werkbank ontwerp tussen MFTC en de HOLZWERKEN multifunctionele werkbank

idec

Nieuw lid
17 mrt 2015
19
0
Belgium
Hallo

Sinds enige tijd speel ik met het idee om een nieuwe werkbank te maken.

Momenteel heb ik een MFTC waar ik uiteraard zeer tevreden van ben en een losse freestafel.
In realiteit staat de MFTC steeds volledig opgesteld met uitbreidingen aan.

Aangezien mijn werkplaats redelijk klein is neemt dit allemaal veel ruimte in, daarnaast zitten er in de werkbank van Holzwerken veel interessante features en meer opslagruimte.
Daarnaast heb ik ook nood aan een groter vlak op mijn werkbank om montage op te doen.

MFTC: https://www.youtube.com/watch?v=t5YzIwK-g0E
Holzwerken werkbank: https://www.youtube.com/watch?v=Cepg2DAkKQE

Daarom zou ik een nieuwe werkbank maken voornamelijk gebaseerd op de Holzwerken werkbank, ietsje groter en met enkele handige features van de MFTC (gaten in poten en t-track rondom).
Ik heb even zitten tekenen en ben tot onderstaand ontwerp gekomen voor het werkvlak, de rest moet ik nog uittekenen.

Het werkvlak is 103,2cmx241,6cm groot en bestaat uit een betonplex plaat van 18mm dik (mag niet dikker zijn of je krijgt er de festool klemmen er niet meer door)
Rondom zit er een rand massief beuk van 2cm dik en 16,8cm hoog.

Het frame onder de werkbank bestaat uit 18mm okumé multiplex latten van 15cm hoog die in elkaar schuiven.


Ik maak mij juist de bedenking of het frame sterk genoeg zal zijn om het werkvlak vlak te houden. (poten komen op het uiteinde)
Ik de oorspronkelijke tekeningen van in holzwerken gebruiken ze 30mm multiplex als werkblad en 25mm beuk multiplex voor het frame en minder versteviging van in mijn ontwerp.

Aangezien ik deze platen niet kan krijgen bij mijn houthandel en deze redelijk prijzig zijn heb ik deze aangepast naar 18mm okumé multiplex voor versteviging en 18mm betonplex voor het werkblad.
Daarnaast zijn mijn verstevigingen hoger, 15cm i.p.v. 11cm en zitten er veel meer verstevigingen in het Holzwerken ontwerp.

Eenmaal dit duidelijk is zal ik het onderste deel verder uittekenen.

Alvast bedankt voor opmerkingen en mogelijke tips.

Groeten

Carl

Holzwerken ontwerp:

2017-07-25 22_05_20-holzwerken magazine 37.pdf - Foxit Reader.jpg

Eigen ontwerp:

boven.jpg

onder.jpg

zijaanzicht.jpg


zijaanzichtonder.jpg

Onderdelen verstevigingsframe:
frame.jpg
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Je hebt veel dode ruimte op je werkvlak: er zijn punten waar de festool klemmen niet kunnen klemmen omdat ze onderaan tegen zo een lat stoten.

Is het nodig zo een groot oppervlakte te hebben met zoveel gaten?
 

idec

Nieuw lid
17 mrt 2015
19
0
Belgium
Je hebt veel dode ruimte op je werkvlak: er zijn punten waar de festool klemmen niet kunnen klemmen omdat ze onderaan tegen zo een lat stoten.

Is het nodig zo een groot oppervlakte te hebben met zoveel gaten?

Ik had zelf al zitten denken hoe ik deze dode ruimte zo veel als mogelijk kan vermijden, misschien door onderstaande oplossing.
Daarnaast gebruik ik ook de bench dogs en klemmen die niet onder het werkblad moeten zijn. Daardoor lijkt het mij niet zo'n probleem.

dode hoek.jpg

Het lijkt mij wel handig om zo'n groot werkvlak te hebben met al deze gaten.
Er verdwijnen nog wel enkele gaten op de plaats waar de festool zaaglat komt.
 

SjoerdL

Actieve deelnemer
6 nov 2015
74
1
Roermond
Mooi ontwerp Carl, toen ik het zag moest ik ook wel denken aan de Paulk workbench (deze biedt geen opbergruimte, maar is daar en tegen wel gemakkelijk te verplaatsen). Wellicht kun je daar nog wat ideeën uit halen!

Off-topic, welk tekenprogramma gebruik je? Tekenwerk ziet er strak uit!
 

fleche

Actieve deelnemer
12 okt 2016
74
1
47
Haarlem
Deze ga ik even volgen, mijn schuur is nog flink wat kleiner dus iets multifunctioneels is best handig.
 

