draadtappen

ariette

Actieve deelnemer
27 okt 2010
84
4
draadtappen...
ik moet een viertal schroeven maken - van beukenhout
met een schroefdraad die moet gaan passen in een bestaande houten moer
heeft iemand een tip voor mij - hoe pak ik dat aan?
ik wéét dat er sets te koop zijn voor dit soort werk, maar die vind ik voor 1 klusje wel iets te duur - en de sets zijn voor een bepaalde maat. (http://www.mva.be/), bijvoorbeeld, hoewel ik er via deze site niet achter kom wat dat moet kosten...
bovendien hoef ik de binnendraad niet te tappen, alleen maar de buitendraad (dus de helft van het apparaat slechts nodig - eenmalig)
ik denk eraan om het uit de vrije hand te proberen, maar geen idee of dat enige kans heeft op succes
iemand een tip om te voorkomen dat ik mezelf iets aan doe?
(behalve: koop ze maar liever ;-))
onderstaand zoals ze eruit moeten gaan zien (de moeren heb ik al dus)

Attached files
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Bij mij in de woonplaats hebben ze een stadswerkplaats, waar je terrecht kunt voor hulp.
Misschien hebben ze dat bij jou in de buurt ook?
 

ariette

Actieve deelnemer
27 okt 2010
84
4
Zweihaak zei:
Bij mij in de woonplaats hebben ze een stadswerkplaats, waar je terrecht kunt voor hulp.
Misschien hebben ze dat bij jou in de buurt ook?


zou ik hartstikke fijn vinden , maar een google hiernaar levert slechts een krantenartikeltje of 3 op:
"Hoewel de nadruk meer dan voorheen op het vinden van een baan ligt, blijft de Stadswerkplaats een inloopmogelijkheid voor mensen met geringe sociale contacten en voor ouderen, die daardoor vaardigheden kunnen opdoen en/of onderhouden" - en andere vertelsels van dien aard, betreffende de werkplaatsen voor gehandicapten en die blijken dus niet toegankelijk te zijn voor gewone burgers.
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Hé Ariette,

Een goedkope manier van draadtappen is met een beitel van een in de lengte doordezaagde bout. Met de puntjes van de draad kan je dan schrapen. Maak eerst een hoekje van 45 graden waar je de draad wil laten beginnen. streel daarlangs met de bout tot er een schroefdraad in het hout ontstaat. werk dan langzaam (laag toerental) de hoek om naar binnen. streel door totdat er over de hele lengte een schroefdraad is ontstaan. Ik heb het toevallig net zelf gedaan. Het is erg lastig maar het kan wel! Het werkt alleen in hard fijn hout (beuken moet lukken) en het is handig om het hout eerst te laten volzuigen met lijnolie oid. Overigens zien die moeren van jouw eruit alsof ze met zo'n setje zijn gemaakt. Het lijkt me nog lastig om een geschikte bout te vinden om je beitel van te maken...

Ik vind het knap als je bovenstaande begrijpt!

groet Ronald.
http://www.dehoutdraaierij.nl
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Ariette

Het lijkt mij heel er klein wat je moet gaan maken? Ik had vroeger als kind SIO speelgoed. De diameter van de schroef/bout was ongeveer een dubbeltje. Als dit jouw maat is dan zou ik eens op Marktplaats kijken, daar zie ik het nog wel eens voorbij komen. Als ik de plank totaal mis sla ;) :oops: dan wens ik je veel hobby plezier.

hartelijke groet Hugo
 

tuoh

Oud hout
Je kan die buitenschroefdraad zelf zagen met een fijn getande zaag.
Meet met een schuifmaat de grootste diameter van de moer, dus in de draad. Meet ook de spoed van de schroefdraad ( = van de ene top gemeten naar de volgende top) en de diepte van de draad.

Draai een rond stokje met de gemeten grootste diameter, schrijf hier de spoed op af, en zaag deze uit terwijl je het stokje met de hand traag ronddraait op de draaibank, je zal twee zaagsneden naast elkaar moeten geven onder een hoek van ong.45° naar elkaar en tot de gemeten diepte van de schroefdraad.

