Vraagje leg borden

rcdrifterke

Actieve deelnemer
30 jun 2013
455
0
Mijn vraag is ik ga een opberg systeem met dit systeem

IMG_6011.jpg

De grootste afstand is 2800 mm ik zou legborden maken van 900 mm lang en dan twee ijzers per legbord en dan als de legborden er op liggen aan elkaar vast maken dat ik ze apart kan van hoogte veranderen .

of zeggen jullie niet doen en ze in een deel maken

of andere voorstelen welkom

grtz
 

shadowman

Actieve deelnemer
26 mrt 2014
181
0
Idd zeker niet meer als 500mm uit elkaar zetten .
Anders kun je er niets zwaars opzetten zonder dat het doorbuigt.
Ik spreek uit ervaring :)
 

Atmoz

Actieve deelnemer
Ik snap de vraag niet.

Ik ook niet helemaal, maar dat heb ik wel vaker met zijn topics... Een redelijk slordige TS weer :rolleyes:


Dit heet het element systeem. Worden de planken nou 2800 of 900mm?

Ik DENK dat de planken zelf 900mm worden, en dat het breedste gedeelte 2800mm is.
Hoe je dan van 900 naar 2800 gaat is mij een vraag, want 3x 900 = 'maar' 2700.

De maximale afstand tussen de staanders hou ik rond de 500mm aan.

Dat lijkt me bij 18mm dikke platen inderdaad een verstandige afstand.
 

rcdrifterke

Actieve deelnemer
30 jun 2013
455
0
Eens proberen goed uit te leggen

mijn wandt is 2800 mm
ja en ik weet dat ik met drie legborden van 900 mm geen lengte van 2800 kan overbruggen omdat ik aan de zijkanten wat speling wil

mijn vraag was zouden jullie een legbord nemen van 2700 mm of drie legborden van 900 mm

dat die van 900 mm gemakkelijker van hoogte kunnen veranderen

grtz
 

rcdrifterke

Actieve deelnemer
30 jun 2013
455
0
Ik ook niet helemaal, maar dat heb ik wel vaker met zijn topics... Een redelijk slordige TS weer :rolleyes:




Ik DENK dat de planken zelf 900mm worden, en dat het breedste gedeelte 2800mm is.
Hoe je dan van 900 naar 2800 gaat is mij een vraag, want 3x 900 = 'maar' 2700.



Dat lijkt me bij 18mm dikke platen inderdaad een verstandige afstand.

sorry dat het slordig is maar ik heb daar problemen mee altijd geweest in school ook

grtz
 

Reinier68

Actieve deelnemer
16 mrt 2016
134
9
2800mm in een stuk oogt rustiger. desondanks wel elke 500mm een drager ivm doorbuigen en stabiliteit.
Als je wel wilt varieren in de hoogte zou ik wel vertikaal panelen plaatsen, dat oogt meer als een kastenwand.
 

rcdrifterke

Actieve deelnemer
30 jun 2013
455
0
Voor mij is het niet het mooie voor de oog maar gewoon praktisch en als ik 900 neem zou ik ze wel aan elkaar bevestigen dat ik ze gemakkelijk kan van elkaar kan doen als ik ze wil verleggen

grtz
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.912
2.535
Ik denk dat het er erg van af hangt wat je er op wil gaan leggen. Een collega houtbewerker gebruikt dit systeem als opbergsysteem voor zijn korte hout. Je kan zo goed zien wat er nog aan stukken ligt, zodat je dit opmaakt voordat je weer een lange lengte verzaagt. Ga je er machinekoffers opzetten, kan je zoals reeds genoemd de planken van 900mm beter van drie beugels voorzien, in verband met doorbuigen. Je kan ook de planken voorzien van een strook hout voor en achter , zodat de plank een z profiel wordt. Dan kan je met twee beugels per plank uit de voeten, vooral als je de beugels niet geheel op de uiteinden van de plank zet.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Bij planken van 90 cm lang heb je 3 dragers nodig per plank. Bij 270 cm heb je er 7 of 6 nodig per plank je hebt dus minder dragers nodig.
 

rcdrifterke

Actieve deelnemer
30 jun 2013
455
0
De legborden worden gemaakt van planchetten van 19 dik en voorzien van voor lat en achter lat en zij laten morgen maak ik een voorbeeld

er komt grief op van mijn Rc auto's
 

rcdrifterke

Actieve deelnemer
30 jun 2013
455
0
Beslist wat ik ga doen ga legborden maken van 900 mm op 450 mm met aan de voor en achterkant en zijkanten een lat van 25 mm voor de stevigheid en maken dat ik de 3 legborden die naast elkaar aan elkaar kan vast maken en dan kan ik later als ik wil een legbord gemmakkelijk verhogen of verlagen

morgen maak ik een voorbeeld foto's volgen

grtz
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Duidelijk!
Zijn de randjes rondom de planken, om te voorkomen dat er iets van de planken af valt? Of om de planken meer draagkracht te geven?

Kom maar op met de foto's.
 

rcdrifterke

Actieve deelnemer
30 jun 2013
455
0
Hier foto's legborden

boven kant

IMG_6348.jpg

Onderkant

IMG_6346.jpg

IMG_6347.jpg


Als ze er op liggen

IMG_6356.jpg

Morgen maak ik ze verder eerst hout halen op mijn werk

fotos volgen

grtz
 

rcdrifterke

Actieve deelnemer
30 jun 2013
455
0
Heb in totaal 28 legborden nodig dus morgen nog 27 stuk zagen en maken morgen nog om planchetten naar mijn werk

grtz
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.