Nieuwe bandschuurmachine

PO75

Nieuw lid
23 jul 2017
5
1
Hallo allemaal,

Nieuw op het forum hier en meteen een vraag:
Ik ben op zoek naar een nieuwe bandschuurmachine. Ik zoek een veelzijdig model dat ik (natuurlijk) in de hand kan houden, maar ook horizontaal en liefst ook nog verticaal op een tafel kan monteren.
Budget, beetje afhankelijk van de mogelijkheden, maximaal €350,-. Maar liever wat goedkoper natuurlijk ;)

Wie heeft er een goede tip voor mij?
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Makita of Hitachi
Zelf heb ik een oudere Hitachi 10SB2 met banden van 100 x 610. Is een beest van een machine en onverwoestbaar. Deze machine is wel behoorlijk zwaar en sterk, en dus vermoeiend in gebruik.
Voor stationair gebruik klem ik hem in de houten bankschroef van mijn werkbank. Dan zit hij muurvast zonder gevaar voor schade aan de machine.
 

knutselklaas

Nieuw lid
8 sep 2014
22
0
Welkom PO75

onlangs heb ik de Blauwe Bosch GBS 75 AE gekocht, nog niet heel veel gebruikt, maar wat ik er mee gedaan heb dik tevreden.
Hij is zeer veelzijdig, er zitten allerlei hulpstukken bij waarmee hij statisch te gebruiken is.
De bovenkant is ook vlak en voorzien van anti slip, dus even op z'n kop leggen is ook geen probleem.
Past binnen je budget, ik weet alleen niet of je een ~75mm of ~100mm machine zoekt?
 

PO75

Nieuw lid
23 jul 2017
5
1
De machine wil ik gaan gebruiken om grotere oppervlakten mee te schuren, maar ook randen van kistjes. Ik maak kleinere kistjes die ik nu met een delta schuurmachine schuur. Het probleem is dat dat erg snel vervorming geeft en de zijkant dan niet meer mooi haaks is. Een bandschuurmachine die ik ook verticaal kan gebruiken met een tafel / aanslag zou mijn voorkeur hebben.

En tja, de breedte. Bigger is better, zeggen ze, maar vooralsnog heb ik geen voorkeur.

De Makita 9404 lijkt me wel wat. Ik heb ook eea aan Festool staan, maar een bandschuurmachine daarvan, kost serieus de hoofdprijs... Iemand een idee of de Makita ook op een tafel gemonteerd kan worden? Dus niet ondersteboven, maar zijwaarts, zeg maar?
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
De machine wil ik gaan gebruiken om grotere oppervlakten mee te schuren, maar ook randen van kistjes. Ik maak kleinere kistjes die ik nu met een delta schuurmachine schuur. Het probleem is dat dat erg snel vervorming geeft en de zijkant dan niet meer mooi haaks is. Een bandschuurmachine die ik ook verticaal kan gebruiken met een tafel / aanslag zou mijn voorkeur hebben.

En tja, de breedte. Bigger is better, zeggen ze, maar vooralsnog heb ik geen voorkeur.

De Makita 9404 lijkt me wel wat. Ik heb ook eea aan Festool staan, maar een bandschuurmachine daarvan, kost serieus de hoofdprijs... Iemand een idee of de Makita ook op een tafel gemonteerd kan worden? Dus niet ondersteboven, maar zijwaarts, zeg maar?
Voor je kistjes netjes te schuren zou ik toch voor een andere oplossing gaan: handmatig met goed schuurpapier (bijvoorbeeld Abranet). Een dergelijke bandschuurmachine, ook in stationaire opstelling, is behoorlijk agressief. Even te hard duwen aan één kant van het werkstuk, en je hebt te veel weg geschuurd.
Er is een hulpstuk verkrijgbaar voor stationaire opstelling.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.915
2.535
Ik heb een schuurtafeltje gemaakt, waar de schuurmachine op zijn kant in kan. Hij staat op de zijkant van de riem. Alles is hier van metaal, dus dat geeft geen problemen. Hij wordt vastgezet met de originele beugel, die er wat knullig uitziet, maar prima werkt. Ik schuur ook vaak op de voorrol, en dit werkt ook al jaren probleemloos. Er zijn er zo veel gebruikt te vinden, omdat er veel nieuw verkocht zijn. Er zijn vast vergelijkbare schuurmachines, maar ik kijk bij dit soort aankopen gewoon om me heen. Als er in elke timmerwerkplaats waar ik kom Makita 9402 schuurmachines staan, die vaak al tientallen jaren hun werk doen, is dat voor mij een logische aankoop.
 

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
De 9402 (7.4 kg) staat niet meer in de lijst van Makita en is haast niet meer te vinden.

Zelf heb ik de 9404J (4.8 kg) maar gewicht is een belangrijk criterium en had dus beter de 9403J (5.7 kg) gekozen. (boven het hoofd schuren doe ik toch nooit)

Jos
 

Bmw6cillinder

Actieve deelnemer
12 dec 2016
47
0
De 9402 (7.4 kg) staat niet meer in de lijst van Makita en is haast niet meer te vinden.

Zelf heb ik de 9404J (4.8 kg) maar gewicht is een belangrijk criterium en had dus beter de 9403J (5.7 kg) gekozen. (boven het hoofd schuren doe ik toch nooit)

Jos

Bij geerdinkbv zou hij nog te koop zijn als je hem Google
IMG_5581.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.