PDA

Bekijk Volledige Versie : Welk mes voor vorm te maken

Richard81
06-08-17, 11:03
Hallo ik wil gaan beginnen met houtsnijden maar met al die verschillende soorten messen zie ik het hout niet meer. :confused:
ik ben dus benieuwd welk mes ik zal kunnen gebruiken om een stuk hout vorm te gaan geven.
Ze hebben groot klein krom recht rond vlak etc.

hartvoorhout.jouwweb.nl
06-08-17, 19:00
Hoi Richard,

Ik ben begonnen met messen gekocht op rommelmarkten.
Mijn vrouw en kinderen kochten daarna voor mijn verjaardag 2 messen bij Baptist.
Ze wisten niet wat ze moesten kopen maar werden daar uitstekend geadviseerd.
Ze kochten deze twee messen:
67036

67037
Het bovenste mes gebruik ik het meest. Heeft een ronding waardoor je mooie lijnen kunt maken. Je kunt dit mes perfect sturen voor mooie rondingen of krullen .
Ik gebruik hierbij vaak mijn duim van mijn andere hand als sturing en druk. Hierdoor voorkom je uitschieters ( zowel in het hout als in je vlees :cool:)

Het tweede mes gebruik ik om nerven of diepere delen uit te kunnen snijden ( bv onder een bloemblad oid ) Door de punt vorm kun je nauwkeurig snijden en kleine snede maken.

Ik gebruik erg veel andere messen maar deze twee zijn mij zeer dierbaar. Ik neem ze ook altijd mee in mijn "vakantie "setje.

Met groet Edwin.

hartvoorhout.jouwweb.nl
06-08-17, 19:02
Dit setje bedoelde ik :

67038

Gr Edwin

Richard81
06-08-17, 19:41
Hoi Edwin
Bedankt voor je reactie en tips 😉, welk nummer heeft het tweede mes?
Mooi setje wat je hebt voor de vakantie heb je die ook van de rommelmarkt?

Groet

hartvoorhout.jouwweb.nl
06-08-17, 19:53
Hoi Richard,

De tweede is een nr: 2 mes van pfeil.
Andere merken hebben soortgelijke messen dus laat je niet leiden door het merk wat ik noem.

De set heb ik idd van Marktplaats. Een dastra set waar ik met een gelukje aan ben gekomen. Als kopers/verkopers eenmaal hebben gezien wat dit setje nieuw kost had ik het nooit voor die prijs gekregen.
Op dit moment is er nog weinig voor een zacht prijsje te koop. Soms heb ik nog geluk op een rommelmarktje of zo. 90 % van mijn beitels en gutsen komen van Mp en/of rommelmarkten.

Die nieuwe snij messen van Pfeil zijn echt niet te duur voor de kwaliteit . Ik denk niet dat ik ze ooit verslijt.

Gr Edwin

Nerf
06-08-17, 23:12
Ik snij tot nu toe alles met een Morakniv, dat werd me aangeraden voor 'occasional' snijwerk door iemand van de beeldhouwwinkel (Zutphen), tijdens de Open Dag Hout vorig jaar. Dat is sowieso goed om naartoe te gaan, kan je eens verschillende dingen vasthouden en proberen.
Dit mes heb ik dus: https://moraknives.nl/mora-erik-frost-wood-carving-120.html , ik overweeg ook zeker om zo'n "no 2" te kopen omdat ik vooral klein spul maak, en die Morakniv is daar soms wat grof voor. In mijn setje zit trouwens ook een aantal slijpsteentjes, dat is ook iets wat je echt nodig hebt om goed resultaat te krijgen.

Succes!

