Toleranties Starrett Combinationsquare (Student)

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Hoi Forum,

Ik overweeg een combination square van Starrett te kopen de 150mm student versie, alhoewel ik net student af ben.
Ik weet niet zeker of het ding me bevalt, alhoewle die overal geprezen wordt.

Nu ben ik op zoek naar de betrouwbaarheid/toleranties van die schuifhaak, en die vind ik nergens.....
Ook niet op de website van Starrett zelf. Ik vind dat vreemd.

Ook vraag ik me af waar het prijsverschil zit met de 100/150mm double square.
En of ik er op vooruit ga met de conventionele haken die ik nu gebruik, op de schuiffunctie na dan.

Iemand die hier zijn licht op kan schijnen??

Groet Robert
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Moi Robert,

Over toleranties en nauwkeurigheid is al het nodige geschreven, zie hier bijvoorbeeld. Starrett schijnt wel erg goed te zijn, maar ik vraag me af of een paar honderdste millimeter nu werkelijk gaat uitmaken voor een gemiddelde - zeg - pen-gat verbinding voor een tafelpoot die daardoor een halve millimeter uit het lood komt te staan. Over grotere afstanden zoals bij deuren en kozijnen, waar het voor mijn gevoel uitmaakt, gebruik ik altijd gewoon Pythagoras en verder kom ik goed uit met mijn nooitgedagt haakje.

Groeten,
Hans
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Hoi Houthans, dank voor de link. Ik zal het topic nog ens doorstruinen, ik heb het tamelijk gevolgd deze discussie, maar of ik alle 12 pagina's heb gehad weet ik niet.

Ik ben alles behalve een "haaksheidfetishist" hoor, alhoewel een paar zekerheden in het leven best prettig zijn:p
Ik vind het alleen zo gek dat het niet vermeld wordt, voor een firma met topsegment meetaparatuur. Het meetgerei van Shinwa uit japan/china, fijn merk imho zeg middensegment qua prijs, komt netjes met de toleranties vermeld op de verpakking.

Ik ben er vooral in geïnteresseerd om te weten wat ik koop. Maar ook omdat de andere 2 haken die erop lijken, afhankelijk van de winkel, tot 2 keer zo duur zijn. Ik heb het dan over de "double squares" 100mm/150mm.
Ik wil namelijk voorkomen een goedkopere instap Starrett te kopen en achteraf te realiseren dat je gewoon de/een dure moet hebben.
Dat hoeft overigens niet met haaksheid te maken te hebben, slijtage/duurzaamheid kan ook een factor zijn.

Groet Robert
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Das mooi Sam! Wat erop stond zal je wel niet meer weten.

Maar ben je tevreden met het ding? Schuifttie makkelijk, slijtage van schuif gedeelte etc, makkelijk in te stellen en af te lezen?

Ik heb de sliding square van veritas daar had ik wat meer van verwacht, misschien dat ik daardoor wat kritisch ben.
 

Leroowj

Actieve deelnemer
1 apr 2016
392
0
Ik heb de 150mm satin versie en ik ben hier verschrikkelijk blij mee. Gewoon kwaliteit, werkt prima.
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
Ik heb zowel een kleine als die 150mm. Ik heb geen klachten!

een klein dingetje wel: de metrische kant zit voor mij aan de verkeerde kant, waardoor instellen net iets minder makkelijk is, maar dan ben ik echt aan het muggenziften ;)
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Ik heb de 150mm satin versie en ik ben hier verschrikkelijk blij mee. Gewoon kwaliteit, werkt prima.

Hoi Leroowj, dank, maar jij hebt het, denk ik, over de "grote jongens versie", die zijn immers in satin chrome en standaard finish te krijgen. Ik heb het over de student versie, ofwel "economy" (genoemd bij feinewerkzeuge), zonder markeerpen en waterpasbubbel.

Ik heb zowel een kleine als die 150mm. Ik heb geen klachten!

een klein dingetje wel: de metrische kant zit voor mij aan de verkeerde kant, waardoor instellen net iets minder makkelijk is, maar dan ben ik echt aan het muggenziften ;)
Hoi Sam dat klinkt goed, ik ga sowieso wel de dubbel metrische bestellen. Kan je jouw lineaaltje niet flippen dat je de juiste schaal boven hebt? Het ziften van muggen is mij niet vreemd, ik ben er zelfs goed in :rolleyes:


Een ander ding waar ik wel 30 keer overheen gelezen heb...
De student versie is uit Eisenguss --> gietijzer.
De duurdere is gesmeed en gehard, das wel beter...
Heeft hier iemand een ongeharde (uhh ongezouten) mening/ervaring over?

Groet Robert
 

Walters

Actieve deelnemer
1 okt 2014
247
1
Noord Brabant
Ik denk de mensen hier de gesmede versie hebben (heb ik ook). Mijn mening is dat je met dit soort gereedschap je hele leven doet en dus je beter wat meer geld uit kunt geven om de rest van je leven er met zekerheid van te genieten.
 

Nico Kliko

Actieve deelnemer
14 dec 2014
423
30
Nijmegen
Ik heb beide versies gehad. Eerst de economy en daarna de satin finish.
Het enige echt belangrijke verschil vind ik de afleesbaarheid. Dat is stukken beter dan de normale versie.
Niet dat de normale slecht is.. bijna alle linealen, haken zijn glimmend metaal en dat gaat prima.
Maar de satin finish is toch wel heel fijn.

Over beide heb ik niet te klagen, keuren haaks. Erg fijn dat je ook een versie heb met aan beide kanten millimeters. Aan de ene kant zelfs halve millimeters.

Het werkt gewoon zoals t moet. Satin Finish of niet!

Het is wat je er voor uit wil geven. Het haakje gebruik ik zo vaak dat dit de luxe waard is van de satin finish!
Maar die mening kan natuurlijk verschillen :).
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Ha Nico, dank. Ik wist dat er hier ene was, die ze beide in gebruik had/ heeft gehad. :p
Dat is wat ik eigenlijk wilde weten.

Dat Starrett een haakse haak kan maken geloofde ik wel.
Ik hoop op termijn een paar meet/afteken gereedschappen van vesper tools aan te schaffen, maar dat is nu nog - fftjes lang - niet binnen budget, en andere tools zijn nu belangrijker.
Dus ik zoek nu iets goeds, dat later ook nog in m'n arsenaal van pas komt, zonder teveel overlap te hebben. Ook ben ik niet echt "fan" van het merk, alhoewel ze goed en mooi spul maken, daar komt bij dat ik de waterpas en de kraspen in de dure versie never nooit ga gebruiken.
Zo kwam ik na gedegen onderzoek op de student-versie uit, en nu weet ik dat die ook deugt, thanks:).
 
Laatst bewerkt:

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Hallo Robert,
Ik ben het helemaal met Nico eens.
Ik heb de gewone "glanzende" versie van de 30cm combination square en soms wel wat last van reflectie waardoor hij niet optimaal afleesbaar is.
Een volgende keer zou ook ik een satin finish kopen.
Dat is dan ook meteen mijn enige kritiekpunt. Ik kan absoluut niet meer zonder.

De kleine versie komt er ook nog wel een keer en dan dus in satin.

Hans
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.761
734
Enschede, Twente
Ik heb ook even de Starrett-site bekeken omdat ik dacht dat ik het verhaal over de toleranties al eens gezien had & het blijkt dat er wat betreft andere meetapparatuur vaak verwezen wordt naar ANSI-normen (de Amerikaanse DIN of NEN), maar voor de haken niet. Maar Starrett kennende zit de meetnauwkeurigheid daarvan wel goed : )
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.