PDA

Bekijk Volledige Versie : Probleem met vlakken van eiken balken



wimpie
02-08-17, 16:02
Goeiemiddag, ik zit met een probleem en hoop dat iemand kan helpen. Had dit topic ook "Vlakschaven voor dummies" :o kunnen noemen
dus het zou kunnen dat ik een stomme vraag stel...ben elektronica ingenieur met passie voor hout maar zonder iets van hout opleiding

ik heb onlangs ruwe eiken (gevierschaald (brut) – KD – 100% FSC – kwaliteit – 1/1BIS van 52mm x 205mm x 2.70m) planken gekocht voor een rond tafelblad

heb een 2de hands Elektra Beckum HC260 vlak en vandikte bank, waar ik nieuw geslepen beitels op heb geïnstalleerd.

heb eerst de 2m70 verzaagd naar kortere lengtes (max 1m60)
dan de brede kant (holle zijde) gevlakt
vervolgens 1 korte zijde haaks gevlakt
en dan de planken door de vandikte bank

nu als ik ze naast elkaar leg om te gaan verlijmen, zie ik dat de planken niet 100% aansluiten
als ik een plank rechtzet (korte zijde) op een mdf plaat, zie ik dat ze hol is, in het midden iets minder dan 1mm verschil ten opzicht van de uiteinden
heb geprobeerd om ze nog eens te vlakken maar bij 1 plank eindig ik met hetzelfde resultaat en bij een andere plank is het verschil erger geworden van 0.5mm --> 1mm

is er iets dat ik fout doe? of is dit mss een limitatie van de HC260 met zo een dikke/lange planken?
en hoe kan ik dit oplossen?
of moet ik me hier niks van aantrekken aangezien ik de speling met lijmklemmen wel weg krijg (maar dit verhoogt de spanning wel in het hout natuurlijk en vind het frustrerend dat het resultaat niet perfect is
of kan ik dit best manueel corrigeren met de schaaf?

alvast bedankt voor de uitleg, info, weetjes, tips?...

groeten
Wim

Emilio
02-08-17, 16:18
Staan je tafelbladen in lijn?

Ronald L.
02-08-17, 16:20
Beitels juist afgesteld?
Hoe lang is de totale bladlengte van de vlakbank?

Chenak
02-08-17, 17:45
Kleine afwijkingen zou ik sowieso niet met de VVD-bank proberen te corrigeren.
Dat gaat in mijn visie veel beter met een schaaf (#4 of#5). Maar niet op het zicht....
Heb je al een "reference face" (vlakke zijde)?
Als dat zo is, dan kun je heel eenvoudig met een kleine winkelhaak en schaaf een perfecte haakse hoek maken.

Dan kun je daarna de definitieve maten hiervandaan afschrijven (het beste met een mes of kruishout).
Daarna zaag ik met de lintzaag tot grofweg 1mm breedte en dikte.
Indien nodig eenmaal door de vandikte en finetunen met de handschaaf.

Dat is mijn manier en altijd loepzuiver.
Op die manier hoef ik niet te vertrouwen op de (on)zuiverheid van niet professionele machines.
Maar zoals met zoveel zaken er zijn vele wegen naar Rome.

Succes,
Hans

Chenak
02-08-17, 17:53
Een tweede punt:
Wanneer je panelen wilt verlijmen leg dan de planken in de juiste configuratie en markeer die met een grote driehoek zodat je weet welke plank hoe en waar moet komen.
Neem dan 2 aangrenzende planken en klap die allebei met de "reference face" naar binnen en zorg dat ze precies uitgelijnd zijn.
Klem de 2 planken zo vast en schaaf ze tegelijkertijd.
Op die manier krijg je (binnen redelijke grenzen) altijd een perfecte naad omdat kleine afwijkingen geneutraliseerd worden als je de delen weer terugklapt.
Dit is voor zover ik weet de gouden standaard voor het maken van grotere panelen.

