PDA

Bekijk Volledige Versie : Niet haakse beitel

trekker25
28-07-17, 18:39
Door slecht handmatig slijpen van mij 12mm beitel is het blad boven aan niet meer haaks.

Is dit met schuurpapier weer goed te krijgen grit 60. Al tijd geprobeerd maar heb idee dat ik over gehele breedte ijzer weghaal?

Kan een niet haakse beitel ook zorgen voor een niet mooi parallel gat bij een pen-gat verbinding?

Handmatig gat aan het maken, volgens mij goed parallel afgetekend. Doe de eeerst helft en gaat goed. En dan vanuit de andere kant en dan heb ik 2mm verspringing en dus onwerkbare verbinding. Helaas gedaan in 2 poten van mijn te maken werkbank.

Dus nu eerst beitel goed en dan oefen pen-gat verbinding maken tot ik het door heb... Of???

LeonvB
28-07-17, 18:54
Als de beitel schuin is geslepen zal deze ook de neiging hebben schuin weg te lopen bij een slag. Dus je gat verloopt al snel iets.

Piet Groeneweg
28-07-17, 19:25
Misschien iemand bij je in de buurt die hem een keer goed wil slijpen voor je?

BossyRangs
28-07-17, 19:36
Normaal slijp ik uit de hand, maar bij niet-haakse snede zou ik durven een geleider gebruiken om het te corrigeren. Beetje zoals deze:
https://www.baptist.nl/houtbewerkers/slijpen-en-wetten/hulpmiddelen-voor-handmatig-slijpen-en-wetten/geleider-voor-het-slijpen-van-steek-en-schaafbeitels

gpf
28-07-17, 20:39
Schrijf aan de achterkant van de beitel met een winkelhaak een rechte hoek af met een viltstift.
slijp rustig opnieuw. Controleer voortdurend waar je staal weghaalt.
Een beitel slijpen is een basis techniek die je moet beheersen indien je met hout wil werken.
Succes

Nico Oosthoek
28-07-17, 21:34
Misschien gooi ik een knuppel in een hoenderhok, maar slijpen op schuurpapier vind ik grote onzin. Slijp je de beitel op een gewone bankslijpmachine en wet hem dan met de hand af.
En al die hulpmiddelen voor een hoop geld, daar koop je een prima bankslijpmachine voor.
Een scheve beitel is dan in een paar minuten weer in top conditie.

Bruina
28-07-17, 21:35
Misschien gooi ik een knuppel in een hoenderhok, maar slijpen op schuurpapier vind ik grote onzin. Slijp je de beitel op een gewone bankslijpmachine en wet hem dan met de hand af.
En al die hulpmiddelen voor een hoop geld, daar koop je een prima bankslijpmachine voor.
+1

Pel
28-07-17, 21:44

Dat beweer ik ook al heel lang, tot ik zoveel tegengas kreeg, dat ik het er maar bij heb gelaten Nico, ik heb op mijn werkbankslijper zo'n CBN slijpwiel van Ronald en ik zou echt niet anders meer willen. Ik slijp al ± 45 jaar mijn beitels en gutsen op een werkbankslijper, ik moet er niet aan denken als ik dat met schuurpapier zou moeten doen, dan stopte ik onmiddellijk met houtbewerken, denk ik?.

Groet Pel.

trekker25
28-07-17, 22:00
Doe graag veel met de hand want weer een apparaat erbij en voel me vrij on ervaren met apparaten.
Maar misschien is een slijper wel een optie. Omdat uit de hand slijpen te vaak nog mis gaat...

Ken wel iemand om het te laten corrigeren; is ook een optie. Maar op termijn vind ik hand slijpen met diamant stenen en strop verder erg rap gaan. (2
Minuut ongeveer)

trekker25
28-07-17, 22:04
Enige wat ik eigenlijk wil zeggen is dat je met een elektrische slijper ook moet oefenen en leren wat je doet.

Ik heb de tijd en een slijp hulpstuk, kan het dan op schuurpapier en is er dan een. speciale techniek qua vast houden?

Of wieltje recht en lang vol houden?

