opslaan van ruwe eiken planken - vertcaal of horizontaal ?

fganon

Actieve deelnemer
16 jan 2015
110
0
Asse, Belgie
Misschien trap ik een open deur in maar wilde de vraag toch hier op het forum stellen

Ik heb recentelijk een partij onbewerkte eiken planken (+/- 0,5 m3) gekocht van iemand die zijn meubelzaak heeft stopgezet. Ovendroog en direct bruikbaar.

Planken - lengte +/- 85 a 90 cm met diverse breedtes - moeten dus nog door de vlak en van dikte bank heen - in functie van wat nodig is.

T' was eigenlijk een klein beetje te veel voor mij zelf , maar goed ik vond het een goede deal en het zal zeer waarschijnlijk zijn weg wel vinden hier.

Daar ik een beetje beperkt ben in opslag - want het staat hier al redelijk vol zou ik het liefste de planken verticaal tegen een muur willen zetten. Droog en beschut tegen de zon.

Mijn gevoel zegt me dat dat misschien niet zo slim is, en dat de boel dan eerder zou kunnen gaan krom trekken.

Ik zou toch graag op zeker spelen dus is er hier een forum lid die mij raad kan geven van wat het beste is ? of misschien dat het eigenlijk niet uitmaakt?

op voorhand bedankt
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Omdat het je het al snel iets scheef zet tegen het omvallen is het risico op krom gaan staan wel aanwezig. Zet je ze echt goed rechtop tegen elkaar aan dan zal het, zeker gezien de lengte, wel meevallen met krom gaan staan. Wel ff stevig stuk touw er omheen om het zaakje bij elkaar te houden.
 

Willi

Actieve deelnemer
27 okt 2016
77
10
Toevallig ook in Zedelgem gepasseerd? Ik heb verschillende loten gekocht en ben die gaandeweg aan het schaven. Ik bewaar onbewerkt en geschaafd steeds liggend. Geschaafd gaat dit uiteraard het best (stabieler te stapelen).
 

fganon

Actieve deelnemer
16 jan 2015
110
0
Asse, Belgie
Hi Willi,

Inderdaad zelfde stek , mijn auto lag redelijk vol :D

Heb inmiddels al een oplossing gevonden voor de stockage - bovenin mijn houtmijt was nog ruimte, net klaar met daar een "valse vloer" in te maken.
Dus boven het brandhout ligt nu het "schone timmerhout" netjes horizontaal.

En nu maar hopen dat ik mij na 'n duiveltje of twee niet vergis van hout als ik de openhaard moet aanmaken ;):D
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Dju toch, 3 dagen geleden eiken gaan kopen voor een paneel van 300 x 70cm... Had ik dat maar eerder gezien...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.