even voorstellen en een vraagje over gestoomd hout

squirrel

Nieuw lid
26 nov 2010
6
0
Dààg,

Ik kom uit België en ik bewerk hout en ben ook houtdraaier.
Ik heb op het forum mensen bezig gezien die hout stomen en die uitleggen hoe ze dat doen.
Ik zou graag weten wàt ze doen, ik bedoel wat gebeurt er met het hout?
Ik verklaar me nader: Als je het hout gewoon zou buigen zou het splijten.
Als je het in koud water zou dompelen zou het soepeler worden maar toch niet voldoende om als buigzaam gekwalificeerd te worden.
Buigen werkt alleen als zeer warme, vochtige lucht, gedurende lange tijd inwerkt op het houten gedeelte. Tot daar kan iedereen akkoord gaan, niet? Nu is mijn vraag: wat gebeurt er cellulair waardoor het hout gedurende korte tijd vervormbaar wordt én ook na droging niet splijt? Is het zo dat de gebruikelijke 'houtsappen' die in de kanalen lopen, de specifieke 'aders' van elke boom, zeg maar, door het warme stoom verwijderd worden (ze woden ook verwijderd door koud water maar dat duurt veel langer) en vervangen door stoom. Het verdwijnen van het sap maakt dat de vezels ruimte krijgen om te plooien. Of is het (2) de vezel zelf die plastisch wordt - vergelijkbaar met was die week wordt in een warme hand. Of is het (3) een combinatie van de twee.
Waarom ik dit wil weten? Wel, ik heb 6 cm dik hout en ik moet daar een finale afwerking aan kunnen geven in maart en het is nog maar 1 jaar gezaagd. Het kost teveel (en split teveel) om het in een droogoven te doen en dus dacht ik dat stomen eventueel een oplossing kon zijn.

Iemand een idee?
Dank voor je antwoord - Squirrel
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.