Massiefwerkblad of toch niet.

stekkestim

Actieve deelnemer
1 nov 2015
214
2
Waanrode
www.cnc-creations.be
Ik ben bezig aan een werktafel/bureau.
Een massief blad zou mooi een leuk zijn maar is in mijn afmetingen helaas redelijk kostelijk (6,5m²

Om die reden zat ik te denken aan ipv een laminaat of fineer toplaag te werken met een dunne massieve toplaag van beuk. Ik kan bij de lokale houthandel ongeschaafde planken halen van 38mm dik.
Deze kan ik zelf dan door de bandzaag halen en opdelen in planken van 10-15mm dik (juiste dikte ben ik nog niet uit) en op een ondergrond van 2x18mm OSB verlijmen. Langs de rand kan ik dan een mooie boord plaatsen zodat het geheel een massief blad lijkt.

Is dit echter een goed idee? ik heb mij laten vertellen dat beuk enorm kan werken en dat het zich op plekken dus zal lostrekken van de OSB ondergrond. Iemand die dit kan bevestigen of ontkrachten?
 
Laatst bewerkt:

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ja je krijgt zo problemen, de beuk gaat sowieso krimpen en de osb krom trekken.
Koop beter een plaat met beuk fineer en daarrond een massieve boord.
 

stekkestim

Actieve deelnemer
1 nov 2015
214
2
Waanrode
www.cnc-creations.be
Ik zou het blad wel vastbouten op het fram met ingewerkte slagmoeren (tussen 2 osb platen in) het frame is opgebouwd uit gelast koker 30x60mm hoog. Misschien dat dit een verschil maakt?

De reden dat ik niet wil werken met fineer of laminaat is simpel, slijtage op termijn. Bij "massief" gewoon even afschuren en opnieuw in de olie, vernis of wax zetten.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Gezien de maat (6,5 m) betekent het dat je meerdere osb platen op een frame moet vastmaken.
Als je dan toch iets wil wat je kan afschuren en opnieuw in de olie kan zetten is dan vurenhout misschien een alternatief?
Weliswaar iets zachter qua werkblad maar je krijgt wel één geheel wat je constructie ten goede komt en dan wordt het niet te duur.
Of gebruik die 38 mm planken en verwerk ze tot een werkblad van meer dan 3 cm als de planken een beetje vlak zijn.
Dan maak je een stevig frame eronder met slobgaten en heb je toch je massieve werkblad.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.