BossyRangs
28-07-17, 22:11
Ik heb ook geen bankslijper en heb die nog nooit gemist. Met diamandstenen en strop werkt het bij mij perfect. Voor grotere correcties kun je inderdaad grof schuurpapier gebruiken op vlakke ondergrond. Dat gaat verbazend snel. De misopvatting hier is dat TS hier schuurpapier gebruikt om te slijpen, wat dus niet het geval is. Zelf vind ik dat ook onzin, omdat het zo snel verslijt en je dus op termijn meer geld kwijt bent dan aan goeie slijpstenen.

Nico Oosthoek
28-07-17, 22:15
Dat beweer ik ook al heel lang, tot ik zoveel tegengas kreeg, dat ik het er maar bij heb gelaten Nico, ik heb op mijn werkbankslijper zo'n CBN slijpwiel van Ronald en ik zou echt niet anders meer willen. Ik slijp al ± 45 jaar mijn beitels en gutsen op een werkbankslijper, ik moet er niet aan denken als ik dat met schuurpapier zou moeten doen, dan stopte ik onmiddellijk met houtbewerken, denk ik?.

Groet Pel.

Niet opgeven Pel. Ik lees steeds meer onzin over slijpen. Die oude LTS was zo slecht nog niet.

trekker25
28-07-17, 22:17
Ik gebruik inderdaad alleen schuurpapier op glasplaat om grove correcties te doen (met hulpstuk van 10 euro).

Normaal slijpen is in 2 min over de 3 diamant platen en dan strop en is die vrij scherp.

Maar de vraag dus is eigenlijk:
Met schuur papier op glasplaat en slijp hulpstuk, krijg Ik die beitel weer haaks? Is van Lidl beitels met vrij zacht staal, maar zie weinig gebeuren.
En daarom dacht ik dat ik over de gehele snede staal aan het weg halen ben en daarom niet meer haaks krijg....?

BossyRangs
28-07-17, 22:43
Ja, dat lukt zeker. Als je beitel mooi haakt in je hulpstuk zit, kan je niet anders dan corrigeren. Teken er zoals gezegd ook een haaks lijntje op, zodat je af en toe je vooruitgang kan checken.

Bruina
29-07-17, 04:51
Als e vouw er eenmaal weer recht in zit is "dagelijks onderhoud" met een wetsteen of diamant steen weer prima te doen als je (grotere) bramen of hapjes uit de vouw hebt. Pas als ik bramen of hapjes zie dan ga ik weer even naar de bankslijpsteen. (Ik heb overigen alleen recht steek gereedschap. Geen gutsen oid. Denk dat je met dat gereedschap vaker bij een bankslijper komt). Je zult zien dat je, ook bij intensief gebruik, een heel eind komt met een steen als je zuinig bent op de vouw van je gereedschap.

Wieltje recht houden? Bij mechanisch slijpen met een bankslijper zet ik de geleider/aanslag op de gewenste hoek en beweeg ik de beitel op en neer over de steen en de geleider. Gebruik verder geen hulpstukken. Ook dit gaat met de hand en een winkelhaak om te controleren prima. Verder geen hulpstukken bij nodig. Weet niet waar je woont maar als je in de buurt woont doe ik het je graag voor.

Ook ik ben van mening dat slijpen zonder veel hulpmiddelen prima gaat. Het beste gereedschap ben je zelf.

trekker25
29-07-17, 07:11
Dank voor alle tips, ga nog ff door op schuurpapier kijken of het lukt. En anders naar de timmerman die ik ken.

En denk dat ik bij die kleinere beitels voorlopig een slijphulpstuk blijf gebruiken. Bij de grotere heb ik er minder / geen last van.

Ernest Dubois
29-07-17, 10:52
Op internet vind je veel nonsens, ook gepromoot door zelfverklaarde internet goden die hun cursus willen verkopen. Sommige worden hier op het forum wel erg veel geciteerd

Bijvoorbeeld? Of ben je bang dat je werd aangeklaagden voor laster? Zit je met de gedacht dat je moet jezelf beschermen of zo en daarom geen specifiek namen willen benoemen.

Piet Groeneweg
29-07-17, 12:06

+1

jaap
29-07-17, 14:09
+1
helemaal waar

+1 weer helemaal waar.

Op internet vind je veel nonsens, ook gepromoot door zelfverklaarde internet goden die hun cursus willen verkopen. Sommige worden hier op het forum wel erg veel geciteerd ( als absolute waarheid die iedereen moet weten, aanvaarden) door beginners. Andere beginners geloven, dat dan weer en zo wijken we steeds meer af van de essentie van houtbewerking. Bolle vouwen op steekbeitels is hier een voorbeeld van.
Moet je meer eens sturen met de beitel met de vouw naar onderen, zoals bij het houtsnijden. Als er dan nog geen licht opgaat.....??

