hoe pennen vervaardigen ?

sp3ts3r

Actieve deelnemer
23 nov 2010
45
0
ik zou eens graag weten hoe jullie de pennen en gaten maken ik veronderstel da niet iedereen een pennebank heeft ik dacht aan de bovenfrees?


mvg sp3ts3r
 

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
De gaten maak ik met de langgatboor en de pennen met de freesmachine met pennenslede.
de pennen kun je ook goed zagen met de zaagtafel of een lintzaag.
Vroeger op de vakopleiding schreven wij ze af met een kruishout, gaten kun je dan uitkappen met een schietbeitel en de pennen zagen met een kapzaag.
 

@lex

Actieve deelnemer
26 okt 2010
242
0
Even een ander vraagje binnen dit topic:

Ik weet niet over welke formaten pennen/gaten jullie het hebben, maar (zie ook het topic 'dakspant vervaardigen') hoe bepaal je de grootte van pen en gat in relatie tot het werkstuk?

Dank, @lex
 

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
de breedte weet ik nog wel dat is 1/3 van het hout.
Bij meerdere pennen bijv. 5 dan is het 1/5 van het hout

de hoogte weet ik niet meer volgens mij ook afhankelijjk van de dikte van het hout.
Meen 4/5 lange pen en 1/5 korte pen.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Als ik 56 pennen moet maken dan op de zaagtafel. Zijn het er maar een paar dan gewoon met de hand. Gaten eerst boren met een forstner boor onder de kolomboor en dan afwerken met beitels.
 

@lex

Actieve deelnemer
26 okt 2010
242
0
Dank voor info!

Heeft iemand er mss een plaatje bij. Vervaardigen en gebruik?

@lex
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
primera zei:
de breedte weet ik nog wel dat is 1/3 van het hout.
Bij meerdere pennen bijv. 5 dan is het 1/5 van het hout

de hoogte weet ik niet meer volgens mij ook afhankelijjk van de dikte van het hout.
Meen 4/5 lange pen en 1/5 korte pen.


1/3e van het hout? Dat lijkt mij erg weinig. Persoonlijk doe ik het altijd op gevoel, maar ik kom eerder op 3/4e uit. Des te meer pen, des te meer stevigheid. Zal de boeken er eens op naslaan.
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
sp3ts3r zei:
ik zou eens graag weten hoe jullie de pennen en gaten maken ik veronderstel da niet iedereen een pennebank heeft ik dacht aan de bovenfrees?


mvg sp3ts3r

Toen ik mij thuis nog met meubeltjes bezig hield maakte ik geen pennen. Ik boorde hetzelfde gat in het kopshout van de regel en stak er een valse pen in. Een beetje zoals de domino van festool dus maar dan met een langgatboormachine. Ging perfect! Nu maak ik gebruik van de pennebank op de school waar ik les geef.
 

houtere

Nieuw lid
7 nov 2010
16
0
www.herso.nl
Jongens , die ouderwetse langgatboren in de oud ijzerbak !


Pak alsjeblieft visbekboren ,en de langgatinrichting veel heen en weer jonassen in de zijwaartserichting en heel rustig dieper boren onder constant heen en weer bewegen , je zult zien , dat je nog nooit zo fraai en zo zuiver aan de maat een gat hebt zien boren , zelfs de meest rottige draad in het hout laat zich hiermee super zuiver maken , en gegarandeerd zonder geklapper .........!
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Voor de dikte van de pennen en gaten houdt men ongeveer 1/3 van de hout dikte aan.
Proeven hebben uitgewezen dat de kop van de stijl eerder in zal scheuren door een te dikke pen.
De pen moet ongeveer 0.3mm dunner zijn dan het gat.
Bij een pendikte van 8 a 9 mm maakt men de pen lengte ongeveer gelijk aan de penbreedte, met een maximum van 50mm.
De gat diepte moet ongeveer 2mm dieper zijn dan de penlengte, om overtollige lijm op te sluiten en er voor te zorgen dat de borsten goed aansluiten.
De breedte van de spatpen moet ongeveer 1/4 zijn van de penbreedte.
De lengte van de spatpen moet ongeveer 5 a 6 mm zijn.
Denk erom dat de spatpen groef even diep meot zijn als de lengte van de spatpen.
De spatpen kan ook in verstek worden gemakt om hem onzichtbaar te maken, dit noemt men een meubelmakersspatpen.
Om de pen evetueel op te sluiten kunnen kruisstiften worden gebruikt, om de pen iets te laten splijten voor een klemverbinding.
Meestal zijn 2 kruisstiften genoeg, meerdere zullen de pen onnodig zwakmaken, sommige meubelmakers gebruiken i.pv. de kruisstiften deuvel achtige pennen.
Bij breedere dorpels dan de stijk kan gebruikt worden gemaakt van 2 pennen die dan een repeteerende verhouding hebben van 1/6.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
jpandriesse zei:
primera zei:
de breedte weet ik nog wel dat is 1/3 van het hout.
Bij meerdere pennen bijv. 5 dan is het 1/5 van het hout

de hoogte weet ik niet meer volgens mij ook afhankelijjk van de dikte van het hout.
Meen 4/5 lange pen en 1/5 korte pen.


1/3e van het hout? Dat lijkt mij erg weinig. Persoonlijk doe ik het altijd op gevoel, maar ik kom eerder op 3/4e uit. Des te meer pen, des te meer stevigheid. Zal de boeken er eens op naslaan.

primera heeft gelijk.

jpandriesse:
Des te meer pen, des te meer stevigheid. :eek:
Nee, des te meer kans dat je stijl breekt.
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Zweihaak zei:
Meubelmakers spatpen.

Vraag van een amateur: Wat is het voordeel van een spatpen ten opzichte van een "normale"pen verbinding. Als ik het zo zie worden beide delen iin alle richtingen op de zelfde manier gefixeerd.

Dank je
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Ik zie twee voordelen.

1. net iets meer stevigheid, vooral voor torderende krachten.
2. Als je de groef van een paneeldeur met een groefschaaf maakt, heb je altijd een doorgaande gleuf. Om nu te voorkomen dat je aan het uiteinde een gat overhoudt, is zo'n spatpen een mooie vulling.
 

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
Een spatpen heeft als functie om te voorkomen dat de dorpel / regel krom gaat trekken en de verbinding gaat wisselen.
Om te voorkomen dat het hout bij de stijl uitbreekt, moet een spatpen een breedte van minimaal 15 mm hebben.
Verder las ik dat de lengte van de spatpen gelijk moet zijn aan de sleuf/gat, eigenlijk zou hij net een tikkeltje korter moeten zijn omdat, als het hout gaat krimpen, hout krimpt / werkt altijd in de breedte, niet in de lengte (op een paar uitzonderingen na zoals parane pine) er voor zorgt dat de verbinding open gaat staan.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.