Timberframe

Actieve deelnemer
3 dec 2013
86
4
Soesterberg
Interessant tafeltje... :):) Deze gaan we eens even goed in de gaten houden!! Ziet er goed uit Carl!!

p.s: Tekening zijn niet uit Sketchup.... maar wat dan wel?
 

Stuiver

Actieve deelnemer
12 aug 2016
166
2
Schagen
waarom doe je zoveel dwarsliggers erin?
of dwarsliggers, of langsliggers.

nu verzwak je de langsliggers door de halfhoutsverbindingen voor de dwarsliggers.
de 4 in de lengte is toch voldoende in het ontwerp van holzwerken?

zou alleen dwarsliggers doen bij je freesplaats maar verder denk ik dat je iets toevoegt wat het gecompliceerder maar niet persé beter maakt.
ik zou de dwarsliggers verder laten vervallen.
lost ook je probleem op met de lijmklemmen.
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
525
48
Groningen
Ik heb ook zo'n soort ontwerp werkbank gemaakt, en daarna kwam ik de Paulk werkbank pas tegen. Je verliest nu een hoop opbergruimte door die afgesloten vierkanten, en zoals gezegd verzwak je langsliggers. Ik heb in ieder geval spijt van mijn bouwsel, al is het niet zo profi uitgevoerd als jij van plan bent.

Ook is de ruimte bij je frees veel te beperkt, tenzij je een frees hebt die je van boven kunt afstellen gaat dit volgensmij klote werken.
 

idec

Nieuw lid
17 mrt 2015
19
0
Belgium
Het ontwerp is gemaakt in solidworks 2017 voor kleinere zaken gebruik ik ook sketchup maar voor deze grotere is solidworks veel beter.
Je kan sneller tekenen en er zitten enkele handige controle features in. bvb: kan automatisch collisions detecteren.

Je kan ook een simulaties doen. bvb: Hoeveel mm zou de werkbank doorbuigen bij een kracht van x newton.
Helaas is dit programma voornamelijk gemaakt voor machineontwerp en zitter er weinig of geen parameters in voor hout/multiplex.
Daardoor kan hij dit ook niet berekenen.

Ik had er meer dwarsliggers in gestoken omdat het ontwerp van Holzwerken ervan uit gaat dat je liggers van 25mm beuken multiplex gebruikt.
Aangezien ik maar 18mm gebruik dacht ik dit te compenseren door het aantal te vergroten.

De frees die ik er in wil monteren is een festool of1400 die ik momenteel in een andere freestafel gebruik.
Ik zou onderstaand systeem willen maken om deze van opzij te kunnen instellen, anders zou dit inderdaad klote werken.
In mijn huidige freestafel is het al niet eenvoudig en deze heeft nu nog geen frame van 15cm er onder zitten.
router lift voor of1400 https://www.youtube.com/watch?v=od2LXyVNIi4

Alvast bedankt voor de tips, ik zal het ontwerp nog wat aanpassen.

Groeten

Carl
 

idec

Nieuw lid
17 mrt 2015
19
0
Belgium
Ondertussen heb ik de ontwerpen aangepast, na even nameten in de werkplaats heb ik ook beslist de werkbank een beetje in te korten.
De totale lengte is nu 212,8cm.

Ik heb ook alle uitsparingen voorzien zodat er de festool klemmen er beter onder kunnen.

Wat het onderstel betreft ben ik er nog niet aan uit of het op wielen of gewoon op poten zal zijn.


onder2.jpg

boven2.jpg

bovenmetblad.jpg

detail.jpg
 
Laatst bewerkt:

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Ik zou op de lange stukken er 1 a 2 dwarsliggers in zetten. Die alleen niet in elkaar laten vallen om verzwakking te voorkomen, maar er gewoon tussen klemmen. Daarmee voorkom je eventueel torderen van de lange strips als deze zwaar belast worden.

Verder knappe tekeningen. Ik kom nooit verder dan een schets op papier :(
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Het zal zeker en vast een knappe werktafel worden & het zijn mooie tekeningen.

Ik denk dat je vooral ook naar het gebruik in je werkplaats moet kijken...

Een tafel met dergelijke afmetingen die er altijd staat biedt een permanent groot werkoppervlak maar neemt ook veel plaats weg... Je geeft in je beginpost aan dat je (zoals 90% van de forumleden?) krap behuisd zit.

Werk je veel met handgereedschap? Daar is de tafel wellicht te licht voor.


Staan er veel stationaire machines? Komt de tafel in de weg van in en uitvoertraject van de andere machines of voor eventuele later aankopen?

