Afkortzaag < €250

Uitgeester

Actieve deelnemer
21 apr 2014
48
0
Uitgeest
Vast topic zoveel over afkortzagen. Op m'n werkplaats heb ik gewoon een zaagtafel en Kapex afkorter staan maar m'n vader klust de laatste tijd veel in de schuur en tuin en wilt balken van 6x6 etc door kunnen zagen, rabatten afkorten, dat soort zaken. Omdat 't voor de vrije zaterdagmiddagklusjes is mag 'ie maximaal €250 kosten.

Nadeel is 1 dat ik in deze prijscategorie niet zo thuis ben, 2 je komt snel bij Praxis en andere hobby bob uitvoeringen terecht. Ik heb op zich geen slechte ervaringen met de afkortzagen van Einhell maar overall voelt 't gewoon niet zo solide aan.

Zelf heeft hij al een paar uit de folders geplukt maar als anderen meer input hebben (of een tweedehandsje voor een nette prijs ;)) hoor ik het graag. Wat gereedschap betreft hoor ik liever te veel dan te weinig.

Dit is zijn lijstje:
Scheppach HM80MP

Metabo KGS216M
Einheill TC-SM 2534
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Ik heb die Ryobi ook. Vooral prettig is dat de geleidingstangen vast zitten. Bij andere zagen is dat andersom heb heb je veel ruimte nodig achter de zaag.
 

Sidney

Actieve deelnemer
30 nov 2012
57
0
Ik heb de Metabo, maar ben er niet wild van... lawaaiig (ook met gehoorbescherming) en haaks is relatief...
 

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
352
43
Drunen bij Den Bosch
Heb een groene Bosch, de PCM 8 geloof ik van ca 8 jaar oud, gekocht voor een renovatie. Ook die is niet slecht, maar ik merk dat de geleidingen ietwat veren waardoor je bij maximale uitlading de zaag makkelijk wat naar links of rechts buigt. Je moet je vooral afvragen waar je hem voor wil gebruiken? Heb je kracht nodig, uitlading voor zagen panelen, nauwkeurigheid, een goed zaagblad voor een mooie snede etc... Het apparaat vooraf in de handen hebben is wel prettig.

succes
 

Uitgeester

Actieve deelnemer
21 apr 2014
48
0
Uitgeest
Ik heb die Ryobi ook. Vooral prettig is dat de geleidingstangen vast zitten. Bij andere zagen is dat andersom heb heb je veel ruimte nodig achter de zaag.
Goeie! Da's inderdaad wel een handig iets.

Ik heb de Metabo, maar ben er niet wild van... lawaaiig (ook met gehoorbescherming) en haaks is relatief...
Ook de slechte berichten zijn belangrijk. Lawaai is altijd een dingetje en vooral haaks...
Heb een groene Bosch, de PCM 8 geloof ik van ca 8 jaar oud, gekocht voor een renovatie. Ook die is niet slecht, maar ik merk dat de geleidingen ietwat veren waardoor je bij maximale uitlading de zaag makkelijk wat naar links of rechts buigt. Je moet je vooral afvragen waar je hem voor wil gebruiken? Heb je kracht nodig, uitlading voor zagen panelen, nauwkeurigheid, een goed zaagblad voor een mooie snede etc... Het apparaat vooraf in de handen hebben is wel prettig.

succes
Het in handen kunnen hebben is ook waarom ik twijfel over de Ryobi.
Meeste zal afkorten van rabatten, 2x3tjes en dat soort zaken zijn. Palen voor de schutting, kippenhok etc.
 

nijb_jan

Actieve deelnemer
29 aug 2013
114
12
Tijnje
Ik heb de Ryobi ook, en voor de 299 euro die ik heb betaald ben ik zeer tevreden. Voor 248 euro zou ik niet twijfelen.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Er zijn bij afkortzagen 2 dingen die nagenoeg bij elke afkortzaag te horen en te zien zijn, dat is het geluid en de afzuiging van het zaagstof.
De prijzen zijn van ongeveer 100 tot wel 1200 euro dus wat wil je keuze genoeg.
De meest willen de kwaliteit van een zaag van 1000 euro voor de prijs van 150 euro.
Helaas is dit nergens te vinden, maar er zijn wel alternatieven bv. een Dewalt afkortzaag van het type 770.
Deze is in
de prijsklasse rond 300 euro volgens mij de beste in kwaliteit/prijs, in de tweede post al door Sang opgemerkt en daarna niet meer aan bod gekomen.
Deze afkortzaag heeft ook geen ruimte achter de zaag nodig en voelt degelijk aan.
Ik zelf heb de DW770 serie en kan deze indien nodig afstellen zodat het aan alle kanten haaks is
en met een goedkoop ecotools blad met wat meer tanden een prachtige zaagsnede.
Mvg, :)
.
 
Laatst bewerkt:

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey hallo
Ik heb op de zaak ook de dewalt tot mijn beschikking en das een toppertje
Ik zeg doen !
Mvg Leroy
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Ook iets boven je budget is de Makita LS1040. Je schrijft dat je vooral palen en balken wil zagen, dan is een afkortzaag zonder geleidingen voor brede panelen nog altijd de stabielste en nauwkeurigste oplossing. Compact, licht en al lang een bewezen model, die in een soortgelijke uitvoering ook van Hitachi verkrijgbaar is. Ook die heeft een goede reputatie. Door het gebrek aan een geleiding kan hier dus ook geen speling op ontstaan.

Ik zou dit zeker overwegen.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik heb op zich geen slechte ervaringen met de afkortzagen van Einhell maar overall voelt 't gewoon niet zo solide aan.

Een deWalt zoals in dit topic wordt genoemd is natuurlijk een betere keus maar ik heb ooit toen ik begon met meubelmaken een Einhell gekocht voor 100 gulden, kan je nagaan hoelang het geleden is en die heb ik nog steeds naast een wat grotere Huvema.
Voor klein werk en niet hele grote precisie voldoet ie nog steeds goed.
 

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
352
43
Drunen bij Den Bosch
Een deWalt zoals in dit topic wordt genoemd is natuurlijk een betere keus maar ik heb ooit toen ik begon met meubelmaken een Einhell gekocht voor 100 gulden, kan je nagaan hoelang het geleden is en die heb ik nog steeds naast een wat grotere Huvema.
Voor klein werk en niet hele grote precisie voldoet ie nog steeds goed.
Ik denk dat het veel uit maakt of je hem alleen gebruikt voor het afkorten van balkjes, of ook voor het zagen van panelen. Mijn groene Bosch is een paneelzaag, maar daar is bijna niet haaks mee te zagen, te veel beweging in de geleidingen en vrijwel niets aan het apparaat is 100% haaks. Voor een balkje maakt dat niet uit, maar voor een paneel van 25cm wel.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik denk dat het veel uit maakt of je hem alleen gebruikt voor het afkorten van balkjes, of ook voor het zagen van panelen. Mijn groene Bosch is een paneelzaag, maar daar is bijna niet haaks mee te zagen, te veel beweging in de geleidingen en vrijwel niets aan het apparaat is 100% haaks. Voor een balkje maakt dat niet uit, maar voor een paneel van 25cm wel.

Die Einhell van mij indertijd zat geen geleiding op, daar kon je alleen mee afkorten en inderdaad; dat gaat voor het wat kleinere werk prima.
Als je ook kleine paneeltjes wilt doen dan is een deWalt een prima keus in ieder geval, alle waar ook naar z'n geld uiteindelijk.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.