Richard81
07-08-17, 06:30
Goedemorgen,
De messen van pfeil schijnen goed te zijn en voor de prijs is het zeker het proberen waard. Het mes van morakniv is ook een mooie lekker groot voor het hele grove werk lijkt me?
Ik ga van de week eens naar baptist even neuzen en hopelijk kom ik niet met teveel thuis 😂.

hartvoorhout.jouwweb.nl
07-08-17, 09:27
Dit is de reden dat ik alleen nog maar onder begeleiding naar Baptist mag en altijd met een doekje tegen het kwijlen.
De kast van Lie-nielsen mag ik alleen van de achterkant bekijken. ;):o

Goedemorgen,
De messen van pfeil schijnen goed te zijn en voor de prijs is het zeker het proberen waard. Het mes van morakniv is ook een mooie lekker groot voor het hele grove werk lijkt me?
Ik ga van de week eens naar baptist even neuzen en hopelijk kom ik niet met teveel thuis .[/QUOTE]

Nerf
07-08-17, 15:08
Het mes van morakniv is ook een mooie lekker groot voor het hele grove werk lijkt me?

Niet per sÚ.... Ik gebruik het tot nu toe voor heel klein werk ( link e (https://www.woodworking.nl/showthread.php?19438-Kabouter-en-beer-met-dank-aan-Meron-en-Wijk0983)n link (https://www.woodworking.nl/showthread.php?22297-Hond-en-draakje)), maar ben er al op gewezen dat ik gereedschap moet kopen dat beter bij dat doel past :)

Richard81
07-08-17, 16:41
Die kabouter is zeker een kleintje ja maar wel goed gelukt!
Zal als ik er ben een foto voor je maken van de voorkant hartvoorhout 😂

wijk0983
07-08-17, 20:14
Hallo Richard,

Stel je wilt lepels snijden, dat komt voor weet je, dan heb je ook wat aan een gebogen guts om de kom uit te lepelen. Samen met de Morakniv kom je een heel eind.

Grtz Hans

Richard81
08-08-17, 16:43
Hoi Hans
Dat klopt als het bevalt zal het aantal messen ook zeker wel gaan groeien 😏

Richard81
08-08-17, 16:44
Welk hout is het makkelijkst om mee te beginnen en waar halen jullie het?

Pel
08-08-17, 17:49
Welk hout is het makkelijkst om mee te beginnen en waar halen jullie het?

De zachte houtsoorten zijn het makkelijkst te snijden met een mesje, o.a lindehout, abachi, en populieren, vuren en grenen enkel als het op de wind gedroogd is. Omdat als het kunstmatig gedroogd is, en dat is alle hout wat je zo bij handelaren koopt, doordat de kunstmatige temperatuur in droogovens ▒ 38░ - 48░ verspreid de hars in het naaldhout zich door de vezels, en wordt het hout bros, en is daardoor moeilijker te bewerken.

Groet Pel.

Nerf
08-08-17, 19:57
Ik heb wat dingen gemaakt van hout dat ik toevallig tegenkwam, de kabouter is uit een stukje snoeihout.

In Rijssen zit Sutacelot: http://www.sutacelot.nl/winkel/index.php?main_page=index&cPath=244&sort=20a&page=7 , die verkopen o.a. peer en linde blokken / blokjes.

wijk0983
09-08-17, 06:54
Lepels en kommen snijdt je het eenvoudigst uit zgn nat hout wat net is geveld of gesnoeid. Ook wel <green wood> genoemd.

berken en populier zijn goed te doen dan.

Richard81
08-09-17, 13:31
68185
Ben in me vakantie lekker bezig geweest met youtube stuk hout en een mes 👍🏻

wijk0983
10-09-17, 13:06
Mooie besteding van je vakantie, wat voor hout en mes heb je nu gebruikt?

Richard81
12-09-17, 18:22
Ik heb een stuk snoeihout van de hibiscus uit de tuin gepakt en een pfeil mes #7. Is wel veel oefenen al paar keer mes in me vinger gehad 😂 En voor wat goed hout gaan zorgen om te gaan snijden.

hartvoorhout.jouwweb.nl
18-09-17, 21:20
Hoi Richard,

Kijk....... zo moet dat. gewoon DOEN. ( en oppassen :cool: )
Ziet er veel belovend uit.

Je kunt overwegen om een handschoen aan je linkerhand te doen. Iets wat ik steeds vaker doe.
Het is even wennen maar scheelt ..... pleisters.

