paneelklem zelfbouw; tips en adviezen welkom

bhengeveld

Actieve deelnemer
2 dec 2014
357
9
Ik moet een blad maken voor een werkbank in m'n hokkie (komt de afkortzaag op te staan), maar bedacht me dat ik eigenlijk niet voldoende lijmklemmen had om dit klusje te klaren. Blad wordt 270 x 45 x 5 cm, gewoon uit simpel vuren. Nu was ik al een tijdje aan het uitkijken naar wat paneelklemmen. Baptist biedt een peaktoolset aan van 239 voor 3 klemmen. Dat moet toch beter kunnen :D

Na een paar middagen en avonden prutsen en denken is dit het tweede resultaat. Gemaakt uit twee U-profielen (alu) 40x40x3.
img_20170803_210502025.jpg


De kop is van kunststof (onbekend soort, het er twee blokjes van liggen, mogelijk nylon? polyester?), een stuk draadeind M8 en twee stukjes plat alu profiel 20x2. De blokjes die in de U profielen zitten hebben een gat van 10mm waar een stukje alu buis van 10 mm doorsnee in zit. Hier past een M8 bout doorheen. Het scharnier in de kop is een stukje draadeind M8 waar ik een sleufje in heb gezaagd om de met een schroevendraaier aan te kunnen draaien. Ik had de kop eerst uit hardhout gemaakt, maar dat bleek toch allemaal wat te zwak (krak). Het onderste steunpunt is wel uit hout, dat kan nog verbazingwekkend veel verdragen (redelijk staan draaien aan die spankop). Maar ik zou ze toch liever uit kunststof maken.

img_20170803_210213406.jpg


Natuurlijk is 1 paneelklem niet voldoende, maar ik wilde eerst mijn geluk beproeven met één exemplaar. Een boel leerpuntjes tegengekomen, dus dat was geen slecht idee. Voor de volgende ga ik platte profielen van 3mm dik gebruiken. 2 mm voelt toch een beetje flimsy, maar was in 20 mm breedte de enige maat die ik kon vinden in de lokale bouwmarkten. 3mm past ook mooier in een zaagsnede van 3,2mm van m'n cirkelzaag. Het boren van de gaatjes was eigenlijk de grootste hindernis... Mooie ronde gaatjes van 8 en 10 mm waren cruciaal, maar bleken een enigma. Tot de aanschaf van een stappenboor! Goed gereedschap is toch wel heel erg lekker.

img_20170803_205937760.jpg


Kosten per stuk nu ong. 40 euro. Dan maak je er van 239 euro toch maar maar mooi 6 :).

Vraag: heeft iemand nog een paar meter profiel 40x40x3 liggen waar 'ie vanaf wil? Ze vragen goud geld voor dat spul hier. (16 euro de meter...). Ook ben ik nog op zoek naar stukken kunststof. Hoeven maar relatief kleine stukjes te zijn. (vanaf iets van 30 x 150 x 200mm)

Tips, truuks en verbeterideeën natuurlijk van harte welkom!
 

techcom

Actieve deelnemer
18 dec 2014
339
2
Tilburg
Ik heb er een complete buitenkeuken mee gemaakt van steigerplanken. Verlijmd met lamello's.
Werkt echt grandioos. Heb ze wel even aangepast. Heb de dop aan de achterzijde eraf gehaald en hier een op maat gezaagde lat ingestoken ter versteviging.
was ook een filmpje van op YouTube, maar weet zo niet meer hoe die heette , was wel een bekende Amerikaan.
voor dit geld echt goede serre-joints!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.