Timmermans potlood

simon

Actieve deelnemer
10 dec 2010
357
19
Zuid-holland
Misschien voor velen een domme vraag maar waarom is de stift plat en niet rond.
En hoe slijp je deze het beste.

Simon
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Ik heb altijd begrepen dat het idd tegen het wegrollen is. Ik slijp ze zelf altijd met een stanleymes en als het een echt scherp lijntje moet geven, daan haal ik de punt nog even langs een fijn schuurpapiertje.
 
P

Pel

Guest
De potlood is een voeg dik 12 mm een halve duim, dus ook zeer geschikt voor de metselaar.

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ben het wel niet helemaal eens met Wikipedia. Ze zeggen dat het potlood even lang is als een meter/duimstok. Bij een nieuw potlood is dat inderdaad het geval. Maar potloden hebben de eigenschap om korter te worden, en dus helemaal te verdwijnen in de duimstokzak. Maar dat is uiteraard buiten de inventiviteit van de timmerman gerekend. Een stukje waterpasdarm bied uitkomst (ik heb vaak mogen uitleggen waarom ik een stukje waterpasdarm in mijn zak heb zitten).
 
P

Pel

Guest
Ik weet niet of ze door de chauffeurs van de houthandel nog steeds gratis weg gegeven worden, maar als we vroeger een wagen hout loste dan graaide de chauffeur in een doos en kreeg je een hele hand vol potloden.

Groet Pel.
 
Ik weet niet of ze door de chauffeurs van de houthandel nog steeds gratis weg gegeven worden, maar als we vroeger een wagen hout loste dan graaide de chauffeur in een doos en kreeg je een hele hand vol potloden.

Groet Pel.

Bij ons kwakken ze het hout met de kooiaap van de auto en vragen ze zelfs nog om een pen voor de handtekening op de vrachtbrief, dus ik verwacht dáár zeker geen doos potloden meer.

@mattieu een waterpasdarm...?! Noemen wij dat in Noord-Nederland niet gewoon een tuinslang?
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Bij ons kwakken ze het hout met de kooiaap van de auto en vragen ze zelfs nog om een pen voor de handtekening op de vrachtbrief, dus ik verwacht dáár zeker geen doos potloden meer.

@mattieu een waterpasdarm...?! Noemen wij dat in Noord-Nederland niet gewoon een tuinslang?
Een waterpasdarm is zeker geen tuinslang!
Ik bedoel hier een doorzichtige slang (darm in Vlaanderen) voor het doorhalen van de waterpas over grotere afstand (voor wie geen beschikking heeft over moderne technologie).
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Een waterpasdarm is zeker geen tuinslang!
Ik bedoel hier een doorzichtige slang (darm in Vlaanderen) voor het doorhalen van de waterpas over grotere afstand (voor wie geen beschikking heeft over moderne technologie).

De darm van mijn bok heb ik in een bak zout water zitten voor juist die gebruik in de komende tijd. Moeilijk is het vinden van twee glazen buizen om op de uiteinden te zetten om het water niveau te kunnen lezen.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
In de bouw, althans bij ons, wordt ook vaak een stukje pvc buis gebruikt om het potlood op lengte te houden.

Waterpasdarm was helemaal nieuw voor mij! Ken wel deze dingen, voor in de tuin, of voor de waterlijn uit te zetten op een boot.

jaap
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Bij mij ook niet want ik heb geen feesboek.

Volgens mij wordt met een ingenieurspotlood een vulpotlood bedoeld, dat gebruik ik ook regelmatig met stiftjes van 0,7 mm, 0,5 mm breekt net iets te vlug op hout, op mdf gaat het wel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.