PDA

Bekijk Volledige Versie : aanschaf breedband (van dikte ) schuurmachine

Marc66
27-07-17, 17:11
Hallo mannen,

Eindelijk lijk ik een leuk forumpje ontdekt te hebben waar wat mensen met inzicht en kennis zitten.

Zoals in de tittel staat ben ik op zoek naar een stationaire breedband schuurmachine, of zoals andere het wel eens noemen een van dikte schuurmachine.
Al een jaar of 3 ben ik aan het jagen op een leuke tweedehands maar die kleinere bandschuurmachines kom je niet zo snel tegen in deftige staat.
Zo een groot industrieel geval met 3,4,5,6 of 100 schuurrollen achter elkaar met een oppervlakte van een kleine keuken vind je bij de vleet, maar daar ben ik dan ook niks mee.

Ik ga dus proberen jacht te maken op een betaalbare nieuwe, dit kost handenvol geld maar dan ben ik eens zo gedreven om het er snel weer uit te halen.

Hiervoor zoek ik dus mensen die ervaring hebben met bepaalde merken, tips, aanraders, afraders je noemt het maar op.

Mijn voorkeur gaat naar een halfopen schuurmachine, zoals op de foto.
Maar dan wil ik in plaats van een 300mm eerder richting de 600mm, dan ben ik meer flexibel met de door te steken breedtes.

66583

Als goedkoopste model kom ik uit op een TT457 van Tendotools voor 4250 euro, maar dit lijkt me qua kwaliteit uitstraling wat tegenvallen. Een doorvoer hoogte van 125mm is ook niet extreem veel. Iemand ervaring met het merk?

Verder kwam ik Holzmann ZS970P tegen voor 4699, brede schuurband wel maar geen half open dus ik twijfel wat en ik ken de degelijkheid van het merk niet.

Verder denk ik bijvoorbeeld aan machines van VG Vertonghen, deze lijken mij allemaal wel dik ok, al zal de prijs aanzienlijk duurder zijn.

Kan iemand mij een bepaalde richting insturen? Ik vind ook niet meteen een verdeler van deze machines, anders kon ik zelf al eens een kijkje nemen en mij door een verkoper wat laten aansmeren. :-)

Ik zou het gebruiken voor diverse toepassingen, het schuren van stijlen en balkjes tot het schuren van bredere panelen die ik dan via de halfopen kant meermaals kan doorsteken voor echt brede stukken.

Wie kan helpen?

gpf
27-07-17, 17:55
Ik heb nog een brede hbm machine staan, eigenlijk nieuw die niet gebruik. Misschien iets voor jou?
Stuur een pb als je interesse hebt. Staat in den haag

BenBinnen
27-07-17, 18:21
*Hallo mannen,* ?????

tuoh
27-07-17, 18:47
Dat type machine van Vertongen op de foto is meer dan 40jaar oud! Was in z'n tijd geen onaardige machine, maar omdat er nog geen oscillerende schuurrollen gebruikt werden gaf het ding snel schroeistrepen op het hout.
Zeker bij seriewerk en bij het schuren van zachte houtsoorten stuitte je al snel op de grenzen van de machine. Er was trouwens nog een fabrikant die dit type schuurmachine gebouwd heeft, namelijk "Van Groeneweghe machines"
Voor vlot schuurwerk moet je dus op zoek naar een machine met oscillerende schuurbanden, die vind je wel, maar de prijs is niet min zoals je al zal gemerkt hebben.

Ps: bovenstaande machine werd in eerste instantie ontwikkeld om ramen te schuren, maar dat was geen onverdeeld succes omdat de schuurzool niet kon schuingesteld worden ( rechts iets lager dan links) Daarom zag je bij alle ramen een groef waar de schuurband dwars over het hout liep op de hoeken. Met een schuingestelde zool zou je hier een mooie verstellijn te zien krijgen op de hoeken. Niet dus bij dit ding.

Marc66
27-07-17, 18:52
Hallo mannen... en vrouwen zal ik dan maar zeggen als iemand zich daar aan stoort. De machine op de foto is inderdaad een oldtimertje, ik heb liever ook een moderne machine. Dan heb je ook meteen een digitale aanduiding wat lekker fijn werk. De afbeelding was maar de eerste prent die ik vond naar het voorbeeld van een half open machine.

jefmen
27-07-17, 21:00
https://www.hbm-machines.com/producten/schuurmachines/cilinderschuurmachines/hbm-ms3156-cilinderschuurmachine

Is zoiets niet een idee?

Bmw6cillinder
27-07-17, 21:42
Hallo mannen,

Eindelijk lijk ik een leuk forumpje ontdekt te hebben waar wat mensen met inzicht en kennis zitten.

Zoals in de tittel staat ben ik op zoek naar een stationaire breedband schuurmachine, of zoals andere het wel eens noemen een van dikte schuurmachine.
Al een jaar of 3 ben ik aan het jagen op een leuke tweedehands maar die kleinere bandschuurmachines kom je niet zo snel tegen in deftige staat.
Zo een groot industrieel geval met 3,4,5,6 of 100 schuurrollen achter elkaar met een oppervlakte van een kleine keuken vind je bij de vleet, maar daar ben ik dan ook niks mee.

Ik ga dus proberen jacht te maken op een betaalbare nieuwe, dit kost handenvol geld maar dan ben ik eens zo gedreven om het er snel weer uit te halen.

Hiervoor zoek ik dus mensen die ervaring hebben met bepaalde merken, tips, aanraders, afraders je noemt het maar op.

Mijn voorkeur gaat naar een halfopen schuurmachine, zoals op de foto.
Maar dan wil ik in plaats van een 300mm eerder richting de 600mm, dan ben ik meer flexibel met de door te steken breedtes.

66583

Als goedkoopste model kom ik uit op een TT457 van Tendotools voor 4250 euro, maar dit lijkt me qua kwaliteit uitstraling wat tegenvallen. Een doorvoer hoogte van 125mm is ook niet extreem veel. Iemand ervaring met het merk?

Verder kwam ik Holzmann ZS970P tegen voor 4699, brede schuurband wel maar geen half open dus ik twijfel wat en ik ken de degelijkheid van het merk niet.