Hout kopen kan altijd. Ik heb meer dan genoeg aan gekregen,gevonden en ander hout. Zo zijn we net terug uit Duitsland,
blijkt dat er daar enorm veel oude rozen struiken staan als ook Juniper ( jeneverbes ) .
Dat rozenhout staat bekend om mooi snij hout...... ik ben benieuwd.

Dit hout heeft dan al voor het snijden een verhaal. We hebben het tijdens lange dagwandelingen door weer en wind gevonden en mee gesjouwd.
Niet dat het enorme stukken zijn. 4 cm dik en 40 cm lang.

Groetjes Edwin

hartvoorhout.jouwweb.nl
19-09-17, 08:30
Dit zijn 2 stukken van 1 omgevallen berk . De gehele boomkluit lag boven de grond. . Ik heb een stuk tak en wortel afgezaagd. 20-30 cm lang en 4-5 cm doorsnede.
Deze heb ik daar uit gesneden. Ongeveer 3 jaar geleden.

68492 68493

68494 68495

Groet Edwin

Pel
19-09-17, 12:23
Mooi uitgesneden Edwin, karikaturen uitsnijden gaat heel goed, je kunt vrij snijden wat je hoofd en het hout je ingeeft, of hoe een gedraaide houtnerf van een tak loopt.

Groet Pel.

Bijtel
20-09-17, 09:55
Ik mis in deze discussie nog wat voor houtsnijwerk de bedoeling is. Volgens mij heb je voor verschillend soort werk andere eisen aan het mes.

hartvoorhout.jouwweb.nl
20-09-17, 12:04
Klopt Bijtel,

Maar om van elk soort mes zijn specifieke eigenschap te vermelden............ :cool:

Ook heeft iedereen zijn eigen voorkeur en waar ga je het voor gebruiken!!!! .
Feit is dat je met een bol mes makkelijk rondingen, kromme lijnen maakt en met rechte- of holle messen beter recht kan snijden.

De rest is voorkeur, hout soort en soort snijwerk.

Gr Edwin

wijk0983
20-09-17, 21:26
Richard,

omdat je het over <mes> had ben ik vergeten om de V-guts oftwel burijn te noemen; dat is het gereedschap waarmee je contouren, lijnen en accenten kunt maken. Je hebt deze ook weer in verschillende dieptes en verschillende hoeken maar een graad of 45 is prima (loopt niet te snel vast) en een hoogte van ja, plm 12-15 mm afhankelijk hoe groot je werkt.

grtz Hans

Bijtel
21-09-17, 09:39
Maar om van elk soort mes zijn specifieke eigenschap te vermelden............ :cool:

Net andersom. De vragensteller heeft waarschijnlijk een bepaald doel en zoekt daar een mes bij.

Sommige mensen gebruiken een bijl. Mijn vader gebruikte exacto mesjes. Die waren voor zijn doel beter dan "houtsnijmessen". Ik zelf gebruik nogal eens een victorinox en Mora survivalmes. Maar dat raad ik een ander niet aan zonder te weten wat ie van plan is ;)

Dus misschien kan Richard81 vertellen wat het plan is?

Pel
21-09-17, 10:34
Welk mes je gebruikt is voor iedereen verschillend, de een heeft de voorkeur voor een gewoon zakmes een ander heeft een mesje van Pfeill. Hier zijn enkele filmpjes van de basis regels voor hout snijden met een mes, zoek maar knife carving op You Tube.

Groet Pel.

https://www.youtube.com/watch?v=AJHQNLfjN2k

https://www.youtube.com/watch?v=GhZZ2oCgO8I

Richard81
21-09-17, 15:56
Ik begin net dus zocht vooral een mes om mee te beginnen en het gevoel een beetje te krijgen. Ik heb nu de messen die eerder genoemd zijn en pas een set beitels aangeschaft van de Lidl gewoon om te proberen/oefenen. Wil binnenkort een morakniv mes aanschaffen merk dat de messen die ik heb wat klein zijn voor het grove snijwerk.