Verlijmen Eiken

DeBo

Actieve deelnemer
23 feb 2016
35
0
Achterhoek
Hallo Woodworkers,

Voor een bruggetje welke ik aan het maken ben, heb ik palen nodig voor de leuningen die een afmeting krijgen van 10x10 cm. Om dit te verkrijgen wil ik 2 balkjes van ongeveer 5,5x11 cm aan elkaar verlijmen. De palen krijgen een lengte van 1,30m.

Nu ben ik echter bezig met het vlakken van de Eiken balkjes op een Robland HX310, maar ik heb de balkjes telkens lichtjes bol geschaafd. Ik heb al veel met de instellingen geprobeerd te spelen, maar krijg het er niet uit. Het liefst wil ik de balkjes lichtelijk hol hebben, omdat ik las dat dit beter is voor het verlijmen.

Mijn vraag is dus, kan het kwaad dat ik de uiteindes simpelweg bij elkaar klem, of zal dit na verloop van tijd toch gaan splijten o.i.d.? Het bruggetje komt logischerwijs buiten te staan, dus zal in weer en wind staan.

Hieronder een aantal foto's van het hout zoals het nu is, hopelijk wordt het hierdoor iets duidelijker.

IMG_6397.jpg
IMG_6398.jpg

Alvast bedankt voor jullie bijdrage!
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Ik zou het niet doen. Zeker niet als het voor buiten is. Die lijmnaad gaat willen lossen. Je zou lichtjes hol kunnen schaven met een handschaaf? Vergeet ook geen waterbestendige houtlijm te gebruiken.
 

DeBo

Actieve deelnemer
23 feb 2016
35
0
Achterhoek
Waterbestendige houtlijm stond zeker nog op het boodschappenlijstje! En het met de hand hol schaven is natuurlijk altijd een optie, mits dat goed te doen is.
 

tuoh

Oud hout
Die minimale bolling is te verwaarlozen, dat is geen probleem voor het lijmen. Vergeet ook niet dat niet elke afwijking bij het schaven te wijten is aan de machine, de gebruiker heeft een even groot aandeel in het al dan niet geslaagde eindresultaat. Teveel druk vooraan bij het aanzetten, of het hout niet voldoende aangedrukt op het afvoerblad, zijn veel voorkomende fouten welke meestal resulteren in krom geschaafd hout.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.776
931
Leeuwarden
Als de balken bol zijn en ze zijn evenwijdig op dikte geschaafd moet de ander kant toch hol zijn:confused: Dan lijm je die toch op elkaar:rolleyes:
Overigens ben ik het met André eens dat de afwijking geen problemen zal geven, als je bijvoorbeeld Woodmax van Bison als lijm gaat gebruiken vult dat het laatste kiertje ook nog mooi op. Dan wel een dag in de klemmen laten staan!

Succes! Fons
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Nu ik het nog eens goed bekijk, is het zeker geen probleem om zo te verlijmen. De planken buigen goed in die richting, dus dat krijg je wel recht met klemmen. Ik dacht eigenlijk dat je de randen aan elkaar wou lijmen. Dat ging een ander verhaal zijn.
 

DeBo

Actieve deelnemer
23 feb 2016
35
0
Achterhoek
Bedankt voor jullie reacties! Zoals tuoh al aangaf, is het best mogelijk dat ik tijdens het schaven niet de juiste druk heb uitgeoefend. Ik heb op de meeste balkjes (van de 12) nog wel wat speling, dus kan ik er nog iets meer af schaven met de vlakbank.
Het gaat er mij om dat de uiteindes na verloop van tijd niet gaan splijten, zolang dat niet gebeurt ben ik tevreden! En over de te gebruiken lijm; het lijkt me dat een watervaste houtlijm toch voldoende moet zijn (bijvoorbeeld de Woodmax waar Fons het over had).
 

DeBo

Actieve deelnemer
23 feb 2016
35
0
Achterhoek
Nog even een vraagje over de te gebruiken lijm. Welke lijm is het beste voor het buiten gebruik? Fons had het over bruislijm, maar indien dat niets uit maakt gebruik ik liever 'gewone' witte houtlijm. Uiteraard neem ik dan wel een watervaste, ik heb al wat rond zitten kijken naar Titebond III en dat leek me opzich ook wel wat. Of hebben jullie hier een andere kijk op?
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.776
931
Leeuwarden
Dan heb je mijn advies niet correct geïnterpreteerd:rolleyes: Woodmax, in Nederlands Houtmax is nl. geen bruislijm maar een pasteuze vullende lijm!! En de beste keuze op dit moment voor de verlijming, tenzij je met epoxy wilt werken of tweecomponenten lijmen.

