Adirondack stoelen in Robinia

ForwardLex

Nieuw lid
23 nov 2016
6
0
Ik heb zelf nog nooit met Robinia gewerkt en wilde weten waar ik op moet letten als ik twee adirondack stoelen wil maken uit Robinia hout. Lees hier verschillende dingen over toch wel lastige bewerkbaarheid, maar tegelijkertijd toch ook mooie tuinmeubels die (naar het zich laat aanzien) prima vormvast zijn :)
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
817
162
Twello
Ook wel Akasia, Acasia of Accasia genoemd.

Harde, slijtvaste en duurzame Europese loofhoutsoort. De bomen groeien als onkruid zo snel en hebben scherpe doornen.

Robinia lijkt op het eerste gezicht wel op Europees Eiken maar dan iets geler en natuurlijk zonder de 'spiegels'. Het heeft zelfs wel wat van Teak - alledrie (semi) ringporige houtsoorten.

Robinia is de duurzaamste Europese houtsoort. Daarom werd het tot voorkort nogal gepropageerd voor kozijnen en deuren. Maar
Robinia is een weerbarstige houtsoort: het heeft nogal wat spanningen en trekt daardoor snel krom. Naar mijn mening is het dan ook niet geschikt voor construktie's die maatvast moeten zijn zoals deuren, ramen en gevelbetimmeringen!

De houtsoort laat zich lastig bewerken door de hardheid en het wispelturige karakter.
Maar ik vind het afgewerkt wel een erg mooie houtsoort.

Robinia werd traditioneel gebruikt voor spaken in houten wielen en tanden in windmolentandwielen('zg. kammen').
Het is namelijk een bijzonder sterke houtsoort en in deze kleine afmetingen speelt het trekkerige van deze houtsoort niet zo'n grote rol.
Ook wordt het gebruikt voor traptreden, tapisvloeren (erg mooi) en draaiwerk.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.788
935
Leeuwarden
Ik heb al aardig wat tuinmeubelen in Robinia gemaakt, deze houden zich prima in weer en wind. Het is echter wel nodig het hout goed uit te zoeken voor de lichtere delen zoals bijvoorbeeld de latten op een zitting van je stoelen. Ik heb dat verzuimd te doen bij de tafelbladen van mijn tuintafels, waardoor er in elk blad een paar zijn gaan werken. In het vervolg zoek ik dat wat zorgvuldiger uit, je kunt het meestal wel zien aan de looprichting van de draad in de planken. Kwartiers hout gebruiken met een zo recht mogelijke draad is dan een aanrader. Overigens pakt het lang niet altijd slecht uit hoor, bij mijn tuinbankjes heb ik geen problemen.

Fons

Zie hier een aantal kromme latten in het blad
IMG_4228.jpg

Een vergroeiing in het hout is bijv. de boosdoener:mad:
image.jpg


Hier zijn geen problemen ontstaan
IMG_4230.jpg
 

tuoh

Oud hout
Zoals bij elke houtsoort moet je hout selecteren naargelang de toepassing waarvoor het moet dienen. Dus niet direct de eerste de beste plank nemen, maar kijken naar vezelverloop, scheluwte, en aanwezigheid van kwasten.
Heb nog nooit problemen ondervonden met het bewerken van robinia (valse acacia), integendeel zelfs, vind het een prettige houtsoort om mee te werken. Gemiddeld genomen is robinia harder en een stuk taaier dan eiken en duurzamer.

In het begin van mijn carrière heb ik regelmatig zweng- en haamhouten moeten maken voor paardegespannen, die waren bijna altijd van robinia gemaakt. Voor onderblokken van ramen gebruikten we ook regelmatig robinia.

Enige nadeel van de houtsoort, de beschikbaarheid, niet veel houthandels hebben het hout (nog) op stock.
 

ForwardLex

Nieuw lid
23 nov 2016
6
0
Ok, dank! Doelde ook op jouw tuinmeubilair! Goed kwartiers hout uitzoeken dus!
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.