aankoop dremel of zoiets

Kris86

Actieve deelnemer
19 dec 2014
42
0
kadertje.jpg

Hallo iedereen,

Ik overweeg de aankoop van een Dremel of zoiets in die aard, een kleine compacte tool waar ik fijn werk mee kan verrichten.
Helaas is het hele concept Dremel mij vreemd en al zeker al die 1000de accescoires, vandaar even hier kort uitleggen wat ik precies nodig heb.

Ik moet maar liefst een 40tal van zulke kadertjes zoals in de tekening maken.
Alles in hout, ongeveer 50cm op 50cm, een omkadering van houten balkjes met daartussen diagonaal geplaatste kruishouten, alles een 15 graden schuin aangetrokken.

Nadien zou ik graag alle scherpe kantjes aan de binnenkant wat breken, maar met een schuurpapiertje gaat hier enorm veel tijd en werk in kruipen.
Daarom dacht ik alle randjes eens fijn met een dremel tool af te gaan. Maar de tool moet dan fijn genoeg zijn om in alle hoekjes te geraken van de kruishouten.

Iemand tips welke dremel en welke accescoires ik het beste zou kiezen?

Alvast bedankt!
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
726
31
BE / Tienen
Dit is geen werk om met een dremel te doen.

Kan wel met bijvoorbeeld een blokschaafje en een paar houtbeitels en een zelfgemaakt 45° malletje...

Een tafelzaag(je) en een paar houtbeitels...

Een bovenfreestafeltje....

Een dremel is een toestel voor veel kleinschaliger schuur- en slijpwerk....

En het schuren gaat veel sneller en mooier met de hand gaan...
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
726
31
BE / Tienen
Ik zie in je eerdere posts dat je een robland staan hebt...

Nu nog een paar houtbeitels en een velletje schuurpapier...

En de skills... Oefenen maar...
 

Kris86

Actieve deelnemer
19 dec 2014
42
0
Oh ik heb ondertussen al een aardig machineparkje en voldoende handgereedschap.
Ik zoek nu enkel een manier om dit serie werkje sneller uit te voeren dan saai hele dagen bezig te zijn met het breken van de scherpe kantjes.
Verder kan ik alles vlot maken, alleen ben ik vaak iets te autistisch op het vlak van fijne afwerking en wil ik altijd elk hoekje en kantje voldoende gebroken hebben waardoor er veel te veel tijd in kruipt :-/
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
726
31
BE / Tienen
Met een dremel kan je onmogelijk op een regelmatige manier kantjes breken m.b.t. het werkstuk en de hoeveelheden die je aangeeft. En zeker niet sneller...

Er bestaan verschillende manieren om dit snel te doen met de gereedschappen die je hebt.

B.v.

Methode 1:

2 profielen maken: het kruislatje + de stijlen /regels; eerst vlak, haaks, vandikteschaven, dan het 45° profieltje aanbrengen met de top, de bovenfrees of de tafelzaag.

Op lengte zagen + de verbindingen maken tussen stijlen en regels: klassieke pen en gatverbinding? domino?. Bij deze methode moet je wel het 45° profieltje in verstek verbinden. Complexer te maken, maar wel mooier (als je dan toch een autistisch trekje hebt).

Dan de verbindingen tussen kruishout onderling en kruishout-kader in verstek zetten. Hier bestaan ook complexe verbindingen voor, maar veronderstel gezien de vraagstellign dat je die nog even laat liggen?


Methode 2 (sneller, iets minder verfijnd in de verstekken):

Alles vlak- haaks en vandikteschaven. Verbinding maken stijl-regels. Kader in elkaar lijmen. Met bovenfreestafeltje of bovenfrees uit de hand de 45° profielen aanbrengen.

Kruishouten Maken + verbindingen maken + aanbrengen.


Het Breken van de laatste kantjes aan de buitenzijde kan je niet sneller doen dan met een blokschaafje.
 