Verder denk ik bijvoorbeeld aan machines van VG Vertonghen, deze lijken mij allemaal wel dik ok, al zal de prijs aanzienlijk duurder zijn.

Kan iemand mij een bepaalde richting insturen? Ik vind ook niet meteen een verdeler van deze machines, anders kon ik zelf al eens een kijkje nemen en mij door een verkoper wat laten aansmeren. :-)

Ik zou het gebruiken voor diverse toepassingen, het schuren van stijlen en balkjes tot het schuren van bredere panelen die ik dan via de halfopen kant meermaals kan doorsteken voor echt brede stukken.

Wie kan helpen?

Vorige week was ik nog bij de Groot in Rosmalen , en kwam ik ook door de hal met gebruikte machines gelopen.
Met toeval viel mijn oog op een soortgelijke machine zoals op jou foto, omdat wij deze ook hebben gehad bij mijn vorige werkgever.
Dus als je zoiets zoekt zou je er eens een belletje aan kunnen wagen.

Marc66
28-07-17, 00:18
https://www.hbm-machines.com/producten/schuurmachines/cilinderschuurmachines/hbm-ms3156-cilinderschuurmachine

Is zoiets niet een idee?

Hey Jef,

Zo een drum of cilinder schuurmachine heb ik hier ook al een paar keer zien staan bij handelaren voor de hobbymarkt meer. Relatief goedkoop wel dus dat is mooi maar voor mij is het een nadeel dat hij niet halfopen is.
Als ik zo een duurdere aankoop doe moet het meteen ook geschikt zijn voor al mijn toepassingen en ik zit dan vaak met paneeltjes of kadertjes die groter zijn.
Als ik voor zoiets in de meer hobbysector zou gaan zou ik eerder kiezen voor deze dan.
http://www.tendotools.com/nl/houtbewerking/schuur-en-borstelmachines/vandikteschuurders/breedbandschuurmachine-tt457.html

Naar deze ga ik vermoedelijk morgen eens kijken.
Hij staat al 1,5 jaar op de website als niet in voorraad en als ik eens bij de handelaar langsging stond hij er ook nooit. Morgen eens fatsoenlijk informeren wat ze nu van plan zijn met dit model.

Het blijft natuurlijk "speelgoed" in vergelijking met een professionele machine... maar ja die prijzen ... daar moet je al flink wat werkjes voor doen om dat terug verdient te krijgen. :-/

Jurriaan
28-07-17, 05:42
https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-breitbandschleifmaschine/k0 - er staan er diverse, en bij zo'n aanschaf maken de reiskosten ook niet zo veel meer uit, lijkt me.

Kris86
28-07-17, 10:03
Ik heb een mogelijke kanshebber, al moet je een paar van je criteria schrappen misschien.

http://www.holzmann-maschinen.at/EN/mini-wide-belt-sander-1554

- Het is geen halfopen, maar met 970 schuurbreedte kan je denk ik wel al super veel doen
- Het is een rol of trommel schuurmachine, dus het schuurpapier gaat sneller rond, dus vaker vervangen
- In vergelijking met andere lijkt me dit betaalbaar voor een nieuwe machine
- hoge doorsteekhoogte van 304 mm
- nadeel is de minimum hoogte van 7mm, maar met wat handigheid, truckjes en een mal kan je ook dunnere stukjes schuren

Als ik het zou kopen zou ik deze overwegen. Wel niet meteen een idee waar je hem dan moet gaan ophalen.

Ik heb ook wel interesse om andere hun mening hierover te horen, iemand die het af of aan raad om een bepaalde reden?

Marc66
28-07-17, 15:35
Ik ben vandaag eens bij enkele handelaars langs geweest, 1 daarvan was een verdeler van Holzmann maar zijn ervaringen waren niet positief.
Hij had enkele kleine kantschuurmachientjes van dit merk, de goedkoopste waren regelrecht voor de vuilbak, zo zei de eigenaar van de machinehandel zelf. De duurdere modellen waren in orde qua stevigheid maar van de 15 verkochte machines had hij er al 5 voor herstelling met defecte schakelaars.
Nu blijkt dat Holzmann geen fabrikant merk is maar ook gewoon een groothandelaar die zijn kleuren en logos laat aanbrengen op de machines en ze dan weer verder verkoopt.
Voor reserve onderdelen moest de handelaar dan talloze keren bellen, mailen en zelfs foto's doorsturen omdat ze bij Holzmann geen enkel idee hebben van welke machines welke onderdelen bevatten. Van de 5 bestelde schakelaars kreeg de handelaar er dan 2 toegestuurd want meer hadden ze bij Holzmann ook niet.
Dus dit lijkt mij qua service en betrouwbaarheid een dikke flop?

Nu ben ik nadien bij Tendotools binnengewandeld, een handelaar voor eigenlijk meer hobbymateriaal, zelf heb ik er nog nooit iets zien staan van wauw dat ziet er mij nu een degelijke machine uit.
En daar zag ik deze machine staan.
66665 66666

Ik heb er mij al blind opgestaard maar ik vind buiten het kleurtje en de naam geen mm verschil in de Holzmann en de Tendotools machine. Bij Tendotools beweren ze uiteraard dat hun machine de originele is en die van Holzmann een Chinese kopie is die qua kwaliteit minder is. In elk geval beweren ze voor hun machine wel voldoende reserve onderdelen te hebben en eigen technische dienst die deze kan herstellen.

Is hier iemand die 1 van beide machines kent?

Emilio
28-07-17, 16:03
Machines geen ervaring mee, het merk Holzmann wel en dat niet positief. Met een verlijmpers al het nodige gedoe gehad, het is gewoon geen kwaliteit en ook allesbehalve zuiver.

stekkestim
28-07-17, 16:04
Naar mijn (bescheiden) mening is tendotools net hetzelfde als meeste andere verkopers, machines komen uit dezelfde Chinese fabriek als als alle andere, enkel een nader kleurtje en stickertje.

