PDA

Bekijk Volledige Versie : Leitz profielmessen

bohanon
06-08-17, 18:09
Dag lezers,

Ik heb zopas een freestafel Scheppach HF30 gekocht met wat extra materiaal.
Zo is er een doosje aanwezig met de freeskop en wisselmessen, 12 stuks, waarvan elk 1 stuk.
Nu ben ik op zoek naar nog een dergelijke set want met 1 mesje kan je niks aanvangen natuurlijk.
Op de mesjes staan de nummers " 493 / 1" en "493 / 2" enzovoort tot en met nr 12.

De mesje zelf zijn 40mm met één gaatje waar de stelschroef in past.
Hopelijk is de kenner hier iets mee, en kan mij tips geven waar ik nog aan zo een setje kan geraken. 2dehands.be en Marktplaats heb ik meermaals afgeschuimd maar voorlopig zonder resultaat.

Er zijn natuurlijk handelaars en slijperijen die nieuwe setjes aanbieden in paren, maar geen enkel dat geschikt is om mijn box compleet te maken.

Zo, alle tips of weetjes / koopjes zijn welkom.

cya, ivan

chevy66
06-08-17, 20:02
Met deze enkele sets kan je prima frezen. Als tegenmes gebruik je een recht mes, zodat de freeskop min of meer in balans is. Toerental niet te hoog nemen en frezen. Ik heb zelf meerdere sets met freesmessen die aan alle vier de zijden een verschillend profiel hebben. Deze waren als set verkrijgbaar bij een dewalt radiaalzaag. Ik heb een freeskop uitgedraaid naar 30mm, zodat ik hem op mijn scheppach freestafel kan gebruiken. Als je met een profielmes freest moet je alleen de aanvoersnelheid verlagen. Maar voor hobbyfreeswerk is dat meestal geen probleem. Als ik lijstwerk moet bijmaken, slijp ik ook maar een mes . Zonder machine is het niet te doen om twee gelijke messen te maken. Als je met wat beleid werkt, zal je zien dat je een prima resultaat kan verkrijgen.

Pel
06-08-17, 20:05
Misschien wat foto,s toevoegen, dan is e.a. toch wat beter toegelicht?

Groet Pel.

Wim Kluck
06-08-17, 22:06
Ik heb nog een verkoopkast staan met 40 mm flu messen. Dubbel wil ik wel kwijt. Kijk even op het www of je deze bedoelt. Het zijn de messen van rvs frezen. Ik heb bijna alle nummers tot 96 of zo.

mathieu
06-08-17, 23:50
Als er maar één gat in zit en de messen zijn niet dubbel, gaat het waarschijnlijk over een oudere set. Je kan inderdaad aan de andere kant een recht mes plaatsen (of een profielmes dat het gewenste profiel niet overlapt) om min of meer symetrische gewichtsverdeling te krijgen. Door de assymetrie in gewicht moet je het toerental beperken, anders gaat de frees beginnen te trillen.
Eerlijk gezegd zou ik alles weggooien en een moderne kop met twee identieke messen kopen (al dan niet met spaanbegrenzers). Ik had een gelijkaardige kop, maar heb hem nooit durven gebruiken en in de schrootbak gegooid.
Een moderne freeskop gaat veel veiliger werken en een beter resultaat geven.