Vijzel draaien - maar welke houtsoort?

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
229
21
Gouderak
Mijn vriendin heeft gevraagd of ik een thaise vijzel voor haar kan draaien. Ik zoek wat advies over de houtsoort en constructie waarin ik dat het beste kan doen - en er zitten hier vast wel ervaren draaiers die mij dat kunnen geven.

Er komt natuurlijk nogal wat kracht op zo'n vijzel, omdat je met kracht kruiden fijnstampt. Hij hoeft gelukkig niet te dun - dus dat vangt wel eea op, maar toch vraag ik me af of ik het beste met een massief stuk aan de gang ga, of toch met een gesegmenteerd stuk (ook ivm werken). En als ik hem uit een stammetje draai, maakt het dan nog uit hoe ik hem inspan (ja, voor de tekening, maar dat is secundair). En dan de houtsoort; zou dat nog wezenlijk uitmaken? Beuken lijkt me bijv. niet handig ivm het werken...
 
P

Pel

Guest
Ik adviseer beukenhout, werkt praktisch niks is hard en wordt meestal gebruikt als keukengerei, er zitten ook geen looizuren in kortom m.i. het ideale hout, afwerken met druivenpitolie.

Groet Pel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.