Maar... reageer ook nog eens op mijn opmerking over je bol/hol probleem:confused:

Fons:)
 
Laatst bewerkt:

DeBo

Actieve deelnemer
23 feb 2016
35
0
Achterhoek
Dan heb je mijn advies niet correct geïnterpreteerd:rolleyes: Woodmax, in Nederlands Houtmax is nl. geen bruislijm maar een pasteuze vullende lijm!! En de beste keuze op dit moment voor de verlijming, tenzij je met epoxy wilt werken of tweecomponenten lijmen.

Excuses :p! Ik heb zojuist nog even beter gekeken, en ik heb het inderdaad verkeerd geïnterpreteerd. Ziet er zeker goed uit, hoewel ik die vullende werking in principe niet nodig heb omdat beide delen verder mooi glad zijn en ik er uiteraard nog klemmen op doe. Maar het kan natuurlijk geen kwaad!

Maar... reageer ook nog eens op mijn opmerking over je bol/hol probleem:confused:

Wat je zegt is zeker waar, echter heb ik (tot nu toe) slechts een zijde gevlakt. De andere kant is dus nog ruw. Tevens verschilt de bolling wel per balk, waarschijnlijk vanwege mijn vlak techniek. Ik ga dus eerst nog proberen om ze met een verminderde bolling te schaven, en dan zou ik het moeten kunnen redden door goed te klemmen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Hoeveel opening is er eigenlijk? Als ik de foto bekijk, lijkt het me hoogstens één mm. Zoals aangegeven geen probleem. Maar al zou je een perfect recht balkje verkrijgen na het vlakken, dan gaat toch maar tijdelijk zijn, zeker als het wat lengte heeft (meer dan één meter). Na enkele dagen zal er terug een kleine afwijking in zitten door spanningen in het hout, veranderingen in luchtvochtigheid en temperatuur.. Eenmaal buiten en vrijgesteld aan alle weersomstandigheden zullen er veel groter spanningen in het hout komen.
Om die op te vangen is een goede lijmverbinding, met de juiste lijm, zoals Fons al aangegeven heeft, noodzakelijk.
Nog een opmerking wat witte houtlijm betreft. Voor buiten, (vrijgesteld aan regen) is gewone 'watervaste' witte houtlijm niet geschikt. Deze is D3, wat eigenlijk vochtigbestendig is. Voor buitenheb je D4 nodig, wat meestal PU, epoxy en dergelijke zijn. Er bestaat D4 witte lijm zoals Titebond III, maar die is niet courant verkrijgbaar.
 

R de Gelder

Actieve deelnemer
26 jan 2017
138
0
Ik gebruik met volle tevredenheid de Hout max een goede D4 lijm voor de verlijming van ramen en kozijnen, gebruik alleen bruislijm als een constructie snel moet uitharden.
 

DeBo

Actieve deelnemer
23 feb 2016
35
0
Achterhoek
Kleine update!

Ben zojuist even in de werkplaats geweest om alle balkjes nog een keer opnieuw te vlakken, met de opmerking van tuoh in het achterhoofd. Bij alle balken heb ik de bolling kunnen verminderen, en in sommige gevallen zelfs lichtelijk hol gemaakt. Dus nu moet het zeker goed genoeg zijn om te verlijmen!
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Volgens mij is witte D4 houtlijm KM45 van Bison gewoon verkrijgbaar.
Bekijk bijlage 67110
Mvg, :).

In de doorsnee houthandel/doe-het-zelf/metaalwaren en dergelijke waar ze lijm en aanverwanten verkopen, heb ik hier in de buurt toch nooit D4 witte lijm gezien.
Maar er zullen zeker zaken zijn waar deze lijm in het schap staat, en via een webwinkel zal het zeker geen probleem zijn. Vandaar dat ik zeg dat hij niet 'courant verkrijgbaar' is.
 

Willi

Actieve deelnemer
27 okt 2016
77
10
Ik gebruik al langer de rektavit ultra witte houtlijm en deze is ook gewoon D4. Als alternatief voor zaken die echt nooit meer mogen falen gebruik ik de woodmax lijm. Deze is ook D4 maar heeft een veel langere droogtijd en is moeilijk op te kuisen
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.106
239
Goeree-Overflakkee
Die witte Bison KM45 kende ik nog niet. Staat trouwens niet op de site van Bison.

Edit: Staat op de andere site van Bison. Lekker handig.

Het voordeel van de PU bruislijm is dat het beter hecht aan bv. een beetje vettig oppervlak. Vooral hergebruikt eiken wil slecht lijmen met witte lijm.
 
Laatst bewerkt:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Nu stel ik me wel de vraag in welke mate deze lijm effectief D4 is.
In de beschrijving staat: Buitenruimten blootgesteld aan weersinvloeden, waarbij een adequate bescherming van het gelijmde hout aanwezig is.

Voor de toepassing van TS naar mijn mening niet geschikt.
 

littleart

Actieve deelnemer
18 feb 2016
220
0
Er is er maar 1 op dit moment,...woodmax ! 110kg/cm
Bruislijmen worden inmiddels afgeraden voor constructies, ze nemen vocht op in de loop der jaren

Succes met de brug!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.