SimondelaCourt
28-07-17, 16:04
Tendotools verkoopt ook Chinezen die een tendotools branding hebben gekregen, net zoals Holzmann, Scheppach en heel wat andere zogenaamde duitse merken (bijvoorbeeld Gude). Als de Holzmann je tegenvalt valt eigenlijk ook de Tendotools je tegen, ze zijn misschien iets beter in de onderdelen, maar het is eigenlijk dezelfde machine, en als je die niet vertrouwt dan vertrouw je ze allebei niet. Ik kan me niet voorstellen dat Tendotools andere eisen bij hun fabrikant heeft neergelegd dan Holzmann qua kwaliteit. Ik zou beiden voor een serieuze machine vermijden.

mathieu
28-07-17, 16:13
Ik heb zelf geen machines van Tendotools, en ben ook niet van plan ze te kopen.
Maar mogelijk zitten er bij Tendotools wel andere onderdelen in, of zijn de machines beter afgewerkt. De reden waarom ik dit veronderstel is dat enkele jaren geleden, toen ik toevallig in de winkel was, iemand van Tendotools samen met een Chinese dame de machines was aan het controleren.
Was dit toeval, of was het voor een andere reden, ik weet het niet. Maar dat is wel wat ik gezien heb.

Kris86
28-07-17, 22:38
Zou hetzelfde model maar dan van Jet DDS237T beter zijn van kwaliteit?
66697

Ik dacht ergens op het forum wel gelezen te hebben dat hier enkele mensen zitten met ervaring met Jet...

De schuurbreedte lijkt mij maar iets smaller dan die Tendotools
De schuurhoogte is wel drastisch minder met 133mm tegenover 305 van die andere machine

jokke
28-07-17, 22:56
Ik heb zelf een spindelschuurmachine van jet. Niks hoogtechnologisch maar deze heeft me tot nu toe nog niet teleurgesteld. Anderzijds heb ik ervaring met hun vandikte schuurmachine en hiervan moet ik zeggen dat de lagers toch wel snel versleten zijn... De andere merken zoals tendotools en gelijkaardige zou ik geen geld aan geven. Je koopt alleen maar frustratie omdat het ding zijn werk niet doet vanwege minderwaardige onderdelen en een slechte afwerking. Ik denk dat je beter kan investeren in een degelijke tweedehandsmachine en iets meer uitgeven maar wel tevreden zijn van het resultaat dan je "tendotools-blauw" ergeren aan een rommelmachine die je dan minder betaald hebt maar wel spijt hebt van elke euro die je er aan uitgaf...

fantic
29-07-17, 07:45
Masave heeft een Jet staan zover ik weet, kijk even in zijn blog.

Marc66
31-07-17, 11:45
Ik ben aan het overwegen om mijn budget bij te stellen.
Afgaande op wat ik het eerst voor ogen had voor een nieuwe machine dan, zat ik al ergens tussen de 5 en 6000 euro. Voor wat dan volgens iedereen hier beschouwt word als chinees speelgoed.
Dat is dus al heel veel geld voor iets waar je eigenlijk geen vertrouwen in hebt.

gpf hier op het forum bracht me op het idee om eens te kijken naar kleinere drum sanders die toch al een flink stuk goedkoper zijn.
Afgaande op projectjes die ik in de nabije toekomst voor ogen heb is mijn oog gevallen op de "jet 22-44 osc" (oscilerende).
66813
https://www.vdhbv.nl/houtbewerkingsmachines/vandikteschuurmachines/jet-22-44m-osc-oscillerende-vandikteschuurmachine-230v/

Ik heb zowat heel YouTube met filmpjes bekeken, lijkt mij wel een leuke machine voor dan de helft van de prijs van zo een brede Holzmann, Tendotools, of de grote dds-237 van Jet.

Alles zal wel naar gelang zijn prijs zijn, wil je kwaliteit dan moet je ervoor betalen maar langs de andere kant wie haalt er een investering van 5000 euro terug uit op alleen schuren.

1 nadeel is dat ik nergens een verdeler in de buurt vind in Belgie, dichstbijzijnde is Luik op 120km afstand of Utrecht Nederland op 170km.
Als ik met grote stukken zit ga ik niet meteen aan een technieker geraken lijkt mij.

jefmen
02-08-17, 18:12
https://www.woodworking.nl/showthread.php?22266-TK-Vlakvandikte-Schuurmachine-HBM-MS-3156 deze misschien een stuk goedkoper?

Marc66
03-08-17, 07:29
Bedankt voor de tip. Deze machine was mij al aangeboden door de eigenaar ergens in dit topic. Den haag is wat uit mijn richting en hoewel een prachtig nieuwe machine niet helemaal wat ik zoek. Zoals in de reacties op zijn zoekertje heb ik ook wat twijfels over de dubbele schuurbreedte als je de zijkant demonteert. De maximum schuurdikte is ook wat beperkt en het feit dat het geen oscilerende is vind ik ook iets minder. Verder een heel leuke machine, hij heeft mij ook overtuigd om meer richting dit soort machines te zoeken ipv de dure grotere machines.

Kris86
18-08-17, 21:53
https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-breitbandschleifmaschine/k0 - er staan er diverse, en bij zo'n aanschaf maken de reiskosten ook niet zo veel meer uit, lijkt me.

@Jurriaan, ken jij iets meer van de machines in je ebay link?

Ik ben ook eens uit nieuwsgierigheid aan het kijken op die link, maar ik vroeg mij af of al deze grote machines geen perslucht nodig hebben? Zo ja heb je vast wel een industriele grote compressor nodig of niet?
Met een 50L Contimac kom je er wrs niet?

Jurriaan
19-08-17, 06:52
Ik heb daar verder, als houtdraaier, geen enkel inzicht in. Sorry.

Toxiq
19-08-17, 14:05
ik begrijp niet dat telkens weer HBM rommel word aangedragen
volgens mij wil de TS een stukje kwaliteit én service, dat laatste is iets dat ze zeker niet kennen bij HBM

Anyway, heb zelf ook een JET, geen OSC, wel een hele fijne machine, is ook half open, dus je kan je werk stuk draaien en dan kom je aan een breedte van ca 120cm

Kris86
19-08-17, 22:14
Hier word precies nog wel wat verder gedebatteerd dus ik vermoed dat Marc er nog niet uit is?

