Corpuslijmtang vs doehetzelf verlijmpers

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Beste Mensen,

Ik zit met het volgende. volgend jaar wil ik een aantal panelen verlijmen en later een heel aantal deuren en andere dingen. Nu ben/was ik van plan om eind van het jaar 4 Bessey Vario Corpuslijmtang en later nog eens 4 klemmen. Dat is best een behoorlijke investering. Maar voorkomt nog steeds niet enige verdraaing/tordering in het werkstuk, wat wel een grote ergenis is.

Maar oh wacht ,ik werk bij een metaal bedrijf ik kan dingen laten maken. Dus ik zou zelf een buizen frame kunnen laten maken met klem/steun bevestigings gaten, en die aan de muur bevestigen. Nu is dit ook niet gratis en behoorlijk wat werk. Maar dat is niet het grootste probleem. Ik heb een chronisch ruimte gebrek.
De verlijmpers zou tegen de muur komen achter mijn werkbank. Dus ik moet verschillende dingen verplaatsen voordat ik er bij kan.

Mijn vragen:
- Wat is de meer veelzijdige oplossing?
- Goede voorbeelden van goede verlijmpersen?
- Nu hoeft het niet perse goedkoper, maar andere goed oplossingen. Ik wil ervooral grotere dingen mee verlijmen,

Alvast bedankt!
 

lucfranken

Nieuw lid
17 feb 2014
4
0
Als je in de metaal zit kan een pijpklem wellicht interessant zijn. Als je goedkoop aan stevige metalen pijpen kunt komen.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.167
352
Etten-Leur
Ik gebruik al vier decennia vier sets serre joints die op beuken houten balken zijn gemonteerd. Ik heb er al van alles mee gemaakt. Vlak houden doe je dan met hulpbalkjes en kleinere lijmtangen. Mijn werkplaatsje is nu 4 *4 mtrs...

Gzrt Hans
 

mrans

Nieuw lid
2 jul 2017
2
0
Antwerpen
ik zie de 'maxispanners' meer en meer opduiken, maar heb het gevoel dat deze enkel dienen om een meubel op te spannen, en niet zozeer om panelen mee te verlijmen. Heeft er iemand ervaring mee? ik ben ook aan het twijfelen ...
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.760
146
Rotterdam
Het voordeel van een verlijmpers aan de muur is dat hij weinig ruimte inneemt.
Als je met corpusklemmen (of sergeants of of iets anders aan de slag gaat), je veel ruimte nodig hebt om die klemmen plat neer te leggen. En ook vlak.
Ik heb ook weinig ruimte, en grote dingen lijmen is elke keer weer een gedoe. Maar als het eenmaal in de klemmen zit, kan ik het rechtop tegen de muur zetten.
Dat is dus een pluspunt van een verlijmpers.
 

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
352
43
Drunen bij Den Bosch
Heb zelf een poosje geleden een package deal van Bessey KRV 100 klemmen gekocht. Dat zijn er 4 van 100cm met toebehoren. Let op bij zon pakket, want de samenstelling ervan is bij verschillende aanbieders anders...het lijkt soms goedkoper maar is het niet. Achteraf heb ik spijt dat ik niet meteen voor 150cm heb gekozen, want bij mijn eerste werkstuk kwam ik aan één zijde al 20cm te kort. Ondanks de forse afmeting (wat mijn bezwaar was voor grotere) zijn ze ook bij kleinere werkstukken goed te gebruiken omdat je beide zijden kunt verstellen, waardoor je het werkstuk in het midden kunt houden en je geen hinder hebt vd overlengte.

De klemkracht is enorm en je werkstuk tordeerd in principe niet. Nadeel vind ik dat het 'stationaire' deel zich niet makkelijk laat lossen. Je drukt de knop in om te ontgrendelen, maar verschuiven ho maar. Je moet de klem in zijn geheel even rechtop tegen de vloer laten stuiten en dan lost hij.

Wanneer je een specifiek doel hebt, kun je zeker overwegen zelf iets te bouwen, want voor dat geld koop je heel wat ijzer. Het zal wel stevig moeten zijn want er komt wel wat kracht vrij.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.