Afkorten met cirkelzaag

Timmeeeyy

Nieuw lid
14 mrt 2017
12
0
Goedenavond,

Ik heb al wat rond gegoogeld maar ben er nog niet achter of ik het antwoord heb gevonden.
Ik ga binnenkort een kamer in mijn woning bouwen middels houtskeletbouw. Hiervoor moet ik dus veel balken afkorten.

Ik heb van een vriend een DeWalt cirkelzaag geleend maar ben op zoek naar een goede manier om de cirkelzaag als een soort afkortzaag te gebruiken. Hoe kan ik dat het handigst doen? Een soort rails vast schroeven aan mijn werktafel? Of gewoon over de potloodlijn afzagen?

Ik heb nog niet eerder een cirkelzaag gebruikt dus alle tips zijn welkom. Heb nog zitten kijken om een goede afkortzaag te kopen maar dat is wellicht wat overdreven.

Ik hoor graag jullie tips.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Ik heb nog niet eerder een cirkelzaag gebruikt dus alle tips zijn welkom. Heb nog zitten kijken om een goede afkortzaag te kopen maar dat is wellicht wat overdreven.

Niet doen met een cirkelzaag, die is niet bedoeld om zo mee te zagen en zeker als je er geen ervaring mee hebt is dat een gevaarlijke handeling. Kijk of je a- ergens een afkortzaag kan lenen of b- schaf een goede handzaag aan. Vuren regels/balkjes zaag je zo doormidden met een handzaag, is minder gevaarlijk, geeft minder herrie en minder stof.
 

PatrickM

Actieve deelnemer
4 feb 2011
84
0
Ik gebruikte hiervoor altijd houten winkelhaak met aan 1 kant een dwars plank, zo creeër je een mooie haakse mal om aan langs te korten,

Wil prima maar koppie erbij,


Tevens die afkortzagen bij de lidl zijn prima voor dat soort doeleinden en voor die 7 tientjes..
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Als je van plan bent om een volledige woning zelf te bouwen, kan je best wat investeren in eigen goed materiaal. Nadien verkoop je het terug of vindt je het zo leuk dat je de machines niet meer kwijt wil.
Voor af te korten kan je dus best een afkortzaag aanschaffen. Hoeveel je er aan wil geven, moet je zelf even bekijken. Het hoeft geen Festool te zijn. Er zijn goedkope Chinezen of goede occazie. Op marktplaats staan er een paar voor weinig geld, waaronder een Elu (wat opgegaan is in Dewalt).
(En de geleende machine zou ik netjes terug brengen :) )
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Afkorten kun je inderdaad het beste op een afkortzaag doen, zo heb ik eens een complete extra verdieping gebouwd in een nogal grote slaapkamer. Had ik toch aardig wat vierkante meters erbij. De zaag was gekocht bij de gamma en is onlangs gratis weg gegeven omdat het in de weg stond. Zoals boven al gemeld met een ELU afkort/zaagtafel kom je ook heel eind en ELU is tegenwoordig dewalt.
 

Timmeeeyy

Nieuw lid
14 mrt 2017
12
0
Bedankt voor jullie reacties. Twijfel inderdaad om een afkortzaag te kopen. Zal hem na de klus niet direct vaak gebruiken maar slijten doet hij dan ook niet.

Zat te denken aan de metabo kgs254m. Iemand ervaring mee? Schijnt een goede middenklasser te zijn.

Ook wil ik de panelen aan de buitenzijde vast spijkeren met koploze spijkers. Wil een accu tacker huren maar wellicht hebben jullie nog goede ideeën. De Brads moeten door 18mm berken multiplex.
 
Laatst bewerkt:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik heb de voorloper van de Metabo, een blauwe Electra Beckum. Prima bouwzaag die tegen een flinke stoot kan, maar niet erg nauwkeurig (wat ook minder van belang is als bouwzaag).
Het meest genoemde merk of het forum is evenwel Dewalt. Deze zagen zal je ook het meeste aantreffen bij pro's op werven. Zelf komt er bij mij geen Dewalt in, maar dat is omdat ik een gele machine lelijk vind.
 

Bruina

Actieve deelnemer
25 jun 2017
37
0
Tolkamer
Zat te denken aan de metabo kgs254m. Iemand ervaring mee? Schijnt een goede middenklasser te zijn.
Heb deze zelf. Prima ding voor huis tuin en keuken gebruik. Wil je deze echt gaan gebruiken voor meubelmakerij en zuiver afkortwerk zal deze wat te kort komen. Voor bouwtimmerwerk prima
 

Reinier68

Actieve deelnemer
16 mrt 2016
134
9
Zat te denken aan de metabo kgs254m. Iemand ervaring mee? Schijnt een goede middenklasser te zijn.

Die heb ik ook. Prima apparaat. Beetje lomp vanwege de naar achteren uitstekende geleiders.
Zaagt prima, zeker met het blad wat er standaard bij geleverd wordt.

De mijne moest ik wel eerst even goed afstellen maar sinds dien prima zaagwerk mee gedaan.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.