PDA

Bekijk Volledige Versie : Vraag radius berekenen met kopieerring



ronnyd23
23-07-17, 21:06
Ik heb een vraag, weet iemand hoe je de radius berekent doormiddel van een kopierring met freesje in de bovenfrees

Ik moet een hoek maken met de radius van 10, dus R=10

Dit is om een spoelbak in te fraisen ...

Ik heb een kopierring van 17mm en een freesje van 10 mm

Wat moet nou de radius worden voor de mal....

Ik krijg het niet voor elkaar..

Ik hoop dat iemand mij kan helpen met het berekenen van dit vraagstuk

Toxiq
23-07-17, 21:13
dus de radius is gelijk aan de maat van je freesje (beide 10) zeg ik dat goed ?
dan is een vierkant even groot als het vierkant dat je moet hebben

Stel je wil een vierkant van 100x100

je kopieerring is 17 en de bit 10, dan is 17-10 = 7
Dus maak je vierkant 107x107
ronde hoeken hoef je niet te maken, je bit is al rond
Dan neem je een plaat hout en daar haal je een vierkant uit van 107x107
Je freest dus gewoon in het vierkant en krijg je automatisch hoeken met de juiste radius

ronnyd23
23-07-17, 21:19
Jajaja slim !!! maar stel nou dat de radius veranderd bijvoorbeeld R=10 naar bijvoorbeeld R=40 hoe bereken je het dan ???

Bedankt in ieder geval

WR1944
23-07-17, 21:26
Omdat de mal langs alle randen 7 mm groter moet zijn dan het uiteindelijke gat tel je ook 7 mm op bij de radius van 40. Dan maak je de hoeken met een radius van 47 mm. Om zeker te zijn van het resultaat is het zinvol om eerst een proefstukje te maken. Dat is vaak goedkoper dan een nieuw aanrechtblad. ;)

Clements
23-07-17, 21:27
Freesje 10 heeft een straal van 5. Ring 17 een straal van 8,5. Verschil is 3,5mm. De mal moet dus 3,5mm naar buiten een offset krijgen.

ronnyd23
23-07-17, 21:32
Okee dus met bijvoorbeeld een hoek met een radius van 40 en een offset van 3.5 mm krijgt de mal een radius van 43,5 mm als ik het goed begrijp....
Als het zo simpel is.......

Wim1965
23-07-17, 21:35
Volgens mij moet dan met aftekenen met een passer de gewenste maat in de passer genomen worden , rekening houdend met de 7mm verschil. Maar met een spoelbak van 40cm is het met 7mm extra niet voldoende, je hebt links en rechts 7mm dus totale extra gatgrootte 14mm.

Clements
23-07-17, 21:41
Ik heb even een schetsje gemaakt (op de ipad dus niet netjes). Hopelijk maakt dit het duidelijker.
rood is de frees, groen de ring, blauw de mal.
de gestippelde rode lijn is de maat van de spoelbak
geel is de lijn die het freesje doorloopt.


66450

Willempie
23-07-17, 22:01
De maat nemen van de buitenkant snijkant van de frees tot de buitenkant kopieerring , in dit geval 3.5 mm . De mal 3.5 mm groter maken . Maak zoals gezegd eerst een proefstukje .

Succes Willem

WR1944
24-07-17, 00:28
Elke keer als ik zelf een kopieerring gebruik trap ik er in. En dat terwijl ik die simpele formule op m'n whiteboard heb gezet om me er aan te herinneren. Een proefstukje heeft me ettelijke malen gered. En dan gaat het de volgende 10 keer goed. Maar dan wil je iets even snel fiksen en dan hang je weer aan de vliegenvanger met je goede intenties.

Offset = (D kopieerring - D frees) / 2

ronnyd23
24-07-17, 04:45
Dank jullie wel allemaal ga er vandaag mee aan de slag, laat het weten als het gelukt is !!

chevy66
24-07-17, 10:06
Bij het infrezen van een spoelbak bij voorkeur een uitwendige mal gebruiken.

Bijtel
24-07-17, 10:06
Ik moet een hoek maken met de radius van 10, dus R=10
Ik heb een kopierring van 17mm en een freesje van 10 mm

Kan je niet beter een kopieerring van 20mm pakken? Dan kan de mal gewoon haakse hoeken krijgen.

Edit: Volgens mij maak ik hier een denkfout. Als de offset bij de 17mm ring 3.5mm is, kan je dus hooguit een radius frezen van 13.5mm. Dus de gewenste 10mm gaat niet lukken. Alternatieven zijn eerst de hoeken inboren (kan ook met de frees) of een kleinere ring (10mm?) kiezen.