P

Pel

Guest
Van 40 kadertjes de kantjes breken moet m.i. met een schuurblokje in een uurtje geklaard zijn, ik zie het probleem eigenlijk niet.

Groet Pel.
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Zo'n bovenfrees hulpstuk heb ik ook gehad en ook weer verkocht. Leuk voor kleine werkjes waarbij je weinig in 1 keer afneemt en geduld hebt.
Voor het kleine werk gebruik ik een dremel trio, maar ook dit spul is naar mijn idee niet voor productie.

Volgens mij krijg je met een stukje schuurpapier een mooiere afwerking dan met een bv dremel en ook nog sneller ook.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
726
31
BE / Tienen
Veritas maakt ook een soort hulpstuk om er een mini-bovenfreesje van te maken. Is bedoeld voor intarsia / inlegwerk, maar absoluut niet om kaders van 50 op 50 te maken...
 

Marc66

Actieve deelnemer
27 jul 2017
34
1
Ik lees hier even de reacties mee uit nieuwsgierigheid.

Ik dacht ook eerst aan te raden om de stukken nog niet in elkaar te lijmen en eerst met een stationaire topie en klein freesje de hoekjes licht te breken alvorens het in elkaar te zetten. Maar dan zie ik inderdaad het probleem dat er spleetjes verschijnen waar hij onder andere de kruishouten latjes wilt inlijmen.

Vervelend werkje lijkt mij, maar schuurpapier is misschien toch wel het handigste hier.

Ik blijf het mee volgen
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
726
31
BE / Tienen
Ik lees hier even de reacties mee uit nieuwsgierigheid.

Ik dacht ook eerst aan te raden om de stukken nog niet in elkaar te lijmen en eerst met een stationaire topie en klein freesje de hoekjes licht te breken alvorens het in elkaar te zetten. Maar dan zie ik inderdaad het probleem dat er spleetjes verschijnen waar hij onder andere de kruishouten latjes wilt inlijmen.

Vervelend werkje lijkt mij, maar schuurpapier is misschien toch wel het handigste hier.

Ik blijf het mee volgen

Zoals het getekend is, gaat het niet om de kantjes even te breken, maar om een profieltje met een afgeschuinde hoek in 45°. Mooi, maar niet bepaald eenvoudig om te maken... Vraagt om een verstek ter hoogte van het profiel en van een contraprofieltje in de hoek aan de achterzijde van het kruishoutje... Ook de kruishouten onderling verbinden is niet de eenvoudigste houtverbinding...
 

Kris86

Actieve deelnemer
19 dec 2014
42
0
Zoals het getekend is, gaat het niet om de kantjes even te breken, maar om een profieltje met een afgeschuinde hoek in 45°. Mooi, maar niet bepaald eenvoudig om te maken... Vraagt om een verstek ter hoogte van het profiel en van een contraprofieltje in de hoek aan de achterzijde van het kruishoutje... Ook de kruishouten onderling verbinden is niet de eenvoudigste houtverbinding...

Nee hoor, mijn vraag ging wel degelijk over het kantjes breken.

De balkjes maak ik met mijn combine, de schuine kanten trek ik aan met de topie. Het maken is allemaal geen probleem, ik heb er hiervoor al enkele gemaakt. Ging allemaal lekker vlot vooruit. Enkele de fijne afwerking nadien duurde wat langer, dus het scherpe van de hoekjes halen irriteerde ik mij een beetje aan de werkduur.

De grote schuine kanten aanschuinen met een dremelje dat gaat uiteraard niet :)

En het is idd zoals Marc het aangeeft, doenbaar met de topie de kantjes nog even te breken maar dan zit ik idd met spleetjes waar ik aansluiting heb met andere latjes.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
726
31
BE / Tienen
Voor de 'kleine kantjes' is de dremel in mijn ogen ook geen handig stuk gereedschap... De topie uiteraard ook niet :)...

Waarvoor gebruik je de kadertjes eigenlijk ? Fotoke van de verstekjes?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.