aanschaf breedband (van dikte ) schuurmachine

Marc66

Actieve deelnemer
27 jul 2017
34
1
Hallo mannen,

Eindelijk lijk ik een leuk forumpje ontdekt te hebben waar wat mensen met inzicht en kennis zitten.


Zoals in de tittel staat ben ik op zoek naar een stationaire breedband schuurmachine, of zoals andere het wel eens noemen een van dikte schuurmachine.
Al een jaar of 3 ben ik aan het jagen op een leuke tweedehands maar die kleinere bandschuurmachines kom je niet zo snel tegen in deftige staat.
Zo een groot industrieel geval met 3,4,5,6 of 100 schuurrollen achter elkaar met een oppervlakte van een kleine keuken vind je bij de vleet, maar daar ben ik dan ook niks mee.

Ik ga dus proberen jacht te maken op een betaalbare nieuwe, dit kost handenvol geld maar dan ben ik eens zo gedreven om het er snel weer uit te halen.

Hiervoor zoek ik dus mensen die ervaring hebben met bepaalde merken, tips, aanraders, afraders je noemt het maar op.

Mijn voorkeur gaat naar een halfopen schuurmachine, zoals op de foto.
Maar dan wil ik in plaats van een 300mm eerder richting de 600mm, dan ben ik meer flexibel met de door te steken breedtes.

347771093_1-breedbandschuurmachine-stijlenschuurmachine-vertongen.jpg


Als goedkoopste model kom ik uit op een TT457 van Tendotools voor 4250 euro, maar dit lijkt me qua kwaliteit uitstraling wat tegenvallen. Een doorvoer hoogte van 125mm is ook niet extreem veel. Iemand ervaring met het merk?

Verder kwam ik Holzmann ZS970P tegen voor 4699, brede schuurband wel maar geen half open dus ik twijfel wat en ik ken de degelijkheid van het merk niet.

Verder denk ik bijvoorbeeld aan machines van VG Vertonghen, deze lijken mij allemaal wel dik ok, al zal de prijs aanzienlijk duurder zijn.

Kan iemand mij een bepaalde richting insturen? Ik vind ook niet meteen een verdeler van deze machines, anders kon ik zelf al eens een kijkje nemen en mij door een verkoper wat laten aansmeren. :)

Ik zou het gebruiken voor diverse toepassingen, het schuren van stijlen en balkjes tot het schuren van bredere panelen die ik dan via de halfopen kant meermaals kan doorsteken voor echt brede stukken.

Wie kan helpen?
 
Laatst bewerkt:

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
545
154
Zutphen
Ik heb nog een brede hbm machine staan, eigenlijk nieuw die niet gebruik. Misschien iets voor jou?
Stuur een pb als je interesse hebt. Staat in den haag
 

tuoh

Oud hout
Dat type machine van Vertongen op de foto is meer dan 40jaar oud! Was in z'n tijd geen onaardige machine, maar omdat er nog geen oscillerende schuurrollen gebruikt werden gaf het ding snel schroeistrepen op het hout.
Zeker bij seriewerk en bij het schuren van zachte houtsoorten stuitte je al snel op de grenzen van de machine. Er was trouwens nog een fabrikant die dit type schuurmachine gebouwd heeft, namelijk "Van Groeneweghe machines"
Voor vlot schuurwerk moet je dus op zoek naar een machine met oscillerende schuurbanden, die vind je wel, maar de prijs is niet min zoals je al zal gemerkt hebben.

Ps: bovenstaande machine werd in eerste instantie ontwikkeld om ramen te schuren, maar dat was geen onverdeeld succes omdat de schuurzool niet kon schuingesteld worden ( rechts iets lager dan links) Daarom zag je bij alle ramen een groef waar de schuurband dwars over het hout liep op de hoeken. Met een schuingestelde zool zou je hier een mooie verstellijn te zien krijgen op de hoeken. Niet dus bij dit ding.
 
