schaaf van Sauer en Steiner te koop bij Baptist

P

Pel

Guest
Als ik zo'n juweeltje van een schaaf had, dan zou ik er een brandkast voor kopen:)

Groet Pel.
 

Hubert

Actieve deelnemer
26 jan 2010
331
1
Maria Hoop (L)
Mooi, zeker, maar of ze zoveel beter funtioneren? En als je zoiets wilt laten bezorgen, dan is die 4,90 verzendkosten natuulijk ook geen probleem.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Te hoog? Eerder wat aan de lage kant voor dit unieke schaafje het is immers een proto type waarvan er maar een gemaakt is.
Kijk maar eens voor de grap wat een "tweede hands" Holty moet kosten! :)

Groetnis, Roeland
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Ja, Roeland, soms denk ik wel dat dit forum voor kruideniers is ipv liefhebbers van hout en gereedschap....

Wat een liefde en toewijding aan een soort Bugatti onder de schaven...

 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Ja, Roeland, soms denk ik wel dat dit forum voor kruideniers is ipv liefhebbers van hout en gereedschap....

Mooi gezegt Jaap! Ik kan veel waardering opbrengen voor dit soort werk. Holtey vond ik ook geweldig, hoewel zijn manier van werken (alles met machines) niet echt mijn "cup of tea" is. Konrad Sauer doet heel veel met de hand wat zijn schaven toch iets menselijker maakt.

En dat het handevol geld kost maakt mijn niet uit, ik hoef het niet te kopen.
 
P

Pel

Guest
Ja Jaap, ik ben ook een liefhebber van goed en degelijk gereedschap, het grootste gedeelte van mijn gereedschap heb ik dan ook bij baptist gekocht, maar deze schaaf is qua budget toch net een ietse pietsje te hoog gegrepen voor mij.:D Wat ik mij wel afvraag, buiten de kosten van materiaal, maar een goede ervaren metaalbewerker die een frees, draaibank en het nodige gereedschap voorhanden heeft, zou dat m.i. ook kunnen maken, voor een veel schappelijker prijskaartje?

Groet Pel.
 

mans

Post veel
12 feb 2012
1.061
106
Ja, Roeland, soms denk ik wel dat dit forum voor kruideniers is ipv liefhebbers van hout en gereedschap....
soms denk ik dat er op dit forum een heleboel leden zitten , die hun gereedschap en inrichting van de werkplaats alleen hebben om te pronken.:rolleyes:
 

SimondelaCourt

Actieve deelnemer
19 jul 2016
198
16
Neede
Ja Jaap, ik ben ook een liefhebber van goed en degelijk gereedschap, het grootste gedeelte van mijn gereedschap heb ik dan ook bij baptist gekocht, maar deze schaaf is qua budget toch net een ietse pietsje te hoog gegrepen voor mij.:D Wat ik mij wel afvraag, buiten de kosten van materiaal, maar een goede ervaren metaalbewerker die een frees, draaibank en het nodige gereedschap voorhanden heeft, zou dat m.i. ook kunnen maken, voor een veel schappelijker prijskaartje?

Groet Pel.
Enkel materiaal is natuurlijk goedkoper, maar zo'n extreem lage oplage + enorme verfijning zal zeker wat kosten. Gaat natuurlijk wel totaal voorbij aan het eindresultaat.
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Een echte Norris, de echte Bugatti, meer handwerk minder CNC, gaat voor 300£. Voor liefhebbers keuze zat.

Norris13.JPG
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Ook ik vind dit soort gereedschap prachtig en ben erg blij dat er nog mensen zijn die hier hun hele ziel en zaligheid in leggen.
Mensen die hier de schoonheid niet van in kunnen zien moeten vooral maar een lawaaimakend en stofwolken spuwend monster kopen:p
Ik blijf mij verbazen dat exorbitante bedragen voor machines wel normaal gevonden wordt, maar voor zo'n stukje kunst is het ineens belachelijk.
Ieder zijn eigen ding zou ik zeggen.

Hans
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Mooi gezegt Jaap! Ik kan veel waardering opbrengen voor dit soort werk. Holtey vond ik ook geweldig, hoewel zijn manier van werken (alles met machines) niet echt mijn "cup of tea" is. Konrad Sauer doet heel veel met de hand wat zijn schaven toch iets menselijker maakt.

En dat het handevol geld kost maakt mijn niet uit, ik hoef het niet te kopen.

Ja, zo is het Kees. Ik rijd in een 17 jaar oude volvo, doet het nog prima, onderhoud is overigens niet goedkoop. Maar kan zeer genieten van een mooie Porsche, Ferrari maar ook een Tesla. Zo vind ik een Altendorf ook een topmachine of een Martin. Maar dat zijn allemaal nog machines.

Heb ooit een middag met Konrad Sauer in een groepje houtbewerkers doorgebracht en naast dat het een ontzettend aardig mens is, ook een bevlogen vakman.

En dan kost zo'n schaaf een keer 2400 euro, haal daar eens de BTW en de marge van Baptist af, kijk eens naar de inkoop van de materialen, zo'n beitel alleen is zo 60 euro, dus inkoop een dikke honderd euro. Vraag dan eens aan Roeland hoeveel uur hij nodig zou hebben voor zo'n top afgewerkte schaaf. Er blijft nog geen 1400 euro aan voorbereiding, inkoop materiaal, maken van een model, het handmatig uitzagen en vijlen van de zwaluwstaarten waarmee het metalen deel in elkaar zit, het modelleren van het hout, het pas maken etc. Met een uurloon an 50 euro is dat 28 uur, dat redt ie lang niet!
Dan al zijn ervaring die is opgedaan met maken van fouten, overleggen, proberen, proefstukken; vergeet niet de naam die hij opgebouwd heeft, wat het eventueel later verkopen van de schaaf enorm veel makkelijker maakt. Er komen nauwelijks machines aan te pas, het afschuinen en polijsten, het vlakken en afstellen is bijna allemaal handwerk..... persoonlijk heb ik er ontzettend veel respect voor. Maar dat heb ik ook voor handmatig opgebouwde racemotoren (mijn hobby voordat ik in hout mijn weg verloor) uurwerken, mooie meubels etc. Het vakmanschap combineert met originaliteit.... Dit zijn de mensen die er voor zorgen dat we allemaal de lat wat hoger leggen. Zoals Kees zegt, je hoeft het niet kopen ..... alleen maar van te genieten, geweldig toch :D!!


jaap
 
Laatst bewerkt:

JanAnton

Actieve deelnemer
13 mrt 2013
238
6
Groningen
Ik weet zelf hoeveel werk er in een volledig handgemaakte schaaf zit. De prijs lijkt me dan ook reëel al heb ik het er ook niet voor over. Ik vind zijn k serie echt super. Hij verkoopt nu een aantal prototypes. Meer traditioneel qua vorm en ook heel erg mooi.
Groeten
Jan Anton
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
ik had hem bijna gekocht maar toen ik zag dat er nog €4,90 bezorgkosten bij komt werd het me iets te duur:cool:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.