Ik had nog een mogelijkheid maar ik las hier net dat je budget al scherper gesteld was dus misschien valt deze dan ook weer meteen af.
Naast die Jet DDS237TT heb ik nog een soortgelijke machine gevonden, die toch wat voordeliger geprijsd is "Axminster Industrial Series R3409 Dual Drum Sander"

http://www.axminster.co.uk/axminster-industrial-series-r3409-dual-drum-sander-501277

Gewicht en afmetingen zijn hetzelfde als die Jet, verder zie ik hier en daar wat verschilletjes in toerental maar grotendeels lijkt het mij een gelijkaardige machine qua capaciteit. Maar dan toch een 600 euro goedkoper als de Jet.
Al weet ik niet of je hem in Engeland kan bestellen en tot in Belgie of Nederland kan krijgen. Ik vind zelf niet meteen een verdeler in Belgie of Nederland.

Iemand die het merk Axminster kent?

Marc66
20-08-17, 13:49
Bedankt voor de tip.

Ik ben er inderdaad nog niet uit. Het is op zich nu ook niet super dringend dus neem ik best mijn tijd om alles eens te vergelijken en wie weet komt er wel ergens iets leuks tweedehands uit de bus.
Voor een nieuwe machine ben ik voor prijs en gevoel al een beetje verliefd geworden op de Jet 22-44 Oscillating, al besef ik dan dat ik voor het grootste deel van het gebruik waarvoor ik het wil aanschaffen alles 2 keer door de machine moet voeren ivm de dubbele schuurbreedte dan.
Tel daar dan bij dat het niet de meest industriele machines zijn, dat het vooral nog altijd schuren is wat je aan het doen bent en je voor bijvoorbeeld harde houtsoorten steeds met minieme afname moet werken waardoor je het vaak meerdere malen moet doorsteken dan telt het wel al stilletjes aan op qua werktijd. Zo een bredere machine zoals in de reactie hierboven begint dan al wel interessanter te lijken, het is wel dubbel de prijs maar half de werktijd bij het niet meer dubbel doorvoeren voor de grotere werkbreedte te bekomen. Ook heb je daar dan denk ik het voordeel dat het steviger is door de gesloten constructie en dat de machine minder snel zal afzakken langs 1 zijde, ik vind het dus zeker wel interessant, alleen ja... de prijs btw in bijna 6000 euro.
Al is die chinese brol zoals het hier bijna word genoemd van Holzmann en Tendotools maar enkele 100de euros goedkoper, terwijl jet mij toch een beter gevoel geeft.

Het blijft piekeren wat de beste keus is.

Die axminster ken ik ook niet, maar als ik hem inderdaad in Engeland moet bestellen dan zal prijs + verzending wel even duur uitkomen als die Jet vermoed ik.

Bert Vanderveen
20-08-17, 14:13
Hier word precies nog wel wat verder gedebatteerd dus ik vermoed dat Marc er nog niet uit is?

Ik had nog een mogelijkheid maar ik las hier net dat je budget al scherper gesteld was dus misschien valt deze dan ook weer meteen af.
Naast die Jet DDS237TT heb ik nog een soortgelijke machine gevonden, die toch wat voordeliger geprijsd is "Axminster Industrial Series R3409 Dual Drum Sander"

http://www.axminster.co.uk/axminster-industrial-series-r3409-dual-drum-sander-501277

Gewicht en afmetingen zijn hetzelfde als die Jet, verder zie ik hier en daar wat verschilletjes in toerental maar grotendeels lijkt het mij een gelijkaardige machine qua capaciteit. Maar dan toch een 600 euro goedkoper als de Jet.
Al weet ik niet of je hem in Engeland kan bestellen en tot in Belgie of Nederland kan krijgen. Ik vind zelf niet meteen een verdeler in Belgie of Nederland.

Iemand die het merk Axminster kent?

Axminster is heel betrouwbaar. Leveren ook buiten het VK. Uit mijn hoofd: de bezorgkosten voor een machine beginnen bij 90 euro en lopen op naar gelang het gewicht. Je kunt de klantenservice vragen wat het kost en ze reageren prompt.
Mocht je een bedrijf hebben of het via een bedrijf kunnen bestellen, dan vervalt de BTW. Kost wel even tijd om dat te regelen (je moet een briefhoofd mailen etc.). Voor een kleine ondernemer is dit heel gunstig (scheelt een hap!).

mathieu
20-08-17, 14:21
Is de afweging tussen schuurband en schuurrol ook niet een aandachtspunt. Een schuurrol heeft veel minder oppervlakte dan een schuurband. Dus vermoed ik dat de schuurband een langere standtijd zal hebben dan de schuurrol. Op een van de foto's van de Jet zie hoe het schuurpapier op de rol gemonteerd wordt. Het lijkt me toch niet zo heel snel en simpel om het papier te vervangen. Een schuurband is deur open, uitnemen en nieuwe terug zetten.

Marc66
20-08-17, 16:29
Is de afweging tussen schuurband en schuurrol ook niet een aandachtspunt. Een schuurrol heeft veel minder oppervlakte dan een schuurband. Dus vermoed ik dat de schuurband een langere standtijd zal hebben dan de schuurrol. Op een van de foto's van de Jet zie hoe het schuurpapier op de rol gemonteerd wordt. Het lijkt me toch niet zo heel snel en simpel om het papier te vervangen. Een schuurband is deur open, uitnemen en nieuwe terug zetten.

Klopt Mathieu, als je de volledige lengte van een schuurband vergelijkt met de korte lengte van een schuurrolletje dan kan het inderdaad niet anders dan dat deze in verhouding supersnel verslijt.

Maar volgens mij zijn de enige schuurmachines met schuurband en een werkbreedte die te vergelijken valt met die Jet, axminster, tendotools, holzmann dingen vanaf dubbel of driedubbel de prijsklasse.
Ik heb 3 mails uitgewisseld met de mensen van VG machines http://www.vgbelgium.com met de interesse voor 1 van hun machines met dan de vermelding van gewenste schuurbreedte en toepassingen waarvoor ik het zou gebruiken.
Ik kreeg 2 mails terug waar ik geen antwoord kreeg op mijn gestelde vragen maar beide keren gevraagd werd naar de naam van mijn bedrijf, toen ik uiteindelijk in mijn derde email vermelde dat ik slechts een particulier was maar wel degelijk interesse had om 1 van hun professionele machines aan te kopen kreeg ik geen antwoord meer.
Dus ik vermoed dat zelfs fabrikanten de moeite niet doen om een offerte op te stellen voor een particulier omdat ze weten dat het ver boven hun budget gaat.