Laatst bewerkt:

Marc66

Actieve deelnemer
27 jul 2017
34
1
Hallo mannen... en vrouwen zal ik dan maar zeggen als iemand zich daar aan stoort. De machine op de foto is inderdaad een oldtimertje, ik heb liever ook een moderne machine. Dan heb je ook meteen een digitale aanduiding wat lekker fijn werk. De afbeelding was maar de eerste prent die ik vond naar het voorbeeld van een half open machine.
 

Bmw6cillinder

Actieve deelnemer
12 dec 2016
47
0
Hallo mannen,

Eindelijk lijk ik een leuk forumpje ontdekt te hebben waar wat mensen met inzicht en kennis zitten.


Zoals in de tittel staat ben ik op zoek naar een stationaire breedband schuurmachine, of zoals andere het wel eens noemen een van dikte schuurmachine.
Al een jaar of 3 ben ik aan het jagen op een leuke tweedehands maar die kleinere bandschuurmachines kom je niet zo snel tegen in deftige staat.
Zo een groot industrieel geval met 3,4,5,6 of 100 schuurrollen achter elkaar met een oppervlakte van een kleine keuken vind je bij de vleet, maar daar ben ik dan ook niks mee.

Ik ga dus proberen jacht te maken op een betaalbare nieuwe, dit kost handenvol geld maar dan ben ik eens zo gedreven om het er snel weer uit te halen.

Hiervoor zoek ik dus mensen die ervaring hebben met bepaalde merken, tips, aanraders, afraders je noemt het maar op.

Mijn voorkeur gaat naar een halfopen schuurmachine, zoals op de foto.
Maar dan wil ik in plaats van een 300mm eerder richting de 600mm, dan ben ik meer flexibel met de door te steken breedtes.

Bekijk bijlage 66583


Als goedkoopste model kom ik uit op een TT457 van Tendotools voor 4250 euro, maar dit lijkt me qua kwaliteit uitstraling wat tegenvallen. Een doorvoer hoogte van 125mm is ook niet extreem veel. Iemand ervaring met het merk?

Verder kwam ik Holzmann ZS970P tegen voor 4699, brede schuurband wel maar geen half open dus ik twijfel wat en ik ken de degelijkheid van het merk niet.

Verder denk ik bijvoorbeeld aan machines van VG Vertonghen, deze lijken mij allemaal wel dik ok, al zal de prijs aanzienlijk duurder zijn.

Kan iemand mij een bepaalde richting insturen? Ik vind ook niet meteen een verdeler van deze machines, anders kon ik zelf al eens een kijkje nemen en mij door een verkoper wat laten aansmeren. :)

Ik zou het gebruiken voor diverse toepassingen, het schuren van stijlen en balkjes tot het schuren van bredere panelen die ik dan via de halfopen kant meermaals kan doorsteken voor echt brede stukken.

Wie kan helpen?

Vorige week was ik nog bij de Groot in Rosmalen , en kwam ik ook door de hal met gebruikte machines gelopen.
Met toeval viel mijn oog op een soortgelijke machine zoals op jou foto, omdat wij deze ook hebben gehad bij mijn vorige werkgever.
Dus als je zoiets zoekt zou je er eens een belletje aan kunnen wagen.
 

Marc66

Actieve deelnemer
27 jul 2017
34
1


Hey Jef,

Zo een drum of cilinder schuurmachine heb ik hier ook al een paar keer zien staan bij handelaren voor de hobbymarkt meer. Relatief goedkoop wel dus dat is mooi maar voor mij is het een nadeel dat hij niet halfopen is.
Als ik zo een duurdere aankoop doe moet het meteen ook geschikt zijn voor al mijn toepassingen en ik zit dan vaak met paneeltjes of kadertjes die groter zijn.
Als ik voor zoiets in de meer hobbysector zou gaan zou ik eerder kiezen voor deze dan.
http://www.tendotools.com/nl/houtbe...eschuurders/breedbandschuurmachine-tt457.html

Naar deze ga ik vermoedelijk morgen eens kijken.
Hij staat al 1,5 jaar op de website als niet in voorraad en als ik eens bij de handelaar langsging stond hij er ook nooit. Morgen eens fatsoenlijk informeren wat ze nu van plan zijn met dit model.