Montage kan op eender welke tafel of op een paar planken en een paar schragen. Je hebt bergruimte nodig... kan ook op flexibelere manieren....

Mijn werkplaats bestaat uit 3 aaneengeschakelde ruimtes van 7 op 4.5 en 2 keer 4 op 4 (en dan nog wat bergruimte). Ik heb al wat geïmproviseerde en al wat vastere tafels gehad, en kom tot de conclusie dat ik mijn werkplaats definitief wil organiseren met zo weinig mogelijk 'vaste' objecten op de hoogte van de uitvoer van de machines. Eén werkbank die voldoende stabiliteit biedt voor handwerk heb ik sowieso nodig. Verder zou ik vooral werken met karretjes en een systeem zoals de MFTC. De hoogte van de karretjes maximaal deze van de uitvoertafels van de machines... In een karretje heb je bergruimte (kastjes, systainers...) Je kan de bovenkant met het gatensysteem maken en er met een domino of bovenfrees aan de slag... Je kan ze als bijzettafeltje voor je handgereedschap aan een handwerkbank gebruiken... Je kan op 2 karretjes een grote plaat (eventueel met gatenrijen) leggen voor assemblage.... Je kan ze aan de in of de uitvoer van de machines zetten etc... Hoger dan de uitvoer (onder het plafond, een metertje naar beneden) kunnen dan weer wel rekken en hangkasten... Daar staan ze niet in de weg.

Als je deze tafel enkel voor montage gebruikt, zou je hem trouwens kunnen uitvoeren zoals de Paulk werkbanken met een inleg voor de frees. Je kan hem laten rusten op een mobiel onderstel (of meerdere kleintjes) en hem verticaal opbergen als je hem niet gebruikt. De top is dan een volledige 'torsion box' en dus automatisch steviger..


Verder geen afbreuk aan je tafel... Wordt mooi.... Een grote tafel kan handig zijn... Maar in mijn werkplaats liever niet.. Of toch niet op permanente basis... Is natuurlijk héél persoonlijk... Hier gebeurd zo een beetje 'van alles wat'... Nu eens een binnendeur, dan grotere kasten, dan klein knutselwerk, dan weer iets helemaal anders, dan weer heb ik een stuk van de werkplaats nodig als opslagruimte... Als je muziekinstrumenten gaat bouwen ofzo zijn je noden wellicht anders...

Groeten, succes met de bouw en het ontwerp, en kijk 'met graagte' mee...
 
Laatst bewerkt:

Stuiver

Actieve deelnemer
12 aug 2016
166
2
Schagen
Goed aangepast.

ik vind hem erg netjes.
mis alleen je onderstel, misschien wel het belangrijkste...
Wat BRT wel terecht aanhaalt is de ruimte in je werkplaats.

mocht er een langszijde tegen een muur komen te staan zou ik overwegen om de tafel in te korten naar 800 breed en je freesopstelling een kwartslag te draaien. en juist een plaatlengte te pakken van 305 ipv 244
kortom, smaller maar langer.

is ook precies 5 keller of Ikea onderkastjes 600 breed. kun je altijd nog gemakkelijk geleiders in maken en systainers in plaatsen en tot die tijd heb je alles netjes opgeborgen achter deurtjes, wat ook minder schoonmaken betekend.
 

idec

Nieuw lid
17 mrt 2015
19
0
Belgium
Jammer genoeg heb ik zo goed als geen ruimte meer tegen de muur, daarom zou ik de werkbank midden in de werkplaats zetten.
Aangezien ze ook redelijk breed is kan ik rondom kastjes en lades voorzien.
Ik vrees dat ik de cross cut jig van de Holzwerken werkbank ook niet kan maken als deze tegen de muur staat.

Ik zal proberen morgen het ontwerp van het onderstel verder uit te werken zo krijgen jullie alvast een idee van wat ik verder van plan ben.

Ondertussen is dankzij de snelle levering van Gereedschappro.nl ook al wat materiaal toegekomen.

IMG_20170727_090237.jpg

Het belangrijste, een nieuwe plaat om de Of1400 onder te hangen.

IMG_20170727_154127.jpg

IMG_20170727_154957.jpg

Ondertussen heb ik ook een mal gemaakt om de uitsparingen te frezen in de langsliggers van het frame.
IMG_20170727_181218.jpg

Morgen begin ik met verzagen van de panelen dus nog eventjes de tekening van onderdelen aan het afwerken.
2017-07-28 21_38_35-SOLIDWORKS Premium 2017 x64 Edition - [workbench_top_surface_side - Sheet1].jpg
 

Bijlagen

  • IMG_20170727_154957.jpg
    IMG_20170727_154957.jpg
    95,3 KB · Weergaven: 315

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Ik zou een werkbank voor montage dan weer eerder niet tegen de wand zetten....

