advies nauwkeurige afkort verstek zaag fijn werk

Kris86

Actieve deelnemer
19 dec 2014
42
0
Hallo allemaal,

Ik heb al enkele jaren een Dewalt D27112 of een D27111 ik ben even kwijt welke type motor er alweer in zit, de inductie of de koolstofborstel weet ik veel motor.
Het is in ieder geval de stille versie aangezien ik hem speciaal ben gaan omruilen na de eerste keer aan te zetten, opmerkelijk verschil in geluidsniveau.
D27111.jpg
Op zich heel goede machine, ik had hem speciaal gekocht voor de zaagtafel bovenop de machine, maar wegens uitbreiding van mijn machinepark doorheen de jaren gebruik ik de zaagtafel nooit meer.

Nu heeft de machine voor mij volgende nadelen:
- hij is niet zo geschikt voor ultra fijne werkjes zoals kruislatjes zeg maar
- door de zaagtafel bovenop is de afzuiging van stof alles behalve goed
- de zaagtafel is volledig overbodig nu
- beetje groot en lomp ding voor wat ik hem nu gebruik.

Ik overweeg dus om hem te verkopen maar dat kom ik hier niet doen.

Ik wil eerst een deftige machine als vervanger en meer geschikt voor mijn huidige werk namelijk fijne kruishouten, verstekken en allerhande prutswerk.

Het merk blijft mij eigenlijk gelijk, qua hand machines zit ik overal bij Makita maar nog geen ervaring met hun afkortzagen.
Makita, Dewalt .... iets van Festool maar dat zal reteduur zijn.

Iemand een leuke suggestie.

Het hoeft dus geen groot zaagblad te zijn, telescopische is mss wel interessant, een lasertje heel mss, beperkt geluidsniveau want sommige zijn echte brulmonsters, een goede stofafzuiging, verder moet hij gewoon netjes fijn precisie werk kunnen leveren.

Alvast bedankt mensen.
 
Laatst bewerkt:

Kris86

Actieve deelnemer
19 dec 2014
42
0
Bedankt voor de tip, maar het is toch wel degelijk een zaagje dat ik nodig heb :)
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Misschien niet het antwoord dat je wilt horen, maar... een handzaag? Ik heb hier een vloer gelegd, eerste plankje met de afkortzaag, maar ik werd gek van het lawaai en het stof, buiten was het 30 graden, dus oorkappen en ramen dicht had ik ook geen zin in: ik heb alles met de hand gezaagd. Ik weet niet hoe vaak je steeds dezelfde lengtes moet doen (kan me voorstellen dat zo'n machine wel handig is voor seriewerk), maar voor alle andere argumenten zie ik geen bezwaar tegen met de hand zagen.
 

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
190
41
De festool sym 70 is speciaal voor plinten en lastige verstekken, er staat er een op marktplaats. Goedkopere zagen maken inderdaad veel herrie. Met een goede verstekzaag, zo'n handzaag met geleidingssysteem zeg maar, kun je overigens ook heel netjes zagen, zonder herrie.
 

Kris86

Actieve deelnemer
19 dec 2014
42
0
Bedankt voor de tip Houtmoet, die sym 70 had ik ook al eens bekeken. Zeer handige leuke machine voor idd plinten, glaslatten dat soort dingen. Grote nadeel dat mij opvalt is dat de zaag niet kantelbaar is, ik zaag wel eens in 2 richtingen onder een hoek en dat gaat denk ik niet met de sym 70.
 

Karotti

Nieuw lid
8 mei 2017
9
0
de xact sym 70 heeft dual bevel. Ik heb lang getwijfeld om de xact sym 70 te kopen maar vond hem niet solide aanvoelen. Ik heb nu de DeWalt 717xps en die bevalt mij erg goed.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.