En laten we eerlijk zijn, ze hebben gelijk. Welke gek geeft er 10.000 tot 15.000 euro uit aan een schuurmachine voor prive gebruik...

Dat terzijde heb ik een andere vaststelling gemaakt, die dure machines met 5 cijfertjes in hun prijs hebben allemaal perslucht nodig om te werken, sluit je geen perslucht aan dan springt de schuurband in flarden na 15sec schuren.
Nu heb ik wel een degelijke compressor van 400l/minuut, 10 bar en een 50L tank, ik vermoed dat dit niet voldoende is om zo een machine continu van perslucht te voorzien (of toch niet gezond voor je compressor).

Ik vermoed dat jij "Mathieu" dan weer aanstuurt op een tweedehands machine wat het prijs probleem al wat meer oplost, maar vaak hebben ook die oudere machines van die grootte perslucht nodig...

Kortom, ik ben er nog niet uit.

mathieu
20-08-17, 16:56
IK heb helemaal geen belang bij welke machine je aanschaft hoor :p!
Schuurrol versus schuurband was enkel een bedenking die bij me opkwam bij het doorlezen van deze topic. Maar als het voor privégebruik is, maakt het niet zoveel uit als je een keer vaker van schuurpapier moet wisselen en dat het wat langer duurt. Bedrijfsmatig is dat een ander verhaal.
De machines die in het atelier van de avondschool staan hebben ook perslucht nodig om de rollen te spannen. Maar volgens mij heb je geen debiet nodig, enkel druk. Eenmaal opgespannen is er normaal gezien geen verbruik meer. Maar je moet je geen zorgen maken over de schuurrol bij gebrek aan druk. De machine pas starten als er perslucht aanwezig is.

Marc66
20-08-17, 17:03
Bedankt Mathieu, voor dat van die perslucht. Mijn gebrek aan kennis op dat vlak is dus de reden dat ik jullie mening hier meer dan waardeer.

Emilio
21-08-17, 08:37
Een oscilerende machine gebruikt wel continu lucht als ik me niet vergis. Spannen zal idd geen probleem zijn.

Marc66
21-08-17, 19:01
Axminster is heel betrouwbaar. Leveren ook buiten het VK. Uit mijn hoofd: de bezorgkosten voor een machine beginnen bij 90 euro en lopen op naar gelang het gewicht. Je kunt de klantenservice vragen wat het kost en ze reageren prompt.
Mocht je een bedrijf hebben of het via een bedrijf kunnen bestellen, dan vervalt de BTW. Kost wel even tijd om dat te regelen (je moet een briefhoofd mailen etc.). Voor een kleine ondernemer is dit heel gunstig (scheelt een hap!).

Er is toch geen enkel bedrijf die dit voor een vreemde willen doen, hoe beleefd je het ook vraagt. Toch?

Bert Vanderveen
21-08-17, 20:02
Er is toch geen enkel bedrijf die dit voor een vreemde willen doen, hoe beleefd je het ook vraagt. Toch?

Ze checken het natuurlijk (tenminste — dat zouden ze moeten doen) & dat kan ook een paar dagen duren, maar als je eenmaal geregistreerd bent als 'buitenlands' bedrijf, gelden de prijzen zonder BTW (of VAT zoals het daar heet). Een intracommunautaire levering heet dat, geloof ik.

Marc66
21-08-17, 20:40
Ze checken het natuurlijk (tenminste — dat zouden ze moeten doen) & dat kan ook een paar dagen duren, maar als je eenmaal geregistreerd bent als 'buitenlands' bedrijf, gelden de prijzen zonder BTW (of VAT zoals het daar heet). Een intracommunautaire levering heet dat, geloof ik.

Ahzow bedoel je, nee ik had begrepen dat je hier wat bedrijven aanschrijft met de vraag of ze het op hun naam willen kopen voor je. Dat dacht ik zou nooit gebeuren.

mathieu
21-08-17, 21:37
Een oscilerende machine gebruikt wel continu lucht als ik me niet vergis. Spannen zal idd geen probleem zijn.

Dat zou inderdaad best kunnen dat de heen en weer beweging ook door perslucht gebeurd. En dan heb je inderdaad continue verbruik.
Maar de eisen voor persluchtverbruik staan ongetwijfeld in de specificaties van de machine.

klussertje1
28-08-17, 19:47
Ben je al iets verder in je zoektocht Marc?

Marc66
29-08-17, 18:38
Nog geen echte vorderingen gemaakt.

Vandaag na exact 1 maand en 2 dagen sinds mijn eerste email een prijsofferte gehad van VG Machines. Deze viel op basisprijs 17.200 euro... die word het dus al niet haha.

Mijn gevoel zegt mij om voor iets van Jet te gaan. Daar twijfel ik tussen de betaalbare 22-44m osc oscilerend of de 2,5 keer duurdere machine DDS237T.
Btw in komt de 22-44 op 2450 euro en de DDS237 op 5870 euro wat toch al een aardig hoog bedrag is.

Ik heb ook geen enkele verdeler van Jet bij mij ook maar ergens in de omgeving, wisselstukken bestellen word dus vast een heel gedoe.

Ik ben er nog niet uit.

BenchWorks
01-09-17, 08:04
Ik heb de Jet 22-44 osc, het is een twijfelgeval. Ik ben blij dat ik zoiets heb want het spaart mij regelmatig uren werk, maar aan de andere kant is het Chinese mechaniek. Je moet er regelmatig een paar uren aan sleutelen. Het heeft ook zijn grenzen, ik kocht hem oorspronkelijk om dikke werkbladen te schuren maar dat is een ramp. Het enige waar hij voor mij goed in is, is multiplex platen en lade onderdelen te schuren met een fijne korrel.

De open arm heeft uiteindelijk meer nadelen dan voordelen voor mij, ik gebruik het zo weinig mogelijk want de overlapping laat sporen na die je werkstuk soms vernielen. En het maakt het geheel ook minder stijf dus meer speling/vibraties.