Het blijft natuurlijk "speelgoed" in vergelijking met een professionele machine... maar ja die prijzen ... daar moet je al flink wat werkjes voor doen om dat terug verdient te krijgen. :-/
 

Kris86

Actieve deelnemer
19 dec 2014
42
0
Ik heb een mogelijke kanshebber, al moet je een paar van je criteria schrappen misschien.

http://www.holzmann-maschinen.at/EN/mini-wide-belt-sander-1554

- Het is geen halfopen, maar met 970 schuurbreedte kan je denk ik wel al super veel doen
- Het is een rol of trommel schuurmachine, dus het schuurpapier gaat sneller rond, dus vaker vervangen
- In vergelijking met andere lijkt me dit betaalbaar voor een nieuwe machine
- hoge doorsteekhoogte van 304 mm
- nadeel is de minimum hoogte van 7mm, maar met wat handigheid, truckjes en een mal kan je ook dunnere stukjes schuren

Als ik het zou kopen zou ik deze overwegen. Wel niet meteen een idee waar je hem dan moet gaan ophalen.

Ik heb ook wel interesse om andere hun mening hierover te horen, iemand die het af of aan raad om een bepaalde reden?
 

Marc66

Actieve deelnemer
27 jul 2017
34
1
Ik ben vandaag eens bij enkele handelaars langs geweest, 1 daarvan was een verdeler van Holzmann maar zijn ervaringen waren niet positief.
Hij had enkele kleine kantschuurmachientjes van dit merk, de goedkoopste waren regelrecht voor de vuilbak, zo zei de eigenaar van de machinehandel zelf. De duurdere modellen waren in orde qua stevigheid maar van de 15 verkochte machines had hij er al 5 voor herstelling met defecte schakelaars.
Nu blijkt dat Holzmann geen fabrikant merk is maar ook gewoon een groothandelaar die zijn kleuren en logos laat aanbrengen op de machines en ze dan weer verder verkoopt.
Voor reserve onderdelen moest de handelaar dan talloze keren bellen, mailen en zelfs foto's doorsturen omdat ze bij Holzmann geen enkel idee hebben van welke machines welke onderdelen bevatten. Van de 5 bestelde schakelaars kreeg de handelaar er dan 2 toegestuurd want meer hadden ze bij Holzmann ook niet.
Dus dit lijkt mij qua service en betrouwbaarheid een dikke flop?


Nu ben ik nadien bij Tendotools binnengewandeld, een handelaar voor eigenlijk meer hobbymateriaal, zelf heb ik er nog nooit iets zien staan van wauw dat ziet er mij nu een degelijke machine uit.
En daar zag ik deze machine staan.
20170728_152619.jpg ZS970P.jpg

Ik heb er mij al blind opgestaard maar ik vind buiten het kleurtje en de naam geen mm verschil in de Holzmann en de Tendotools machine. Bij Tendotools beweren ze uiteraard dat hun machine de originele is en die van Holzmann een Chinese kopie is die qua kwaliteit minder is. In elk geval beweren ze voor hun machine wel voldoende reserve onderdelen te hebben en eigen technische dienst die deze kan herstellen.

Is hier iemand die 1 van beide machines kent?
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Machines geen ervaring mee, het merk Holzmann wel en dat niet positief. Met een verlijmpers al het nodige gedoe gehad, het is gewoon geen kwaliteit en ook allesbehalve zuiver.
 

