Futselplank(je)

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam


Heb mijzelf maar een nieuwe futselplank(je) aangemeten en eventjes een klein filmpje ervan gemaakt spaart een hoop getype en mijn ABN is best redelijk ( by the way de A staat voor amsterdams ;-)
Ene die 610 meter was een slip op de tong 610 mm is wat realistischer .
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Even een oude thread oprakelen.....

Ik ben zelf ook bezig met een vergelijkbare futselplank / shooting board. Ben nu bij de laatste stap, het bevestigen van de aanslag of aanslagen aangekomen. En zit me nu te bedenken van welke soort hout ik die zal gaan maken....
Ik heb nog wat beuken liggen waar ik zowel een 90 als een 45graden aanslag uit zou kunnen maken maar vraag me af of ik niet beter voor een wat hardere houtsoort kan gaan? Advies hierin is welkom...

En nog een plaatje van de huidige opzet (multiplex aanslag is voor de stevigheid). De aanslagen zal ik niet lijmen maar schroeven zodat ze bij slijtage of andere slijtage weer opnieuw te positioneren zijn. Ik verwacht met beuken geen echt probleem, maar wellicht is een hardere houtsoort toch handiger...

2018-01-05 11.02.58.jpg

En als laatste de vraag of het zinvol is om 'm nog af te werken met iets als Osmo om het allemaal wat makkelijker schoon te houden?
 
P

Pel

Guest
@rendew, hoe werkt die aluminium geleider, welke schaaf past daar in?

Groet Pel.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Hij is speciaal gemaakt voor de Veritas shooting plane... maar de geleider aan de rechterkant is verstelbaar. Breedte (binnenkant) is 81mm en de verstelbare geleider is 24mm. Dus eigenlijk bedoeld voor schaven met een "zool" van max 55mm, maar eventueel aanpasbaar (hoewel je dan net zo goed zelf iets zou kunnen fabriceren).

Voor mij was de overweging dat het out-of-the-box past maar ook dat het vlak en haaks is en blijft.
 
Laatst bewerkt:

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.620
686
Antwerpen
Ik heb nog wat beuken liggen waar ik zowel een 90 als een 45graden aanslag uit zou kunnen maken maar vraag me af of ik niet beter voor een wat hardere houtsoort kan gaan? Advies hierin is welkom...

En nog een plaatje van de huidige opzet (multiplex aanslag is voor de stevigheid). De aanslagen zal ik niet lijmen maar schroeven zodat ze bij slijtage of andere slijtage weer opnieuw te positioneren zijn. Ik verwacht met beuken geen echt probleem, maar wellicht is een hardere houtsoort toch handiger...
beuk is vlg mij prima maar ik zou de aanslag wel met speling vastschroeven, zo kan je elke keer indien nodig bijstellen (ifv temperatuur en vochtigheid)
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Ik ga het gewoon gebruiken.... kan het beuken altijd nog simpel vervangen als het niet bevalt. Ja, dat vastschroeven met wat speling was ook mijn gedachte, levert alleen wel een iets minder stevige constructie op, maar de krachten zullen vooral van voor- naar achteren zijn. Zag ook wat voorbeelden van een bevestiging aan de achterste aanslag (bij mij van multiplex) maar dat lijkt me toch een minder goed idee.
 
Laatst bewerkt:

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Interessant project, ben benieuwd naar je ervaringen met de Veritas schaaf. Ik zou de multiplex aanslag ook verlijmen en de beuken aanslag van 2 sleuf (of ruime) gaten voorzien om deze ook vast te kunnen zetten. Een losse aanslag op de futselplank is onhandig werken. Je kunt de de plank dat haaks afstellen door links of rechts, tussen het multiplex en het beuken,een of meerdere papieren (of plakband) shims te plaatsen. Een goede futselplank met scherpe schaaf is een verbazingwekkend nauwkeurig stuk gereedschap. En beuken is echt hard hout....

jaap
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Heb nog niet super veel met de Veritas schaaf gedaan, maar de eerste ervaringen zijn prima. Mooie dikke beitel die onder een hoek het hout raakt bij gebruik, dat helpt flink. En de schaaf heeft voldoende massa om goed te kunnen gebruiken. In tegenstelling tot sommige reviews vindt ik het handvat redelijk tot goed werken, maar het vasthouden van het metaal net achter de beitel is ook een optie en geeft net wat meer voeling met wat er gebeurt.

Ik heb de 90 graden beuken aanslag er inmiddels opzitten (de multiplex aanslag was al gelijmd) en had slecht een hele kleine afwijking tov de multiplex aanslag om precies op 90 graden tov de schaaf uit te komen. Daar was bij het bevestigen een stukje karton voldoende om de afstand te houden. Eerst dit maar een goed gebruiken en eventueel nog wat hele kleine aanpassingen doorvoeren als de hoek toch net niet perfect blijkt te zijn. Een 45 graden aanslag is dan zo gemaakt, en die gebruik ik toch veel minder vaak.

Maar tot heden is het een aanrader, ook de geleiderail. Enige kleine puntje in het gebruik is dat ik de schaaf toch goed moet aandrukken, als ik dat niet doe dan kantelt ie heel licht naar binnen. Het is amper zichtbaar maar voor de perfecte 90 graden hoek hier moet er een 100% goed contact zijn tussen de schaaf en de rails. Niets om echt een probleem te zijn maar een goede grip op de schaaf blijft gewenst.
 
Laatst bewerkt:

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
He, deze had ik blijkbaar gemist.
Maar het is een mooi futselplankje. En die speciale Veritas geleider lijkt me ook wel handig.
Hoe is de ervaring?
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.620
686
Antwerpen
niet om het onderwerp te schaken, maar ik heb na lang twijfelen gekozen voor de Veritas Low Angle (met de 3 verschillende beitels) en ben heel tevreden, vooral in combinatie met mijn futselplankje. De Shooting plane was me te specifiek.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Je hebt helemaal gelijk.... het is een hele specifieke schaaf die redelijk ver onderaan in de lijstjes komt van het echt waar voor je geld krijgen. Ik had al een aantal andere schaven anders was dit ook niet direct mijn aanschaf geweest, maar ik ben uiteindelijk wel een fan van gereedschap dat één specifieke taak heel goed doet. En ik kon voor mezelf de aanschaf van de schaaf en rails verkopen. Voordeel is wel dat de rest van de schaven minder geslepen hoeven worden :).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.