Klinkt allemaal negatief maar ik zou hem niet weg willen doen, de professionele alternatieven kosten een fortuin in aankoop en onderhoud en nemen ook veel plaats in. Je moet bij de Jet gewoon weten waarmee je begint, niet denken dat het een vandikte bank is of mirakel machine. De toepassingen waar het echt nuttig is zijn heeeel beperkt.

Emilio
01-09-17, 08:51
Volgens mij zoekt TS iets wat niet bestaat. Je kunt niet en nieuw en profesioneel krijgen voor een hobbybudget.
Hoe vaak ga je de machine gebruiken, wat is de reguliere werkstukafmeting zouden invloed moeten hebben op het budget. Zonder profi achtergrond is het al heel snel de investering niet waard.
Ik zou eens om me heen kijken of er geen bedrijf is die je machinegebruik wil verkopen voor grote werkstukken en dan eventueel iets kleins erbij in de eigen werkplaats.

L.N.
01-09-17, 09:43

Nee, hier maak je toch een zeer belangrijke fout! De BTW vervalt niet, maar wordt verlegd. Zie deze link van de Belastingdienst (http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/internationaal/btw_voor_buitenlandse_ondernemers/goederen/importeren_vanuit_eu_landen_naar_nederland):

(http://app.eu.readspeaker.com/cgi-bin/rsent?customerid=4329&lang=nl_nl&url=http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/internationaal/btw_voor_buitenlandse_ondernemers/goederen/importeren_vanuit_eu_landen_naar_nederland&readid=hoofd_content)Er is sprake van een intracommunautaire verwerving als u goederen koopt die vanuit een EU-land naar Nederland worden vervoerd en waarbij de leverancier een ondernemer is. De levering is in het andere EU-land belast met 0%. De aangekochte goederen zijn in Nederland belast met Nederlandse btw.

Oftewel: de aankoper (dus van wie het BTW-nummer is) moet de aankoop meenemen in de BTW-aangifte en in Nederland hierover BTW betalen. Aankopen in het buitenland en dit niet opgeven kan resulteren in een naheffing en boete en die zijn niet mals. Natuurlijk is de kans klein dat je gecontroleerd wordt, maar toch.

Emilio
01-09-17, 10:17
En die btw vorder je gelijk terug en dus is het saldo 0?

rinus
01-09-17, 10:23
Maar dat is bij een binnenlandse aankoop toch ook.

L.N.
01-09-17, 10:37
Inderdaad, per saldo maakt het niets uit. Neem als voorbeeld een product (categorie 21% BTW) dat je voor €100 (excl. BTW) koopt en voor €200 (excl. BTW) verkoopt:

Bij aankoop in Nederland is de BTW €21 en de BTW bij verkoop €42. Bij de BTW-aangifte kun je de betaalde €21 terugkrijgen en dus in mindering brengen van de BTW die je moet afdragen: €42 - €21 = €21. Je draagt dus €21 BTW af aan de belastingdienst. Netto is de opbrengst dus: €242 (verkoopprijs incl BTW) - €121 (inkoopprijs incl BTW) - €21 (BTW-afdracht) = €100

Bij aankoop in een ander EU-land is de BTW €0 bij een intracommunautaire verwerving en de BTW bij verkoop €42. Bij de BTW-aangifte draag je €42 BTW (€42 - €0) af aan de belastingdienst. Netto is de opbrengst dus: €242 (verkoopprijs incl BTW) - €100 (inkoopprijs 0% BTW) - €42 (BTW-afdracht) = €100

Netto maakt het dus niets uit.

Het voordeel van een intracommunautaire verwerving is dat je de BTW niet voor hoeft te financieren en het is weer een BTW-bon minder in de administratie. Als het BTW-tarief in land van aankoop hoger is dan in NL, dan heb je nog een BTW-voordeel.

Emilio
01-09-17, 10:45
Bedoel ik, het is prettig voor de liquiditeit, maar per saldo gelijk.
Wordt uiteraard wel eens een particulier loopje mee genomen, maar goed damagnienatuurlijk.....

L.N.
01-09-17, 11:06
Bedoel ik, het is prettig voor de liquiditeit, maar per saldo gelijk.
Wordt uiteraard wel eens een particulier loopje mee genomen, maar goed damagnienatuurlijk.....

Een particuliere koper zou er geen loopje mee moeten kunnen nemen, aangezien de koper een BTW-nummer moet opgeven en de verkoper dit moet controleren. Ik denk dat er veel vaker een correct BTW-nummer (samen met de rest van de bedrijfsgegevens) wordt opgegeven, maar dat de intracommunautaire verwerving niet wordt opgenomen in de boekhouding en dus ook geen BTW wordt afgedragen. De EU-lidstaten hebben een systeem, genaamd VIES (VAT Information Exchange System) waarmee dergelijke fraude opgespoord moet/kan worden. Maar ik geloof niet dat dit automatisch gebeurd, waardoor de pakkans klein is.

Mijn initiële post was om mensen* duidelijk te maken dat de BTW niet vervalt en dat degene met een BTW-nummer flink in de problemen kan komen als deze dat niet aangeeft. Als mensen dat bewust doen, dan is dat op eigen risico. Maar ik zou het vervelend vinden als mensen door verkeerde informatie onbewust de BTW niet afdragen en daarmee in de problemen komen.

* Ik heb hier "mensen" staan, omdat het waarschijnlijk niet zo vaak om bedrijven gaat, maar om ZZp-ers of bedrijfseigenaren die iets met het BTW-nummer van de zaak aankopen, betalen van de prive-rekening en de factuur niet opnemen in de bedrijfsboekhouding.

Marc66
01-09-17, 18:36
Ik heb de Jet 22-44 osc, het is een twijfelgeval. Ik ben blij dat ik zoiets heb want het spaart mij regelmatig uren werk, maar aan de andere kant is het Chinese mechaniek. Je moet er regelmatig een paar uren aan sleutelen. Het heeft ook zijn grenzen, ik kocht hem oorspronkelijk om dikke werkbladen te schuren maar dat is een ramp. Het enige waar hij voor mij goed in is, is multiplex platen en lade onderdelen te schuren met een fijne korrel.

