die haalt veel te veel tegelijk weg. En hoe meer je weg haalt hoe wijder de mond van de schaaf wordt. Het idee met schuurpapier op een goed vlakke plaat is prima. En rustig aan, het gaat veel sneller dan met een metalen schaaf.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Ik zou de beitel er wel inzetten! Die natuurlijk wel een stuk naar binnen terugtrekken. Het vastklemmen met de wig van de beitel oefent namelijk flink wat druk uit op hout onder de beitel en kan voor een hobbel in de zool zorgen.
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.272
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Dit is schuurlinnen wat ik ooit bij 3M uit het magazijn van overschotten heb bemachtigd, deze rol had een randje waar geen korrels op zitten dus niet verkoopbaar, zo de personeelsshop in. (25 jaar geleden)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.