PDA

Bekijk Volledige Versie : Timmermans potlood

simon
01-08-17, 19:01
Misschien voor velen een domme vraag maar waarom is de stift plat en niet rond.
En hoe slijp je deze het beste.

Simon

Ronald L.
01-08-17, 19:30
Wikipedia geeft het volgende antwoord: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Timmermanspotlood
Ik slijp ze met een beitel, een stanleymes wordt er ook voor gebruikt.

jpandriesse
01-08-17, 19:35
Ik heb altijd begrepen dat het idd tegen het wegrollen is. Ik slijp ze zelf altijd met een stanleymes en als het een echt scherp lijntje moet geven, daan haal ik de punt nog even langs een fijn schuurpapiertje.

SamPonette
01-08-17, 19:43
K gebruik ze dan weer nauwelijks. Persoonlijk meer fan van het zgn ingenieurspotlood.

Spaander
01-08-17, 20:45
Misschien voor velen een domme vraag maar waarom is de stift plat en niet rond.
En hoe slijp je deze het beste. Simon
Ik denk ook vanwege het wegrollen,
bv. met een puntenslijper, http://www.toolstation.nl/shop/p65978?channable=e10897.NjU5Nzg&gclid=EAIaIQobChMIw8WT7uS21QIVhpztCh1f6gIqEAQYAiAB EgLer_D_BwE
Mvg, :).

jaap
01-08-17, 21:01
Voor een timmermanspotlood is ook een speciale puntjeslijper te koop, maar met een scherpe beitel gaat het ook prima.

jaap

Pel
01-08-17, 21:15
De potlood is een voeg dik 12 mm een halve duim, dus ook zeer geschikt voor de metselaar.

Groet Pel.

Ronald L.
01-08-17, 21:34
En het is een mooi reclame middel.

mathieu
01-08-17, 21:55
Ben het wel niet helemaal eens met Wikipedia. Ze zeggen dat het potlood even lang is als een meter/duimstok. Bij een nieuw potlood is dat inderdaad het geval. Maar potloden hebben de eigenschap om korter te worden, en dus helemaal te verdwijnen in de duimstokzak. Maar dat is uiteraard buiten de inventiviteit van de timmerman gerekend. Een stukje waterpasdarm bied uitkomst (ik heb vaak mogen uitleggen waarom ik een stukje waterpasdarm in mijn zak heb zitten).

Pel
01-08-17, 21:55
Ik weet niet of ze door de chauffeurs van de houthandel nog steeds gratis weg gegeven worden, maar als we vroeger een wagen hout loste dan graaide de chauffeur in een doos en kreeg je een hele hand vol potloden.

Groet Pel.

Mark Moes
01-08-17, 22:07
Ik weet niet of ze door de chauffeurs van de houthandel nog steeds gratis weg gegeven worden, maar als we vroeger een wagen hout loste dan graaide de chauffeur in een doos en kreeg je een hele hand vol potloden.

Groet Pel.

Bij ons kwakken ze het hout met de kooiaap van de auto en vragen ze zelfs nog om een pen voor de handtekening op de vrachtbrief, dus ik verwacht dr zeker geen doos potloden meer.

@mattieu een waterpasdarm...?! Noemen wij dat in Noord-Nederland niet gewoon een tuinslang?

mathieu
01-08-17, 22:34
Bij ons kwakken ze het hout met de kooiaap van de auto en vragen ze zelfs nog om een pen voor de handtekening op de vrachtbrief, dus ik verwacht dr zeker geen doos potloden meer.

@mattieu een waterpasdarm...?! Noemen wij dat in Noord-Nederland niet gewoon een tuinslang?
Een waterpasdarm is zeker geen tuinslang!
Ik bedoel hier een doorzichtige slang (darm in Vlaanderen) voor het doorhalen van de waterpas over grotere afstand (voor wie geen beschikking heeft over moderne technologie).