De open arm heeft uiteindelijk meer nadelen dan voordelen voor mij, ik gebruik het zo weinig mogelijk want de overlapping laat sporen na die je werkstuk soms vernielen. En het maakt het geheel ook minder stijf dus meer speling/vibraties.

Klinkt allemaal negatief maar ik zou hem niet weg willen doen, de professionele alternatieven kosten een fortuin in aankoop en onderhoud en nemen ook veel plaats in. Je moet bij de Jet gewoon weten waarmee je begint, niet denken dat het een vandikte bank is of mirakel machine. De toepassingen waar het echt nuttig is zijn heeeel beperkt.

Bedankt Benchworks voor de informatie, hier heb ik al veel aan.
Word dan echt alles in China gemaakt tegenwoordig of wat is dit hier... op zich niks op tegen en persoonlijk bij mijn eigen weten geen ervaring met Chineesjes maar aangezien iedereen hier op het forum chinees linkt met minderwaardig tot zelfs brol... zucht...

Die jet 22-44 ziet er op foto en YouTube filmpjes wel stevig gebouwd uit in vergelijking met die gammele dingetjes op 4 plastiek poten, dus ik ben wat verrast dat je de opmerking van "minder stijf" geeft. Jammer dat te horen, maar goed om weten bedankt!

Emilio gaf hier ook nog de opmerking van iets zoeken dat niet bestaat...
ergens heeft hij een punt, maar willen we niet allemaal het beste waar voor ons geld?

Op zich zit ik er niet gigantisch veel mee in om aardig wat te betalen zolang dat het maar resultaat oplevert. Kwaliteit en degelijkheid kosten geld dat weet ik, maar dat verwacht ik dan ook voor een hoog bedrag. Zonde als je iets duurs koopt dat dan achteraf zoals hier vaak word aangegeven chineesjes zijn met minderwaardige kwaliteit.

Ik ben vertrokken met een budget van rond de 5000 euro, of dit nu uiteindelijk 6000 moet worden speelt mij geen rol... maar dan moet het wel degelijk zijn.

Het zal dus geen half open machine worden aangezien er hier toch al een paar mensen zijn die aangeven dat de stevigheid van de machine hierdoor word aangetast.
Zit ik weer terug bij die:
- Holzmann ZS970P chinese namaak waar geen service of onderdelen voor te krijgen zijn.
- Tendotools Megaton TT965, de Thaise tweelingbroer van die holzmann
- Jet DDS237T, mijn gevoel nog steeds eerste keus, maar geen verdeler voor wisselstukken of herstellingen in de buurt
- Axminster R3409 die ik enkel in UK kan verkrijgen en weer het probleem met herstellingen.

L.N.
01-09-17, 19:16
VDHBV heeft de Axminster 635DDST (https://www.vdhbv.nl/houtbewerkingsmachines/spindelschuurmachines/axminster-635ddst-vandikteschuurmachine-400v/) in het assortiment. Misschien is dat iets voor jou....

BenchWorks
01-09-17, 19:29
Het zal dus geen half open machine worden aangezien er hier toch al een paar mensen zijn die aangeven dat de stevigheid van de machine hierdoor word aangetast.
Zit ik weer terug bij die:
- Holzmann ZS970P chinese namaak waar geen service of onderdelen voor te krijgen zijn.
- Tendotools Megaton TT965, de Thaise tweelingbroer van die holzmann
- Jet DDS237T, mijn gevoel nog steeds eerste keus, maar geen verdeler voor wisselstukken of herstellingen in de buurt
- Axminster R3409 die ik enkel in UK kan verkrijgen en weer het probleem met herstellingen.

Alle bovenstaande machines zijn oosterse merken met een westerse naam erop, ook al moeit JET zich het meeste met de werkelijke ontwikkeling. Je moet dus geen mirakels verwachten want er wordt in alle mogelijke hoeken gespaard op de kosten en dus kwaliteit om die prijzen te kunnen hanteren. Ik zou persoonlijk zoeken naar een occasie Europese breedbandschuurmachine, soms kom je er tegen binnen jouw budget.
Trommels hebben namelijk hun grenzen, den of alles wat hars bevat mag er niet door. De band er om wikkelen is niet makkelijk en die verschuift en overlapt zichzelf of komt los met regelmaat. Ook gedroogde lijm zorgt voor problemen bij trommels enz...

tuoh
01-09-17, 20:08
Al eens gedacht aan een klassieke langebandschuurmachine?? Kost twee keer niks tweedehands, en eens je het ding gewoon bent valt er ook snel en mooi mee te schuren.

Pel
01-09-17, 20:18
Met zo een langeband schuurmachine heb ik een tijd lang gewerkt, wat André al zegt als je er even aan gewend bent om de tafel, en de schuurblok samen te bedienen, dan werkt het als een tierelier. Ik heb er eiken tafelbladen me geschuurd, hij neemt nogal al wat plaats in beslag, maar als je de ruimte hebt is het een puike machine.

Groet Pel.

Emilio
01-09-17, 22:30
Al eens gedacht aan een klassieke langebandschuurmachine?? Kost twee keer niks tweedehands, en eens je het ding gewoon bent valt er ook snel en mooi mee te schuren.

Beste idee so far!

klussertje1
05-09-17, 18:15
Heb je geen pro en contra lijstje van elke machine waar je momenteel aan denkt?

Navigator
05-09-17, 18:50
Ja hij is gesponsord door Powermatic en nee ik weet niet of dit uberhaupt verkrijgbaar is in Europa maar is dit niks?

https://www.youtube.com/watch?v=Vqs1eImfdSk

Marc66
05-09-17, 19:55
Ja hij is gesponsord door Powermatic en nee ik weet niet of dit uberhaupt verkrijgbaar is in Europa maar is dit niks?

https://www.youtube.com/watch?v=Vqs1eImfdSk

Bedankt voor de tip.
Dit is qua afmetingen en dergelijke te vergelijken met die Jet 22-44 osc. Ik ken van beide de kwaliteit niet dus ook het verschil niet. Die powermatic of die jet22-44 zijn nog wel een optie en redelijk "betaalbaar".
Mijn nadeel hiermee is wat hier al enkele mensen hebben aangegeven en wat ook de man in de video aangeeft, dat als je dubbel de breedte schuurt je toch altijd wel een lijn zal krijgen. Vermoedelijk moet je hem dan al 0.01 graad weten af te stellen om de lijn zo min mogelijk te hebben. Op zich is dit geen super groot probleem aangezien ik voor de meeste dingen toch nog naschuur met een fijne korrel met de handschuurmachine.