Wat ik eigenlijke wilde zeggen is dat de functie die een grote werkbank in je werkruimte vervult en de harmonie / relatie met de rest van de werkplaats minstens even belangrijk is als het ontwerp van de werktafel zelf... Kan je uiteraard alleen zelf over oordelen.

Als er veel handwerk gebeurd zou ik de zijde met bankschroef (ga je die overnemen uit het Holzwerken-ontwerp?) wat zwaarder uitvoeren (ook wat het onderstel betreft).

Mooi gerief trouwens...

Succes...
 

idec

Nieuw lid
17 mrt 2015
19
0
Belgium
Ik zou een werkbank voor montage dan weer eerder niet tegen de wand zetten....

Wat ik eigenlijke wilde zeggen is dat de functie die een grote werkbank in je werkruimte vervult en de harmonie / relatie met de rest van de werkplaats minstens even belangrijk is als het ontwerp van de werktafel zelf... Kan je uiteraard alleen zelf over oordelen.

Als er veel handwerk gebeurd zou ik de zijde met bankschroef (ga je die overnemen uit het Holzwerken-ontwerp?) wat zwaarder uitvoeren (ook wat het onderstel betreft).

Mooi gerief trouwens...

Succes...
Dag Brt, alvast bedankt voor de tip.

Af en toe gebeurt er wel wat handwerk, daarom ben ik inderdaad van plan om 1 zijde met een bankschroef te voorzien.
Momenteel heb ik in het ontwerp aan die kant reeds een dikkere rand voorzien in beuk, 6cm i.p.v 2cm op de rest.

Ik ben nog van plan te bekijken of ik zo'n dubbele bankschroef zelf kan maken want deze van Veritas is nogal prijzig.

Gr Carl
 

idec

Nieuw lid
17 mrt 2015
19
0
Belgium
Vandaag ben ik alvast gestart met het zagen van de 18mm multiplex in stroken van 150mm voor het frame van het werkblad.

IMG_20170729_134116.jpg

Daarna gekeken hoe de nieuwe montageplaat voor de frees in elkaar zit en de frees er eens op gepast.
Dit om het ontwerp nog even aan te passen aangezien dit gemaakt was voor een ander type montageplaat.

Na wat puzzelen zaten de afstelvoetjes er op. (geen handleiding bijgeleverd, enkel bij de plaat)
IMG_20170729_142649.jpg

Dankzij de handige centreerring (12mm) en een freesje met schacht 12mm is het kinderspel om de frees op de plaat te centreren.
IMG_20170729_142414.jpg
IMG_20170729_142606.jpg
IMG_20170729_142641.jpg

Daarna begonnen met af te tekenen waar de bovenfrees juist moet komen.
Zoals je kan zien is het nipt, 1 van de voorziene gaten in de montageplaat zit net naast het gat dat ik moet maken om de frees te monteren.
IMG_20170729_144241.jpg
IMG_20170729_143833.jpg


Voor alle zekerheid nog eventjes nagemeten of de frees (incl stroom en afzuiging) in de voorziene opening zou passen.
Gelukkig past het net.
IMG_20170729_144710.jpg


De ontwerpen zijn ook nog een beetje aangepast:
- frees montageplaat getekend en opening aangepast.
- na de tip van jpandriesse nog even tussen de lange liggers versteviging gestoken zodat deze niet gaan torderen.
onder.jpg
2017-07-29 18_18_02-SOLIDWORKS Premium 2017 x64 Edition - [workbench_assembly.SLDASM _].jpg
2017-07-29 18_16_57-SOLIDWORKS Premium 2017 x64 Edition - [workbench_assembly.SLDASM].jpg

Alvast bedankt voor de tips en reacties. :)

Groeten

Carl
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
kan je de freesmachine geen slagje draaien op de montageplaat, zodat de gaten niet samenvallen? (weet niet hoe de ruimte onder de tafel ingedeeld is...)
 

idec

Nieuw lid
17 mrt 2015
19
0
Belgium
kan je de freesmachine geen slagje draaien op de montageplaat, zodat de gaten niet samenvallen? (weet niet hoe de ruimte onder de tafel ingedeeld is...)

Ik dacht hoe rechter hoe beter maar achteraf bekeken kan een kwartslag draaien geen kwaad.
Er zal zelfs iets meer ruimte zijn voor stroomdraad en afzuiging.

gr Carl
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.