Ernest Dubois
01-08-17, 22:41
Een waterpasdarm is zeker geen tuinslang!
Ik bedoel hier een doorzichtige slang (darm in Vlaanderen) voor het doorhalen van de waterpas over grotere afstand (voor wie geen beschikking heeft over moderne technologie).

De darm van mijn bok heb ik in een bak zout water zitten voor juist die gebruik in de komende tijd. Moeilijk is het vinden van twee glazen buizen om op de uiteinden te zetten om het water niveau te kunnen lezen.

jaap
01-08-17, 22:49
In de bouw, althans bij ons, wordt ook vaak een stukje pvc buis gebruikt om het potlood op lengte te houden.

Waterpasdarm was helemaal nieuw voor mij! Ken wel deze dingen (https://www.shoptuingereedschap.nl/df900-slang-waterpas-20-m.html?utm_source=twenga&utm_param=eyJlcyI6MzQzMTgzLCJzIjoxMDAzMzkxNiwiY2ki OiIwYTVkMTRlYzk1ZTg2YjhjZGMzZTlmMzM4MDU4YjI1NyIsIm kiOiIwIiwidHMiOjE1MDE2MjM4NzEsInYiOjMsInNvIjoxMjAw LCJwIjoxfQ==&utm_campaign=twenga&utm_medium=cpc&gclid=CjwKCAjwzYDMBRA1EiwAwCv6JsyvDiak2MRB8TENrWcA gVVV6oKlApKrJR0GmqGSsXULbqUDZ9jL9xoC4PMQAvD_BwE), voor in de tuin, of voor de waterlijn uit te zetten op een boot.

jaap

Piet Groeneweg
02-08-17, 07:53

Groet Pel.

Er zijn er wel die ze zelf pakken :)

66873

https://www.facebook.com/arnhemsefijnhouthandel/

Bijtel
02-08-17, 08:52
Die puntenslijper slijpt de punt rond. Het is beter deze plat te maken, zoals wikipedia mooi uitlegt.

Ik gebruik zowel een vulpotlood als een timmermanspotlood. Vulpotlood vooral als het nauwkeurig moet.

Persoonlijk meer fan van het zgn ingenieurspotlood.

Wat is dat?

JPAJS
02-08-17, 20:28
Directe link naar het artikel............. Alleen dus voor diegene die een facebook account hebben.

https://www.facebook.com/search/top/?q=Arnhemse%20Fijnhouthandel%20potlodenroof

iedereen en niemand
02-08-17, 20:44
Link werkt niet bij mij........

Ronald L.
02-08-17, 20:51
Bij mij ook niet want ik heb geen feesboek.

Volgens mij wordt met een ingenieurspotlood een vulpotlood bedoeld, dat gebruik ik ook regelmatig met stiftjes van 0,7 mm, 0,5 mm breekt net iets te vlug op hout, op mdf gaat het wel.

Ernest Dubois
02-08-17, 20:58
66908
Ingenieurspotlood kan je wel slijpen, (met een speciaal puntslijper) maar net zoals een vulpotlood heeft hij een uitneembaar lood alleen dikker.

damien
02-08-17, 21:06
Sommige Japanners zie je dan niet kiezen met een houten 'penseel' vlak aan n kant en puntvormig aan de andere.
https://youtu.be/J9HCxeTwkfY?t=4m28s

66909

Ik vroeg me dan gelijk wat er hier was voor potloden. Bij Roubo de kraspen, (plaat 15 fig 4) en mogelijks andere dingen.

WR1944
03-08-17, 02:14
....... Waterpasdarm was helemaal nieuw voor mij! Ken wel https://www.shoptuingereedschap.nl/df900-slang-waterpas-20-m.html, voor in de tuin, of voor de waterlijn uit te zetten op een boot.
jaap

Die eeuwenoude methode wordt nog steeds gebruikt voor simpele toepassingen. Ergens in het begin van de 19e eeuw werd heel Nederland gewaterpast. Dat gebeurde met theodoliet en waterpas, met de slang zoals in het plaatje. Ook de Waddeneilanden werden gewaterpast. Er werd een slang uitgerold door het Marsdiep om Texel te kunnen meten en zo liep men de eilanden af.