Pel, blijven doorgaan met je missie, je hebt steun.

groeten
Ornament
http://www.houtsnijden.eu

Dit is een niveau ons forum onwaardig ....... Heb al eerder reacties van forummers gekregen op berichten als deze. Ze durven niet meer te posten, omdat er dan dit soort reacties komen.

Er zijn verschillende slijpmethoden, er zijn verschillende manieren en materialen, laten we vooral respect houden voor ieders keuze en de manier waarop een forummer zich comfortabel voelt.

Als we toch ergens een oordeel over moeten hebben, laat het dan over de werkstukken zijn! En opbouwend!

jaap

rendew
29-07-17, 14:20
Het is misschien een beetje emotioneel maar dit is mijn visie !
Hoppelijk hebben de leden er begrip voor !

https://youtu.be/IYqK2z4G8RM

Ronald L.
29-07-17, 15:35
+1 voor Rene / Rendew

aloga
29-07-17, 15:45
+1 voor Rene / Rendew

Heel goed gezegd .
Aloga

trekker25
29-07-17, 16:04
Grappig want dit zijn precies de reacties zoals op sawmillcreek forum.

Soms lijkt het wel een religie.

ornament
29-07-17, 16:35
Jaap en forumleden,

mijn excuses.
Ik besef nu dat mijn, inmiddels verwijderd, bericht anders gelezen kan worden dan ik bedoelde.
Zeker niet de bedoeling om andere meningen niet te respecteren.

Groeten
Ornament

Ernest Dubois
29-07-17, 17:32
Toen ik "internet god" leest dacht ik meteen,"nou,ben ik hier nu aangesproken?"

Maar kijk, ik zet het niet zo maar aan de kant zonder wat nuancering, tenminste van mijn eigen stand punt. Ik kan het natuurlijk niemand kwalijk nemen die als gevolg van slecht informatie misschien niet de aller best gewoontes voor zich ontwikkelen. Het gaat om de bron van die slecht informatie en natuurlijk het bewezen dat het informatie inderdaad verkeerde is. Het is mijn strengst overtuiging dat door middel van het internet wordt een kwade praktijk in de houtbewerking wereld hier ingevoerd, waarschijnlijk vanuit Amerika, en laat onze tenminste een beetje eerlijk wezen, en land zonder geschiedenis, zonder cultuur en met mensen die, hoe aardig dan ook, als het geval mag zijn, niet bekend staat als de meeste gedisciplineerde. Het land waar de ethiek, "alles mag" en "als het alleen maar goed voelt" zijn allesbeheersende. Hier komt de kwaad van het slijpen met schuurpapier vandaan. Ik ben hier om dat kwaad uit te rooien, wortel en tak.

jaap
29-07-17, 17:53
Het doel van het forum is, dat iedereen zich hier thuis voelt en wat durft te vragen of te schrijven. Dat we plezier beleven aan het werken met hout, dat we ons gereedschap leren kennen en vooral, dat we fouten durven maken en te bekennen.

We hebben een machtig mooi forum, laten we dat vooral zo houden!

jaap

trekker25
29-07-17, 18:00
Hoe werd er geslepen voor elektriciteit? Of bankslijper op voeten?

En ik heb een 250 grit diamant plaat.
Maar met goedkoop grit 60 schuurpapier ben ik toch een stuk sneller dan vasthouden aan die diamant platen of stenen?

En laat ik voorop stellen dat ik dit draadje niet ben gestart om rellen te veroorzaken, alleen om te leren:)

Ernest Dubois
29-07-17, 18:05
Het doel van het forum is, dat iedereen zich hier thuis voelt en wat durft te vragen of te schrijven. Dat we plezier beleven aan het werken met hout, dat we ons gereedschap leren kennen en vooral, dat we fouten durven maken en te bekennen.

We hebben een machtig mooi forum, laten we dat vooral zo houden!

jaap

Ik onderschrijven die allemaal

jaap
29-07-17, 18:53
We gaan verheugd verder!!