SimondelaCourt

Actieve deelnemer
19 jul 2016
198
16
Neede
Tendotools verkoopt ook Chinezen die een tendotools branding hebben gekregen, net zoals Holzmann, Scheppach en heel wat andere zogenaamde duitse merken (bijvoorbeeld Gude). Als de Holzmann je tegenvalt valt eigenlijk ook de Tendotools je tegen, ze zijn misschien iets beter in de onderdelen, maar het is eigenlijk dezelfde machine, en als je die niet vertrouwt dan vertrouw je ze allebei niet. Ik kan me niet voorstellen dat Tendotools andere eisen bij hun fabrikant heeft neergelegd dan Holzmann qua kwaliteit. Ik zou beiden voor een serieuze machine vermijden.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik heb zelf geen machines van Tendotools, en ben ook niet van plan ze te kopen.
Maar mogelijk zitten er bij Tendotools wel andere onderdelen in, of zijn de machines beter afgewerkt. De reden waarom ik dit veronderstel is dat enkele jaren geleden, toen ik toevallig in de winkel was, iemand van Tendotools samen met een Chinese dame de machines was aan het controleren.
Was dit toeval, of was het voor een andere reden, ik weet het niet. Maar dat is wel wat ik gezien heb.
 

Kris86

Actieve deelnemer
19 dec 2014
42
0
Zou hetzelfde model maar dan van Jet DDS237T beter zijn van kwaliteit?
schuurmachine_08DDS-237_large.jpg

Ik dacht ergens op het forum wel gelezen te hebben dat hier enkele mensen zitten met ervaring met Jet...

De schuurbreedte lijkt mij maar iets smaller dan die Tendotools
De schuurhoogte is wel drastisch minder met 133mm tegenover 305 van die andere machine
 
Laatst bewerkt:

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Ik heb zelf een spindelschuurmachine van jet. Niks hoogtechnologisch maar deze heeft me tot nu toe nog niet teleurgesteld. Anderzijds heb ik ervaring met hun vandikte schuurmachine en hiervan moet ik zeggen dat de lagers toch wel snel versleten zijn... De andere merken zoals tendotools en gelijkaardige zou ik geen geld aan geven. Je koopt alleen maar frustratie omdat het ding zijn werk niet doet vanwege minderwaardige onderdelen en een slechte afwerking. Ik denk dat je beter kan investeren in een degelijke tweedehandsmachine en iets meer uitgeven maar wel tevreden zijn van het resultaat dan je "tendotools-blauw" ergeren aan een rommelmachine die je dan minder betaald hebt maar wel spijt hebt van elke euro die je er aan uitgaf...
 

Marc66

Actieve deelnemer
27 jul 2017
34
1
Ik ben aan het overwegen om mijn budget bij te stellen.
Afgaande op wat ik het eerst voor ogen had voor een nieuwe machine dan, zat ik al ergens tussen de 5 en 6000 euro. Voor wat dan volgens iedereen hier beschouwt word als chinees speelgoed.
Dat is dus al heel veel geld voor iets waar je eigenlijk geen vertrouwen in hebt.

gpf hier op het forum bracht me op het idee om eens te kijken naar kleinere drum sanders die toch al een flink stuk goedkoper zijn.
Afgaande op projectjes die ik in de nabije toekomst voor ogen heb is mijn oog gevallen op de "jet 22-44 osc" (oscilerende).
JET_22-44-OSC_1403533295.jpg
https://www.vdhbv.nl/houtbewerkings...-osc-oscillerende-vandikteschuurmachine-230v/

Ik heb zowat heel YouTube met filmpjes bekeken, lijkt mij wel een leuke machine voor dan de helft van de prijs van zo een brede Holzmann, Tendotools, of de grote dds-237 van Jet.

Alles zal wel naar gelang zijn prijs zijn, wil je kwaliteit dan moet je ervoor betalen maar langs de andere kant wie haalt er een investering van 5000 euro terug uit op alleen schuren.

1 nadeel is dat ik nergens een verdeler in de buurt vind in Belgie, dichstbijzijnde is Luik op 120km afstand of Utrecht Nederland op 170km.
Als ik met grote stukken zit ga ik niet meteen aan een technieker geraken lijkt mij.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.