met frees kopse kant afronden als zijden al afgerond zijn

Duncan

Actieve deelnemer
10 nov 2012
169
2
Delft
Ik weet dat je normaal om splinteren te voorkomen eerst de kopse zijden van een plank met een afrond freesje freest en dan de zijden parallel aan de nerf.
Dat werkt perfect: het frezen van de kopse kanten veroorzaakt splinters waar de afrond frees uit het hout komt, maar die splinters verdwijnen in de volgende stap.


Nu heb ik bij een projectje op de freestafel van twee stukken mahonie alleen de zijden parallel aan de nerf afgerond, Vandaag bleek dat ik ook de kopse kanten moet gaan afronden omdat de scherpe hoeken onveilig zijn (het zijn delen van een keukenblokje in een boot). Maar hoe doe ik dat?

Moet ik eerst een stukje tegen de 'normale' richting infrezen (climb cut)? Ik denk dat een klosje erachter nix gaat doen? Andere ideeen?

Alvast bedankt, want ik heb echt geen idee hoe ik dit ga oplossen...
 

knutselklaas

Nieuw lid
8 sep 2014
22
0
Meelopend frezen geeft altijd flink risico op happen, daar moet je wel rekening mee houden.

Als ik het zo lees, 'afronden' is het een eenvoudige profielfrees, je zou dan ook handmatig de splinterkant
even met de hand voor kunnen snijden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.