Div. Schalen. 1

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Hallo allemaal.

Mijn vakantie zit er bijna op maar ik heb gelukkig wel Div. Schaaltjes kunnen afmaken.
Hier volgen de foto's van de eerste lading die helemaal klaar en in de olie zitten.


Deze passen toevallig mooi ik elkaar.

20170806_133834.jpg



De grootste is een Amerikaanse Eik van 30x10cm

20170806_133917.jpg

20170806_133957.jpg



De volgende heeft de revue al eens gepasseerd op dit forum maar wil hem nog eens met olie laten zien
26x9 cm

20170806_134104.jpg

20170806_134203.jpg




Deze is van gerookt zomer eik 23x7 cm

20170806_134329.jpg

20170806_134417.jpg




De laatste is beuk met slaap 20x6,5 cm

20170806_134807.jpg

20170806_134658.jpg


Lading 2 gaat vanavond in de olie en dan hoop ik komende week de foto's te kunnen plaatsen (als het weer een beetje mee zit :cool:)
 
Laatst bewerkt:
Dat Amerikaans eiken blijft toch eigenlijk best een saaie houtsoort als je het zo naast die beuk zet niet?
Het is prima draaihout maar je moet er geen grote hoeveelheden van hebben anders ben je het snel moe haha.
Dat natuurrandschaaltje blijft ontzettend leuk met die gebrande rand! Erg mooi!
 
P

Pel

Guest
Mooie schalen, vooral de beuken met slaap is zeer mooi, persoonlijk vind ik de rand van verbliksemde schaal te zwart en teveel verbrand, alhoewel hij in een modern interieur niet zou misstaan. Die van gerookt eiken is ook een heel mooie schaal.

Groet Pel.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Vooral de beuk met slaap en de schaal met gebrande rand vind ik leuk.
Eiken vind ik een beetje saai of je moet een stuk met fouten hebben of uit een vork.
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Dat Amerikaans eiken blijft toch eigenlijk best een saaie houtsoort als je het zo naast die beuk zet niet?
Het is prima draaihout maar je moet er geen grote hoeveelheden van hebben anders ben je het snel moe haha.
Dat natuurrandschaaltje blijft ontzettend leuk met die gebrande rand! Erg mooi!

Ja klopt, dat Amerikaans eiken is idd saai, maar ik wil gaan experimenteren met het "roken" van hout.
Zoals bij dat schaaltje van zomereik. Als je dit soort hout met een natuurrand maakt en dan rookt lijkt me dit best mooi.
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Mooie schalen, wat ga je ermee doen ? Hoe heb je die natuurrand zo donker gekregen ?

Dankje, de schalen hebben al een bestemming, vooral naar collega's als dank voor hun hulp met het vervaardigen van metalen hulpstukken.

De donkere rand heb ik met een brander gedaan. Eerst had ik de rand met wasbenzine doordrenkt en aangestoken maar dat brande niet lang genoeg om een verkoolde rand te krijgen.
Toen heb ik met een handzaag allemaal groefjes gezaagd in de rand en toen met een brander lekker "fikken". Dat ging op zich best goed maar de kanten met het kopse hout brand anders dan het langshout.
Als je een mooie egale rand wil krijgen is dit een puntje om op te letten.
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Mooie schalen, vooral de beuken met slaap is zeer mooi, persoonlijk vind ik de rand van verbliksemde schaal te zwart en teveel verbrand, alhoewel hij in een modern interieur niet zou misstaan. Die van gerookt eiken is ook een heel mooie schaal.

Groet Pel.

Dankje, de beuken schaal met verkoolde rand is naar inspiratie van Brendan Stemp https://www.youtube.com/watch?v=OFPSgHIIvdI

Het verbliksemen hoef ik je niet uit te leggen he ;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.