Zolang we durven te leren, is het leven de moeite waard.

jaap

jefmen
29-07-17, 18:53
Maar nu is het denk ik wel klaar met deze discussie. TS is hier niet mee geholpen en hier ging het topic ook niet helemaal over. Wil je er verder over discussiëren, ga dan in de kantine verder.

jaap
29-07-17, 18:57
Maar nu is het denk ik wel klaar met deze discussie. TS is hier niet mee geholpen en hier ging het topic ook niet helemaal over. Wil je er verder over discussiëren, ga dan in de kantine verder.

Of op de Open Dag Hout!! Ernest Dubois komt ook begreep in van Jan Pranger, ik heb al een stammetje eiken voor hem geregeld. Lijkt me geweldig om nou eens live forummers aan de slag te zien met slijpen, zagen en vooral gezelligheid!!

jaap

Ernest Dubois
29-07-17, 19:52
https://www.woodworking.nl/images/styles/TotallyPro/misc/quote_icon.png Oorspronkelijk geplaatst door jefmen https://www.woodworking.nl/images/styles/TotallyPro/buttons/viewpost-right.png (https://www.woodworking.nl/showthread.php?p=250088#post250088)
Of op de Open Dag Hout!! Ernest Dubois komt ook begreep in van Jan Pranger, ik heb al een stammetje eiken voor hem geregeld. Lijkt me geweldig om nou eens live forummers aan de slag te zien met slijpen, zagen en vooral gezelligheid!!

jaap

In de Kantine, op de Handgereedschappen, Onbewerkt hout, Hout in timmerwerk, Werken met hout of Alleen films en video's afdelingen, of zelfs op de Opendag hout, je weet het maar niet waar ik ga toeslaan. Nou ja, waarschijnlijk niet in de houtdraaiers afdeling - nemen me niet kwalijk houtdraaiers - maar altijd met respect en waardering voor wie dan ook. Nou bijna altijd.

E.DB

Robert Hardwoodie
30-07-17, 02:51
Ik heb een worksharp 3000, das een bankslijper met schuurpapier :)

Slijpen met schuurpapier op glas oid werkt gewoon, het is niet echt lekker werken, traag voor het grove werk, veel afval want je papier slijt continue en scheurt eventueel en is erg duur op de lange termijn.

TS heeft het over 1 beitel? Dat zou ik mooi op schuurpapier doen.
Zelfs een stoeptegel werkt.

Overigens vraag ik me wel af hoe scheef die beitel wel niet moet zijn.
Ik slijp haast alles met de hand en daar zit echt wel een beitel tussen die niet perfect recht is, wel meerdere denk ik.
Ik heb geen last van verspringende gaten, misschien dat ik mezelf automagisch corrigeer? Maar heb je je gaten wel goed gemarkeerd?

damien
30-07-17, 08:52
Maar met goedkoop grit 60 schuurpapier ben ik toch een stuk sneller dan vasthouden aan die diamant platen of stenen?

Ik kwam onlangs deze opvallende tabel tegen https://scienceofsharp.wordpress.com/2016/12/21/abrasion-rate-vs-grit/
Afname is niet noodzakelijk omgekeerd evenredig met korrel grote. En ik begrijp dan ook beter waarom sommigen met korrel 1000 beginnen.
66766
Het is wel één persoon met een specifiek metaal en een vrij lage druk.

jaap
30-07-17, 09:21
interessant, maar heb wel mijn vragen. Ga de link maar eens goed bestuderen.

jaap

mathieu
30-07-17, 13:15
Als alternatief voor schuurpapier kan je een goedkope carborundum steen uit de bouwmarkt proberen. Die kosten maar een paar euro, dus niet veel meer dan enkele vellen goed schuurpapier. Probeer de steen volledig te gebruiken (dus ook de hoeken) om snel hol worden te voorkomen. Moet hij toch worden gevlakt, dan kan op een stoep(tegel).
Scheef worden van de beitel tijdens het slijpen is een beginnersprobleem. Had ik ook in het begin. Komt doordat je aan één kant harder drukt dan de andere. Regelmatig controleren en druk bijstellen. Een slijphulp is hier niet de zalig makende oplossing voor. Je beitel gaat eveneens scheef worden als je de druk niet goed verdeeld. Maar het voordeel van een slijphulp is wel dat je je geen zorgen hoeft te maken over de hoek. Die zit altijd goed.

Ernest Dubois
30-07-17, 23:01
Japanblade website is ook een goed plek om de beginsels van slijpen te leren en begrijpen.