Deze bewerking is identiek met het zagen van een tors, hier ga je wel voorbeelden van vinden op het net, en dat maakt één en ander duidelijker.

Het is wel wat werk, maar het kost niks.

Mvg,

André
 

dif

Actieve deelnemer
10 jan 2010
120
0
BE- Linter
Indien ik voor dit probleem moest staan, dan zou ik: stap 1 de de maat van de schroefdraad bepalen en stap 2 iemand zoeken die een automatische metaal draaibank heeft ( bvb een schoolatelier) . Een metaal draaibank kan met laag toerental en automatische wagen schroefdraad maken. Ik heb er echter geen ervaring met hout op een metaal draaibank, maar het proberen waard. Veel succes.
 

Rudolf

Actieve deelnemer
28 jun 2010
262
0
Indien ik voor dit probleem moest staan, dan zou ik: stap 1 de de maat van de schroefdraad bepalen en stap 2 iemand zoeken die een automatische metaal draaibank heeft ( bvb een schoolatelier) . Een metaal draaibank kan met laag toerental en automatische wagen schroefdraad maken. Ik heb er echter geen ervaring met hout op een metaal draaibank, maar het proberen waard. Veel succes.
Indien ik voor dit probleem moest staan, dan zou ik: stap 1 de de maat van de schroefdraad bepalen en stap 2 iemand zoeken die een automatische metaal draaibank heeft ( bvb een schoolatelier) . Een metaal draaibank kan met laag toerental en automatische wagen schroefdraad maken. Ik heb er echter geen ervaring met hout op een metaal draaibank, maar het proberen waard. Veel succes.

Mijn vader is metaalbewerker en die is van mening dat die geen hout bewerkt wil hebben op zijn metaal draaibank. De reden: het hout blijft plakken aan het olie enz.
Weet niet hoe andere metaalbewerkers hier over denken, maar je kunt altijd proberen. :) ;)
 

tuoh

Oud hout
WR1944 zei:
Die video ziet er een beetje derde wereld achtig uit. Die pleister zal er daarom niet zonder reden zitten. Ik denk dat je met wat meer Googlen betere voorbeelden kan vinden.

Zowat alles wat je de man ziet doen word op de verkeerde manier en met verkeerd gereedschap gedaan.
Alleen het eindresultaat is goed, de rest zou ik zeker NIET navolgen.
Een drie- of vierklauw op een houtdraaibank is een onding, en zoals je het ziet gebruiken is het een vingerdief, dat blijft niet goed gaan.
Wat het nut is van die fostnerboor ontgaat mij geheel, als je een draad kan vijlen op de zijkant van een boor, waarom dan niet ineens een deftige streler gemaakt, dat kost maar evenveel tijd en werkt heel wat veiliger.
Hoe het wel moet zie je hieronder.(eigen werk op mijn oude draaibank)
Mvg,

André

Attached files
 

WR1944

Oud hout
Er bestaat een zekere tegenstelling tussen metaal- en houtbewerkers. Dat werd al tijdens m'n opleiding op de LTS min of meer gecultiveerd. Maar alle gekheid op een stokje, ik zou ook niet graag houtkrullen op m'n metaaldraaibank willen hebben met al die vettigheid. Ik heb ooit m'n oom geholpen (begin 60er jaren) bij een productierun van houten rolschaatswielen voor de locale schaatsbaan (ik meen de Marathon in Den Haag). Alles dat hij kon afdekken was afgedekt en de rest was zoveel mogelijk vet- en olievrij gemaakt. Niet alleen om het hout schoon te houden maar ook om geen klevend hout aan de machinerie te hebben. Dat was anders erg lastig schoonmaken geweest.
 

josdelahaye

Nieuw lid
21 mrt 2010
5
0
Draad strelen is niet iets dat je "zomaar even" kunt doen. Ik heb "de meester" van de streeltechniek Jan Hovens aan het werk gezien.Jan Hovens heeft een videoband "schroefdraad strelen" samengesteld.
Buiten de benodigde goede ijzers is het juiste hout en veel oefenen van belang voor de beginner.
Misschien is het verstandiger iemand in de buurt te zoeken die het onder de knie heeft en het even voor je wil doen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.