PDA

Bekijk Volledige Versie : gezocht: rondhout/stok Grenen, 6,5 cm diameter

ccrider
02-08-17, 20:09
Beste forumgenoten,

Voor een renovatieproject ben ik op zoek naar een stuk rond grenen van 6,5 cm diameter. Het gaat om de bekleding van een metalen trapleuning.

Ik kom eigenlijk in die diameters alleen maar tuinhout tegen. Iemand een tip?

Groet,
CC

ccrider
02-08-17, 20:10
Oh en voor de draaiers onder ons: het gaat om een lengte van 240cm. Dus draaien is denk ik geen optie;-)

Wim1965
02-08-17, 21:46
Morgen ga ik even in Zwolle bij de bouwhal kijken, ik ben daar al vaker geslaagd voor iets waarvan ik eigenlijk niet verwacht had dat het bestond. Morgenavond breng ik verslag uit.

rmenkveld
02-08-17, 22:00
Beste forumgenoten,

Voor een renovatieproject ben ik op zoek naar een stuk rond grenen van 6,5 cm diameter. Het gaat om de bekleding van een metalen trapleuning.

Ik kom eigenlijk in die diameters alleen maar tuinhout tegen. Iemand een tip?

Groet,
CC

De Japanse houtbewerkers hebben overal een oplossing (https://www.youtube.com/watch?v=UqT-H8XdDzE)voor ;)

ccrider
03-08-17, 15:13
@ rmenkveld:

Ik zou het niet erg vinden ietsje sneller klaar te zijn;-) Maar om het op deze manier te doen is wel degelijk als optie voorbij gekomen.:D

Wim1965
03-08-17, 16:55
Vandaag bij de bouwhal keek de man mij met grote ogen aan, 65mm? Dat is fors, meestal is het 45mm. Het ging daar dus niet lukken, helaas.
Als ik een kleine draaibank met bedverlenging had, dan wilde ik de uitdaging aangaan door de bedverlenging op de werkbank verderop te monteren zodat de gewenste centerafstand ingesteld kon worden.

Pvb-nl
03-08-17, 17:17
Bij profielaanbod.nl bieden ze deze aan volgens mij.

Pel
03-08-17, 20:07
Bij de gordijnen zaak zullen ze deze maat wel hebben?

Groet Pel.

Danny1984
03-08-17, 21:00
Kijk anders even of dit een optie is:

http://www.wtspecials.nl/producten/rondhout/

ccrider
03-08-17, 21:55
@wim1965: Dank voor het vragen. Het is inderdaad fors. Het is dan ook niet echt een standaard leuning. Het is een stalen koker(vierkant) waar overheen het rondhout zit. Daar zit dus ook nog een vierkante sleuf in. Maar dat is de volgende uitdaging;-)

@pvb-nl Dank voor de tip. Ook hier standaard tot 45 mm helaas. Zal er eens een mailtje aan wagen!

@Pel: 65mm is best fors om een gordijn aan te hangen. Of bedoel je iets anders?

@Danny1984 Het ziet er naar uit dat ze de goede maat voeren. Ziet er op het eerste gezicht nar uit dat het voornamelijk bedoeld is als palen voor buiten. Maar ik waag er een mailtje aan!

Allen dank voor de tips.
Groet,
CC

Pel
03-08-17, 22:13
Ja, ik bedoel zo'n gordijnen stok, ze zijn in meerdere diktes verkrijgbaar maar 65 mm? Trouwens hoe dik is een houten trapleuning, deze zijn meestal wel van beukenhout?

Groet Pel.

mathieu
04-08-17, 07:47
En frezen op de verticale freesmachine? Met een wisselmes met de juiste radius en een goede kennis van de machine moet het lukken. Twee stukken halfrond frezen, uithollen en het overtollige materiaal afzagen. En dan samen lijmen.

ccrider
04-08-17, 13:46
@ Mathieu: Zeker een optie. Nu iemand vinden die zo'n monster heeft staan;-)

Voor het idee: dit moet het worden:66950

- - - Updated - - -

66951

mathieu
04-08-17, 14:45
Of toch zoals die Japanners. Met de hand, electrisch of op de verticale freesmachine een veelhoek maken en de laatste toppen met de handschaaf wegnemen. Dat hoeft niet noodzakelijk een holschaaf te zijn. Met een schuurpapiertje er over en klaar. Maar ook in twee delen maken(die je sowieso nodig hebt om de opening te maken).
Om een bol te draaien op een draaibank wordt dit principe ook toegepast.

ccrider
04-08-17, 14:54
Ik begin steeds meer te neigen naar zelf maken. Ook omdat dan de opening aan de onderkant een stuk makkelijker te realiseren gaat zijn. Het is in feite een U die over de stalen leuning valt, dus niet er volledig omheen. (ie nu dat dat op de foto's niet heel duidelijk is) Dat is nog wel een uitdaging om dat in een ronde vorm voor elkaar te krijgen. In een vierkante balk wordt dat allicht makkelijker;-)

ccrider
04-08-17, 15:03
hoewel,

dit kreeg ik terug van profielaanbod:

Bedankt voor het bezoek op de website van Profielaanbod
Hierbij stuur ik u de gevraagde prijsopgave.
Van grenenhout stokken diameter 65mm, onbehandeld.
1 lengtes van 2400mm Totaal 2.40m1 € 18,00 p/m1
Instelkosten € 30,00 per model
Transportkosten € 15,00 p/order pakketdienst (pakketten tot 1,75m1 Lengte)
Transportkosten € 29,00 p/order(lengte transport)
Prijzen inclusief btw

Of ik daar zelf voor aan de slag kan is de vraag.

aloga
04-08-17, 17:17
Hallo CCRYDER en allen
Er bestaan STOKSCHAVEN , die kunnen in elke gewenste maat ( binnen grenzen ) ingesteld worden , die worden ook gebruikt om vlaggestokken te maken .
Misschien is dat een optie ?
Mvrgr
AdrL

kiefw00
04-08-17, 19:03
misschien hier http://www.foreco.nl/rondhout.html

tuoh
04-08-17, 20:22
Sla zelf de hand aan de ploeg, kost niks en is een mooi leermoment.
Vierkant of rechthoekig balkje eerst voorzien van een sponning, daarna op de kopse kanten een achthoek tekenen en de raakpunten overhalen over de hele lengte. Zo heb je meteen de maat tot waar de hoeken afgeschuind worden.
Bij een rechthoekige sectie maak je eerst een achthoekig malletje, met als cirkeldiameter de grootste breedte van de rechthoek sectie (65mm) Dan kan je nadien met dit malletje beide kopse kanten aftekenen. Een deel van de achtkant gaat aan de onderzijde buiten het hout vallen, zo krijg je automatisch de gewenste vorm.
Afschuinen kan met de schaafmachine, de schuingestelde cirkelzaag, een haalmes, een bijl, een handzaag, etc... Kies wat je voorhanden hebt.

Eens alle vlakeen netjes geschaafd tot op het lijntje, verdeel je de vlakken opnieuw door lijnen te tekenen telkens op het midden van een vlak, je creŽert dus een zestienhoek, na wat schaafwerk hou je dan een bijna ronde stok over. De laatste randen schaaf je nu met de spookschaaf zo goed mogelijk rond, daarna er eens (dwars)overeen met een stuk schuurband en klaar is kees. Totale duur van de klus, een uurtje werk.

Iets kopen kan iedereen, zelfs maken is zoveel leuker en uitdagender, het is enkel op deze manier dat je je grenzen gaat verleggen.

Enkele plaatjes van het proces, weliswaar bij het maken van essen roeiriemen een paar jaar geleden alweer, maar de werkvolgorde is dezelfde.
66969
66970
66971
66972

ccrider
04-08-17, 21:31
Hoe langer ik er over nadenk hoe meer zin ik krijg om het zelf te maken. Het gereedschap is er dus dat zou mij niet moeten weerhouden. De enorme hoeveelheid zelfgemaakte handige hulpstukken in bovenstaande foto's daargelaten;-)
Ik ga eens op zoek naar een mooi passend stukje grenen. Dank Tuoh voor de inspiratie!

Groet,
CC

mathieu
04-08-17, 21:37
Ik ben benieuwd!
Het is inderdaad een mooi klusje om zelf te doen. Zoiets is voor een houtbewerker ontspanning, geen inspanning (althans mijn mening!).

ccrider
07-08-17, 21:33
Zeker ontspanning!
Maar als het werk is wil de ontspanning nog wel eens sneuvelen in het kader van "grote stappen, snel thuis".;-)

Groet,
CC

ccrider
01-11-17, 21:59
Na alle tips en aanmoedigingen even een update. Vandaag een poging gewaagd om uit een (eerst recht gemaakte) balk een ronde leuning te maken.

69877

Het basismateriaal.

69878

De geul voor het staal op de zaagtafel uitzagen.

69879

Het resultaat.

69880

ronding aftekenen aan beide zijden.

69881

"rond" zagen op de zaagtafel.

69882

Verder met de handschaaf. Links het voorbeeld!

69883

Dat begint te lijken!

69884

Niet ontevreden voor twee uurtjes werk. Waarbij aangetekend dat het haaks maken van de balk en het instellen van mijn zaagtafel het meeste tijd gekost heeft.
Al met al een zeer tevreden stemmende klus.
Ik zal een foto plaatsen als de leuning afgewerkt is en op zijn plek zit.

Groet,
CC

Ik zie dat ook mijn Mac de foto's op zijn kant zet. Helaas...

Piet Groeneweg
01-11-17, 22:40
Zat even aan de firma Zonjee te denken, maar die gaan maar tot een diameter van 6 cm lees ik net op hun site.
http://www.zonjee.nl/

mathieu
01-11-17, 22:44
Top!

Timberframe
02-11-17, 08:56
Dat ziet er strak uit! Dit geeft je toch ook veel meer voldoening dan zoiets kant en klaar te kopen?!

Scirocco1
02-11-17, 13:08
Dat is goed gelukt toch, Top !