Aanschaf kolomboormachine

P

Pel

Guest
Dan zou ik toch voor de Contimac gaan, voor de paar tientjes meer.

Groet Pel.
 

SimondelaCourt

Actieve deelnemer
19 jul 2016
198
16
Neede
Die ferm zou ik laten staan, ik heb zelf de fout gemaakt zo'n goedkope chinees te kopen, boor is uiteindelijk kapot gegaan omdat metaal van de kolom (waar tanden in zitten) te slap was. Ze mogen misschien vrij identiek lijken, maar er zitten grote verschillen tussen.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Kijk ook eens naar tweedehands machines. De meeste oudere kolomboormachines zijn onverwoestbaar. Zolang de kop geen wiebel heeft, is de machine meestal in orde. Zo heb ik recent een bijna ongebruikte Huvema HU13
gekocht voor minder dan de prijs van de Contimac. Het nadeel van de Contimac uit jouw link is het beperkte vermogen. Ik zou voor minimaal 350W gaan, indien het budget het toe laat.
 

Bachatero

Nieuw lid
24 jan 2012
19
0
Ben er uit. Ga toch wat meer geld uitgeven.
Het wordt de Huvema tafelboormachine HU 13-2 N

Dank voor de reacties.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.955
797
Omgeving Leiden
Hoi Bachatero,
Zelf ben ik ook op zoek naar een degelijke, compacte, speling- en trillingvrije kolomboor.
Een hu13 lijkt me dan ook een optie. Kan je vertellen hoe de machine jou bevalt?

Thomas
 

Woet

Actieve deelnemer
1 okt 2015
26
1
Mijn tafelboormachine heeft het erg zwaar met forstnerboren. Sterker, ik kom niet door een plankje underlayment van 18mm heen. Is de boormachine (1/3 HP) dan te licht? Of kan ik iets doen waardoor het wel lukt?
 
Laatst bewerkt:

SimondelaCourt

Actieve deelnemer
19 jul 2016
198
16
Neede
Mijn tafelboormachine heeft het erg zwaar met forstnerboren. Sterker, ik kom niet door een plankje underlayment van 18mm heen. Is de boormachine (1/3 HP) dan te licht? Of kan iets doen waardoor het wel lukt?
Kan het ook zijn dat je forstnerboor bot is? Ik heb met een botte forstnerboor mijn el-cheapo aldi gesloopt, en met dezelfde botte merk ik dat mijn stuk zwaardere optimum ook moeite heeft. Scherpe boor gaat als boter
 

Woet

Actieve deelnemer
1 okt 2015
26
1
Zou kunnen, al is ie gloednieuw maar wel uit Ali-land ;-)
Zes euro voor vijf stuks, als ik me niet vergis.
 

SimondelaCourt

Actieve deelnemer
19 jul 2016
198
16
Neede
Dan lijkt me dat hij bot is, je kan het wel redelijk voelen. John Heisz heeft een filmpje van hoe hij zijn forstnerboren slijpt:

 

Woet

Actieve deelnemer
1 okt 2015
26
1
Heeft het zin om ze te slijpen denk je? Want anders koop ik liever een paar goede.
 

Woet

Actieve deelnemer
1 okt 2015
26
1
Oké. Dat wist ik niet. Dan ga ik ze eerst wel eens slijpen. Maar zeggen jullie daarmee dat 1/3 HP niet te weinig is voor doorsnee-boorklussen?
 

Woet

Actieve deelnemer
1 okt 2015
26
1
Bedankt voor het filmpje, SimondelaCourt!

- - - Updated - - -

Hahaha, dat is helemaal waar.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Ik vond het uiteindelijk te weinig, maar als je rustig aan doet en goed boormateriaal gebruikt kom je ook met een lichte kolomboormachine heel, heel erg ver.
 

Woet

Actieve deelnemer
1 okt 2015
26
1
Oké. Dan hou ik 'm voorlopig. Had er ook net een tafel voor gemaakt. Dank voor al jullie supersnelle en fijne reacties!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.