Ik kan echt genieten van het Belgische jargon. Het is zoveel kleurrijker dan het beschaafde Nederlands.

Bijtel
03-08-17, 08:28
Directe link naar het artikel............. Alleen dus voor diegene die een facebook account hebben.

https://www.facebook.com/search/top/?q=Arnhemse%20Fijnhouthandel%20potlodenroof

66911

Wim56
03-08-17, 17:58
Ik vind de Lyra potloden beter dan de potloden die je van de houthandel of vakbond kreeg. Waren ook iets langer. Verlengen doe ik nog steeds met een pvc buis . Die maak ik even warm en iets platter.
Slijpen doe ik met de beitel. Een timmerman leerde mij daar een hele mooie techniek voor, maar dat is moeilijk te beschrijven.

Zelf heb ik het nooit gedaan, maar ik kan mij wel timmerlieden herinneren die het potlood op hun oor en onder de alpinopet schoven.

jpandriesse
03-08-17, 22:27
In de bouw, althans bij ons, wordt ook vaak een stukje pvc buis gebruikt om het potlood op lengte te houden.

Zo heb ik het ook, werkt perfect.
Zakt nooit te ver in de broekzak en het potlood is ook beschermd tegen breken.

Pine
03-08-17, 23:02
Ik leg het potlood bij het slijpen tussen mijn linker duim en wijsvinger met de punt van me af daar na sla ik mijn wijsvinger eroverheen .
Mijn hand draai ik naar binnen zodat je over het potlood heen kijkt en dan met een goede scherpe beitel eerst over de brede zijde de punt slijpen tot de gewenste dikte en daarna pas de zijkanten afsteken .
Zelf maak ik aan de zijkanten een lichte afronding aan de punt .

Wim56
04-08-17, 20:03
Ik leg het potlood bij het slijpen tussen mijn linker duim en wijsvinger met de punt van me af daar na sla ik mijn wijsvinger eroverheen .
Mijn hand draai ik naar binnen zodat je over het potlood heen kijkt en dan met een goede scherpe beitel eerst over de brede zijde de punt slijpen tot de gewenste dikte en daarna pas de zijkanten afsteken .
Zelf maak ik aan de zijkanten een lichte afronding aan de punt .

Mooie methode. Ga ook een poging wagen, hoe ik het doe (ben links): Ik hou het potlood aan het eind, met mijn rechterhand tussen duim en wijsvinger vast en met de punt richting elleboog. Hij ligt dan min of meer over mijn onderarm.
Met de linkerhand snij ik met een scherpe beitel in n keer over de platte kant, tot het midden van de punt er af. Vooruit duwen en niet op het grafiet duwen. Daarna 180 graden draaien en de andere platte kant. Ook in n keer. Dan zit er al een scherpe punt aan. Dan de smalle kanten, hetzelfde, maar dan laat ik ongeveer 3 mm staan. De punt is dan 3 mm breed en verder een punt. Met 4 handelingen een scherpe punt. Niets meer aan doen. Hoogstens op de aanzettingen tussen de smalle en brede vlakken even de scherpe kant op het hout weghalen (niet meer op het grafiet). Klaar. Ik hoop dat het duidelijk is.

Ronald L.
05-08-17, 14:41
66989
Het verschil tussen een kort & dun en een langer & dikker potlood en het 5/8" elektra buis waarin de kortere versies gebruikt worden.
Voor de dunne heb ik nog niets gemaakt, komt wel als de dikke op zijn.

SamPonette
06-08-17, 00:31
Ik ken het ingenieurspotlood inderdaad als een vulpotlood. Ook ik gebruik of 0,7 of zelfs 0,9 ivm afbreken van de stift. 0,7 heb ik ook in rood en blauw, wat fijn is voor donkere houtsoorten.