Elektra Beckum òf Hofmann zaagtafel

gg-enrique

Actieve deelnemer
15 nov 2013
102
0
Klarenbeek
Beste forumleden?
Ik wil graag een grotere zaagtafel aanschaffen. Meeste werk is inkorten planken tot 2 cm en klein balkhout. Voor het grotere werk heb ik een lintzaag.
Ik heb mijn oog laten vallen een tweetal machines:

Electra Beckum PK 300 of een Hoffmann. de eerste is vrij compleet en ziet er goed onderhouden uit. de tweede is een oudere maar zwaardere machine.
Ik ben zelf gecharmeerd van de zware gietijzeren machines, maar ben niet bekend met die Hoffman.

Kan iemand de verschillen tussen deze twee machines verklaren? en wat zou de betere keus zijn?

Alvast dank voor het meedenken
 

tuoh

Oud hout
Dat is het verschil tussen een stootkar en een op maat gemaakte Bugatti! Hoffman machines zitten zonder twijfel op hetzelfde kwaliteitsniveau als Martin.

Heb jaren gewerkt met Hoffmann machines, waaronder hun verticale freesmachine, zonder twijfel mijn lievelingsmachine, het is de beste machine waar ik ooit mee gewerkt heb. 12pk, cnc gestiuurde freesas, frequentieomvormer op de motor, schuinstelbare freesas ( -15° en + 45°) etc... Gewoon een beest van machine.

IMG_2658.jpg
 

gg-enrique

Actieve deelnemer
15 nov 2013
102
0
Klarenbeek
André, dank voor je bericht. Het gaat om deze machine..

$_86.JPG


Ten opzichte van deze..

$_86.JPG


Jouw Hofmann is inderdaad een beest.. OOIT.... maar voor nu iets kleiner beginnen :) heb zelf het gevoel dat die Hofmann veel meer solide is en beter afgesteld blijft dan de PK 300 of vergis ik mij daarin?
 

tuoh

Oud hout
De Hofmann heeft zo te zien geen afkorttafel, als dat geen bezwaar is zou ik niet twijfelen en voor deze machine opteren. Eens ingesteld blijven de instellingen staan, dit in tegenstelling met zo een stuk geplooid plaatstaal, daar kan je constant aan sleutelen en bijregelen:p
 

gg-enrique

Actieve deelnemer
15 nov 2013
102
0
Klarenbeek
Afkorten is bij nauwelijks aan de orde en kan ook op andere manieren. Precisie is belangrijker. ben benieuwd naar het vermogen van deze machine, krijg vanavond te horen wat het is. Dan even langs wippen met een stuk hout en een haakse hoek
 

gg-enrique

Actieve deelnemer
15 nov 2013
102
0
Klarenbeek
Dat denk ik ook! past goed bij mijn andere brokken staal... staat inmiddels bijna 1000kg in de schuur!!
Maar mooie machines. het zijn oude maar degelijke werkpaarden. Ik hou daar van.
 

gg-enrique

Actieve deelnemer
15 nov 2013
102
0
Klarenbeek
Ronald, weet ik nog niet.. Ik ga hem morgen ophalen.. zal er dan gelijk even naar kijken.. ben ook nog niet op de hoogte van de staat van het zaagblad. Zal ongetwijfeld een paar nieuwe bestellen.
Heb wel alvast een tractor met hef geregeld om de boel binnen de werkplaats te krijgen:)
 

gg-enrique

Actieve deelnemer
15 nov 2013
102
0
Klarenbeek
Ronald, ter informatie, het huidige zaagblad is 400mm. Maar hij kan volgens mij wel iets groter nog.
Ik moet deze echter wel vervangen gezien zijn staat.

Wat is jullie ervaring met CMT bladen?
20170804_221805.jpg gelukkig had ik een beetje hulp
20170804_221817.jpg Past net!
20170805_095109.jpg deze kan vervangen worden..
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
De roest is er zo af met wat staalwol.
Als de tanden nog heel zijn, dan kan je het blad laten slijpen.
Max zaagdiameter wordt ook vaak bepaald door de steun van het spouwmes, even goed nameten dus.
Ik gebruik na een teleurstellende ervaring met goedkopere varianten, zagen die mijn slijper verkoopt, kohnle en sinds kort frezite.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Het universele zaagblad van CMT zaagt beter en mooier dan dat van Felder. CMT is een Italiaans topmerk.
Op het eerste zicht lijken er enkele tanden te ontbreken op het oude blad. Op zich geen drama, maar het bevorderd het resultaat uiteraard niet.
Bovendien lijkt me dit geen echt zaagblad om te schulpen. Moderne schulpbladen hebben nog een tweede, tandloze tand.
Deze machine verdient een hoogwaardig zaagblad, het zal het werken aangenamer maken en een mooier resultaat geven.
Als het oude blad nog relatief goed is, kan je dit nog laten slijpen en als reserve achter de hand houden. Of voor eventueel zagen van hout met risico (spijkers, vervuiling door zand, verf...) waar je je goede blad niet wil aan blootstellen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Het eerste blad is ongeschikt voor jou doel. Is bedoelt om met verschillende bladen op één as gemonteerd te worden en zo een balk in één gang op te delen in meerdere latten/planken.
Voor massief te schulpen heb je een blad uit deze lijn nodig:http://www.garnotec.be/producten/BE/7/327
Het tweede blad is ook niet bedoeld voor massief. Is een blad voor plaatmateriaal.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.