Robland X26

Sofie

Nieuw lid
20 jul 2017
2
0
Hallo,

ik heb de mogelijkheid om een Robland x26 tweedehands aan te schaffen, maar heb geen idee wat de waarde ervan is. Hij staat nu al lang ergens in een schuur en heeft de laatste jaren geen onderhoud of zo gehad, met roest als gevolg. Is deze nog op te knappen? En graag een idee van de waarde. In bijlage vinden jullie foto's van hoe hij eruit ziet.

Alvast bedankt!20170422_204833.jpg20170422_204842.jpg20170422_204833.jpg20170422_204842.jpg
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
zo op het eerste gezicht ziet hij er flink misbruikt/verwaarloosd uit....
ik zou proberen te achterhalen wat de staat is, is alles gangbaar, speling/slijtage etc
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Pfoe, de waarde is ongelooflijk moeilijk objectief vast te stellen; je zou op marktplaats etc eens kunnen kijken naar vraagprijzen en wat er zoal op geboden wordt. Verder kun je kijken naar een soortgelijke machine bij een handelaar en dan van die prijs aftrekken wat je verwacht te maken aan kosten om het ding in die staat te krijgen. Dan moet je nog de waarde voor jezelf vaststellen: hoeveel weekeinden c.q. avonden wil je hierin steken en wat is je dat waard? Ik zou in ieder geval, zoals Toxiq al zei, in ieder geval kijken naar de gangbaarheid en een meetklokje meenemen om de speling en nauwkeurigheid vast te stellen. De roest op de bladen is eerder cosmetisch en doet niet zoveel, tenzij er echt putten in zitten.
 

jantje1987

Actieve deelnemer
31 jul 2011
162
7
de "waarde" zal er ook vanaf hangen of alle geleiders enzo erbij zijn en hoelang de machine al stil staat
zo te zien kan je de machine niet werkend testen wat dus altijd voor verrassingen kan zorgen ...
ik zou bij deze machine niet veel meer betalen dan de prijs van oud ijzer
het kan een leuk koopje zijn of een ware dure aankoop worden ...

groetjes
jan
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Ik zou er niet meer dan tussen de €50'en €250 voor geven.
Altijd laag beginnen.
Hij moet wel zo compleet mogelijk zijn.
Een motor kapot kost ook niet de hele wereld.
Dat blad is nog wel te doen. Ziet er uit als vliegroest.
Succes.
 

Sofie

Nieuw lid
20 jul 2017
2
0
Bedankt allemaal! Ik ga volgende week vrijdag kijken, en nu heb ik al wel een idee. De verkoper is wel een correcte man, het toestel is van zijn vader en staat er al jaren te niksen, vandaar de staat.
 

rinus

Actieve deelnemer
13 nov 2011
744
149
Heerde
marinusvannorel.nl
Het zou ook mee kunnen vallen. Probeer te achterhalen wat de vorige gebruiker er mee gemaakt heeft. Waren het alleen hekken voor de paardenwei of prachtige vitrinekasten.
Kijk ook even wat er allemaal bij is. Zoals freeskoppen, zaagbladen, boren, schaafmessen, afzuiger, afzuigslangen.
Laat je nog weten of het wat geworden is?

Succes
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik zou er niet meer dan tussen de €50'en €250 voor geven.

Ik heb deze Roblands in een redelijke staat nooit goedkoper gezien dan toch al gauw vanaf 12 a 1500 euro.
De mijne heb ik indertijd voor 1250 euro verkocht dus de bedragen die Bobmartin aangeeft lijkt mij wel wat overdreven, Robland heeft in het (semi)professionele niveau altijd nog wel een zekere naam en dit soort machines zijn bij de wat meer serieuze meubelmaker altijd nog gewild.
Zeker als ze op 220v zijn.
Een beetje roest bovenop geeft niet, dat haal je met wat schuurwol er zo vanaf.
Belangrijker is of bijv de aandrukrollen niet uitgedroogd of afgedraaid zijn en of de motoren goed lopen dus neem iemand mee die wat technisch onderlegd is als je zelf weinig verstand hebt van zo'n machine.
Je bent nieuw op het forum dus beter één keer te veel gezegd dan te weinig; als je misschien nog weinig ervaring hebt met machines dan is het wel aan te raden om eerst bij een stadswerkplaats of iemand die routine heeft wat lessen te volgen want zo'n machine is voor iemand die er geen verstand van heeft echt geen grapje.
Mocht je al routine hebben beschouw dan het laatste als niet geschreven. :)
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
Als de machine kompleet is lijkt mij een prijs van rond de 1000 à 1400€ (afhankelijk van de staat en de toebehoren) heel redelijk voor een dergelijke machine. Robland's zijn geen slechte machines, ze hebben maar één groot nadeel, en dat is dat ze er snel onderkomen gaan uitzien bij gebrek aan (dagelijks) onderhoud. Het gebruikte staal roest snel, ook bij nieuwe machines heb ik gemerkt, en dat staat niet fraai. Er regelmatig eens overgaan met een vod en wat fijne machineolie doet hier wonderen.

Zo op foto te zien lijkt het mij een weinig gebruikte machine te zijn, zeker geen afgeragd ding. Kan je snel zien aan de staat van de inlegplaat van de zaag, die gleuf is bij misbruikte machines soms dubbel zo breed geworden:p
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
925
Leeuwarden
Mee eens, het belangrijkste is dat je de machine compleet ziet te krijgen met alle aanslagen en toebehoren. Op onderstaande foto's van een Robland die ik vroeger had, kun je een indruk krijgen van de toebehoren die er bij horen. Dat is een wat jongere versie, maar de uitrusting is niet veel veranderd in de loop der jaren. De machine waarover je het hebt is een X26, dat is met een smallere vlak/vandiktebank, die zij over het algemeen wat lager in waarde. Als je later er mee wilt sleutelen kun je veel informatie vinden op het Roblandforum op internet.

Succes! Fons



IMG_0071.jpg

IMG_0078.jpg
 
Laatst bewerkt:

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
De prijzen die je 2dehands meestal ziet zitten rond de bedragen die Tuoh aangeeft. Soms zie je er ook wel eens van 500 of 750. Het feit dat hij zo rood ziet kan op dit vlak zeker in je voordeel spelen om een heel stuk onder de prijs te gaan...


Als de verkoper de hoofdprijs wil, moet hij de machine in de regel zelf doen blinken....
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Zoveel roest zit er niet op. Beetje vliegroest op de bladen en het onderstel wat meer.
Als de machine compleet is, gaat die zeer waarschijnlijk niet weg onder de 1000 euri.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.