Ik stel mij even voor

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
314
78
Rotterdam
Na een paar maanden lid en regelmatig rondneuzen op dit prachtige forum, wordt het tijd dat ik me ook eens voorstel.

Ik ben Arjaan uit Rotterdam. Houtbewerking doe ik als hobby naast mijn kantoorbaan in de automatisering. Al op jonge leeftijd met het DHZ-virus besmet door mijn vader. Hij was voorman in een timmerfabriek waar voornamelijk kozijnen, bekistingen en bouwkeetsystemen werden gemaakt. Inmiddels is hij al weer een paar jaar met pensioen. Voor mij zal dat nog een jaar of 30 duren (gok ik zo).

In mijn studietijd, tijdens militaire dienst en het eerste jaar van mijn eerste echte baan werkte ik bij een leverancier van plaatmateriaal. Wij leverden vooral aan particulieren, zaagden alles op maat en bouwden en plaatsten zo hier een daar ook wat (kastjes, autobetimmeringen, schuifdeurwanden, etc.)

Tot voor kort werkte ik vooral met plaatmateriaal. Zo nu en dan wat hout was ook geen probleem. Vooral alles met powertools als t kon :). Maar sinds kort blijk ik toch in te zijn voor "echte" houtbewerking en meer handwerk. Zo maak ik diverse houtverbindingen en slijp ik sinds kort zelf mijn beitels. Wat een wereld van verschil zeg! Daarvoor was ik al redelijk tevreden als ik mijn beitels "scherp" kreeg op de werkbankslijpmachine. Maar sinds de aanschaf van een paar slijpstenen en het bekijken van een aantal Paul Sellers filmpjes heb ik echt lol in het zelf echt slijpen en wetten. En ik moet zeggen: ik ben onder de indruk van mijzelf. En 't werkt nog therapeutisch ook ...

Mijn "werkplaats" is onze garage. Ik heb daarin een plek van zo'n 3,5 x 4 meter (als ik de motoren naar buiten rij). Sinds kort een zelfgemaakte werkbank erin (zal ik eens een post op "mijn werkplaats" aan wagen) en verder vooral mobiel werkstations (schraagjes, verrijdbare kastjes met gereedschap en een soort van werkblad bovenop, etc.)

Ik ben ook besmet met het groen-met-grijs-virus, maar niet tegen elke prijs. Ik vergelijk altijd eindeloos en vraag advies voordat ik tot aanschaf over ga. Zo heb ik voor mijn decoupeerzaag en boormachine voor Bosch-blauw gekozen. Mijn redelijk vaste dealer is de firma Kruis in Rotterdam Overschie.

Momenteel werk ik aan een paar kastjes voor in de kapsalon van een vriendin. Kan nog lang niet tippen aan de diverse werkstukken die ik op dit forum langs zie komen, maar ik ben er blij mee. Vooruit ... ik zet er een fotootje bij:

IMG_0029.jpg

Momenteel staat er een bol staalwol in azijn te trekken om deze kastjes mee af te werken.

Mijn eerstvolgende grote aanschaf zal een goede schuurmachine zijn. Op dit moment schuur ik handmatig beter en sneller dan mijn bouwmarkt schuurmachine. Keuze nog niet gemaakt; tips zijn welkom. Daarna zal er een zwaardere bovenfrees komen voor in de "freestafel" (plaat MDF met wat tracks erin op schraagjes). Dat wordt waarschijnlijk de Triton TRA001.

Dat was het voor nu.

Groet,
Arjaan
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.