Succes,
Hans

chrisvanaar
02-08-17, 18:05
Iets hol bij het verlijmen van delen voor een blad is altijd goed, iets bol is sterk af te raden, omdat bij het laatste de kans dat de uiteinden van de lijmnaden op den duur iets open gaan staan groot is.
Het strijken, dus het schaven van beide smalle kanten, doe ik altijd op de vlakbank om zeker te zijn van de haaksheid. Te veel holling of bolling kun je corrigeren op een goed afgestelde vlakbank, door plaatselijk extra te schaven waar nodig en dan nogmaals de hele lengte.

groet, Chris

Bijtel
03-08-17, 08:40
Controleer ook of de bladen van de machine in lijn zijn.

Sowieso is de lengte van de machine een beperking. Het werkstuk is meestal langer. Dan kan het meerdere passages duren voordat het vlak is. Welke kant je moet schaven zijn de meningen over verdeeld. Ik heb dat in een ander topic (https://www.woodworking.nl/showthread.php?20954-Werkwijze-zagen-vlakken-van-ruw-hout&highlight=schaven) wel eens gevraagd.

Ik maak me er nooit zorgen om, met de lijmklemmen trek je het wel dicht. De opening komt alleen los, als de lijmverbinding niet goed is.

Ronald L.
03-08-17, 10:10
Nou is 0,5 mm op 1600 mm heel netjes, ik zou ze ,gewoon tegen elkaar draaien.
Als de delen allemaal dezelfde afwijking hebben moet je de naden met omdraaien ook dicht kunnen krijgen.

wimpie
03-08-17, 10:28
allemaal al bedankt voor de info, ik heb de andere topics - door Bijtel aangegeven - eens doorgelezen
en ik denk dat het probleem komt doordat de balken te lang zijn voor de aanvoertafel, van zodra de tweede helft van de balk op de aanvoertafel komt wordt hij omhoog geduwd (hoe meer naar het uiteinde, hoe meer hij naar boven wordt geduwd). Hierdoor is het eindresultaat een copy van het begin en dus opnieuw een holle balk....


mogelijke oplossingen die ik nu zie
1. ik kan proberen om de aanvoertafel te verlengen
2. handmatig de balken vlakken
3. niks doen en de opening dichtklemmen

heb weeral wat bijgeleerd, als er nog iemand tips heeft hoor ik het graag

Renault
03-08-17, 12:04
Als je ze tegen elkaar aanlegt en je hebt in het midden een kiertje maar de uiteinde zitten wel tegen elkaar werkt alleen maar in het voordeel. Reden hiervoor is dat als het anders om is (dus midden tegen elkaar en uiteinden open) en het hout gaat werken heb je een veel grotere kans dat je lijmnaden open gaan staan. Hoe jij het nu hebt is de kans vrijwel nul dat dat gebeurd, sterker nog, zijn vaklieden die dat juist bewust (klein kiertje in het midden als je ze tegen elkaar aanlegt) doen zodat er wel een spanning in komt te zitten maar die spanning drukt dus juist de uiteinden dichter tegen elkaar aan en die gaan daardoor dus nooit meer open.

gpf
03-08-17, 17:24
Ik heb een kity vlakvandikte bank die kwalitatief net een slag beter is maar ook daar krijg je ze niet 100 % recht en haaks mee ondanks dat alles
goed afgesteld is.na de machine loop ik handmatig na met een fijne haak en een rei van 1.5 m. Daarna droog klemmen op een vlakken op het oog of met een voeler verder vervolmaken(je kan ook een stijf papiertje gebruiken). Ik klem en lijm ze eerst 2 aan 2, pas daarna weer verder verlijmen. Belangrijk ze in de juiste volgorde te houden door ze te markeren met de driehoek als reeds eerder aangegeven. Het blijft een geduld werkje als je het goed wil doen.

gpf
03-08-17, 17:37
O ja. Hout moet echt droog zijn en zorg ervoor dat als je klemt het blad redelijk recht is. Enig schaven achteraf is altijd nodig.