Marc66
05-09-17, 20:18
Heb je geen pro en contra lijstje van elke machine waar je momenteel aan denkt?

Mijn pro en contra lijst:

- Jet 22-44 osc
pro: betaalbaar, oscilerend
contra: te smal voor alles van mijn volgend project gevolg alles 2 x doorsteken voor de breedte gevolg schuurlijn op de overlapping, beperkte schuurdikte van 100mm, geen verdeler in de omgeving voor herstellingen.

- Jet DDS237T
pro: voldoende schuurbreedte, stevige constructie met de gesloten kast
contra: duurste machine in de lijst, geen verdeler in de omgeving voor herstellingen

- Holzmann ZS970P
pro: voldoende schuurbreedte, enorme schuurdikte (30cm), stevige constructie met de gesloten kast, verdeler op 10km afstand.
contra: chineese namaak, geen service, geen onderdelen verkrijgbaar, lokale machinehandel raadde mij het sterk af, prijs

- Tendotools Megaton TT965
pro: voldoende schuurbreedte, enorme schuurdikte (30cm), verdeler met herstellingsdienst op 500m afstand, stevige constructie met de gesloten kast
contra: Tendotools als merknaam moet mij nog overtuigen, prijs

- Axminster R3409
Pro: voldoende schuurbreedte, stevige constructie met de gesloten kast
contra: Niet in Belgie te krijgen, geen verdeler met herstellingsdienst in de buurt, prijs

Als ik het zo opsom komt die Tendotools er nog als beste uit... bizar.

Jurriaan
22-09-17, 09:41
https://www.troostwijkauctions.com/nl/breedbandschuurmachine/03-24914-32214-4521762/

voor dat bedrag kun je nog eens een gokje wagen, lijkt me.

Bert Vanderveen
22-09-17, 12:00
https://www.troostwijkauctions.com/nl/breedbandschuurmachine/03-24914-32214-4521762/

voor dat bedrag kun je nog eens een gokje wagen, lijkt me.

Hou er wel rekening mee dat je bovenop het eindbod nog BTW en veilingkosten betaalt. Dat is dus 21% BTW en 15/17/19% opslag (de meest geziene opslagen), wat samen echt pijn kan doen. (Bedrijven krijgen de BTW terug, natuurlijk.)

Kris75
22-09-17, 21:04
Dat type machine van Vertongen op de foto is meer dan 40jaar oud! Was in z'n tijd geen onaardige machine, maar omdat er nog geen oscillerende schuurrollen gebruikt werden gaf het ding snel schroeistrepen op het hout.
Zeker bij seriewerk en bij het schuren van zachte houtsoorten stuitte je al snel op de grenzen van de machine. Er was trouwens nog een fabrikant die dit type schuurmachine gebouwd heeft, namelijk "Van Groeneweghe machines"
Voor vlot schuurwerk moet je dus op zoek naar een machine met oscillerende schuurbanden, die vind je wel, maar de prijs is niet min zoals je al zal gemerkt hebben.

Ps: bovenstaande machine werd in eerste instantie ontwikkeld om ramen te schuren, maar dat was geen onverdeeld succes omdat de schuurzool niet kon schuingesteld worden ( rechts iets lager dan links) Daarom zag je bij alle ramen een groef waar de schuurband dwars over het hout liep op de hoeken. Met een schuingestelde zool zou je hier een mooie verstellijn te zien krijgen op de hoeken. Niet dus bij dit ding.

Ik vind bovenstaande reactie redelijk kort door de bocht en wil Marc66 graag ook even mijn ervaringen met de Vertongen S320 meegeven.

Deze Vertongen's hebben allemaal een oscillerende schuurband, maar de eerste serie heeft geen schuurschoen, maar vrij kort na de introductie was dit wel standaard.
Mijn vader kocht in '76 zo'n machine nieuw deze had nog geen schuurschoen niet veel later kwam het bericht van de fabriek dat de nieuwe machines nu uitgerust waren met een schuurschoen wat het schuurresultaat op een hoger niveau bracht.
De machines zonder schuurschoen konden ter plaatse door de diensten van de fabriek voorzien worden van een schuurschoen, mijn vader heeft dit dan laten doen.

Ik zelf heb 25j gewerkt met deze machine, de machine draaide bij ons in de schrijnwerkerij dagelijks, alles ging er door van raamhout, afkastingen,chambranten tot plafondplanchetten enz.
Schroeistrepen op het hout heb je enkel als je een verkeerde of versleten schuurband gebruikt of smalle latjes schuurt met veel afname op steeds dezelfde plaats.

De latere versie heeft wel een schuin instelbare schuurschoen en ook de verstelling van de schuurschoen bij deze laatste versie is veel makkelijker maar het uiteindelijke schuurresultaat is van beide hetzelfde.

2 jaar terug kon ik een machine van bouwjaar '91 kopen en is de '76er verkocht maar versleten was de machine zeker niet.
Als je echt een degelijke machine wil zonder toeters en bellen is dit zeker een goede keuze, trouwens zo een drum of cilinder schuurmachine geeft een veel slechter schuurresultaat dan deze machine.
Ik weet niet van waar je ben maar mocht je interesse hebben wil ik altijd een demonstratie geven met de machine.

Kris86
28-11-18, 16:16
Ik ga het even hier bij posten aangezien er hier wel wat discussie was over het onderwerp.

Ik heb de mogelijkheid om een oudere m300 Van Groeneweghe schuurmachine aan te kopen.

Heeft iemand toevallig wat tips waar ik zeker moet opletten bij het bezichtigen?
Ik neem al een gepensioneerd elektricien mee zodat ik zeker ben dat de machine bij mij kan werken, maar ik ben meer op zoek naar tips voor bepaalde slijtage te herkennen en dure herstellingskosten te vermijden.

Alvast bedankt