reparatie knop makita lintzaag

ad.vanholten

Actieve deelnemer
15 aug 2012
192
107
Middelharnis
Ik ben sinds een jaar of drie in het bezit van de makita lintzaag. ik ben er heel tevreden over, zeker met de zaagbladen van Tuffsaws erop. Een behoorlijk zwak punt aan de lintzaag is de knop om de zaaggeleiding naar beneden en naar boven te doen. dit werkt dmv een bout met een platte kant en een kunststof knop die daar precies overheen past.
na verloop van tijd draai je zo'n plastic knop dol. ik vind de constructie niet passen bij de kwaliteit van de machine. Ik ben een hobby gebruiker en gebruik de zaag niet wekelijks en zeker niet het omhoog en omlaag brengen van de zaaggeleider. hoewel ik nog garantie op de zaag heb verwacht ik onder garantie alleen een nieuwe plastic knop te ontvangen (ik ga het natuurlijk wel doen) maar denk zelf een beter oplossing te hebben.

Inked1.jpg
dit is de bewuste knop

2.jpg
de afgeplatte bout

3.jpg
de dolgedraaide kunststof knop

4.jpg
ik heb een moer genomen die precies op de bout geschroefd kan worden, daarvan de schroefdraad uitgeboord. de moer past nu over de bout met schroefdraad.

In de moer een klein lasje gelegd en met een vijltje dit lasje net zolang gevijld tot de passing exact was.

5.jpg
een stukje beukenhout met dezelfde dikte en diameter als de plastic knop gezaagd (of is het geboord als je het met een zeven gaten zaag doet...😀?)
6.jpg
met een klein beiteltje de moer uitgebeiteld
8.jpg
.... en met een beetje epoxylijm enin gelijmd.
9.jpg
met de pas aangeschafte oscilerende schuurmachine een zestal greepjes geschuurd en met de bandschuurmachine de bovenzijde een beetje afgerond.
10.jpg
Het resultaat is een prima werkend alternatief. ben benieuwd wat makita er van vindt........😀

groeten albert.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.