Slijpen beitels

Cesta

Nieuw lid
16 jul 2017
2
0
Hallo allemaal,

Ik heb een set oude beitels gekregen die ik wil slijpen. Ik wil ze graag slijpen in een hoek van 25 graden met een microbevel van 30 graden.

Ik heb een slijp malletje gekocht die ik heb gebruikt voor de eerste beitel. Ik heb berekend dat de beitel 51 mm moet uitsteken van het malletje om een hoek van 25 graden te krijgen.

Nu ben ik vrolijk aan de slag gegaan en de beitel net zo lang over de nat steen geschoven totdat er een hele nieuwe bevel op de beitel zat. Ik dacht mooi klaar te zijn, maar het bleek dat ik niet alleen de schuine kant (bevel) heb weg geslepen, maar ook een aantal mm van de gehele beitel. Dit betekende dat de beitel niet meer 51 mm uitstak uit het malletje, maar een stuk minder. Dat betekend dus ook dat de hoek niet meer 25 graden is.

Mijn vraag dus, hoe gebruik ik het malletje zodat ik precies de hoek slijp die ik graag wil hebben?

Alvast bedankt!
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Misschien kun je je eerst netjes voorstellen en daarna een foto van het malletje plaatsen. Er is dan vast wel iemand die je wilt helpen.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
De hoek is niet extreem belangrijk. Deze op exact 25 graden krijgen is dus niet de bedoeling, het is de bedoeling dat je de beitel extreem scherp krijgt.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Je kan niet lang werken en helemaal niet op een prettig manier zonder scherp snijkanten dus leren slijpen is wat je moet vanaf het begin en dat kan het best zonder hulpmiddel. Leren vanuit de hand slijpen is beter.
 

Cesta

Nieuw lid
16 jul 2017
2
0
Misschien kun je je eerst netjes voorstellen en daarna een foto van het malletje plaatsen. Er is dan vast wel iemand die je wilt helpen.

Hoi O Peatey. Ik ben Joris. Ben een beginner met houtbewerking en na een aantal tips besloten om eerst goed te leren slijpen. Ik heb dit malletje gekocht omdat ik heb begrepen dat het slijpen met een malletje voor beginners het beste is.

IMG_20170716_172223.jpg


De hoek is niet extreem belangrijk. Deze op exact 25 graden krijgen is dus niet de bedoeling, het is de bedoeling dat je de beitel extreem scherp krijgt.

Hallo Leon. Bedankt voor de reactie. Heb je misschien wat tips hoe ik de beitel extreem scherp kan krijgen? Ik heb twee nat stenen van van 500 en 1200. Dit zou volgens mij voldoende moeten zijn voor redelijk scherpe beitels, maar toch lukt het mij niet om ze redelijk scherp te krijgen.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Redelijk is bij 1200 het juiste woord. Voor echte scherpte moet je verder omhoog, het goedkoopst is stroppen met een blok hout en wat grove polijstpasta. Erna kun je nog een (leren) strop gebruiken met een fijne pasta.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Laat die tweede vouw (microbevel) voor wat hij is. Een slijphulp is een prima hulpmiddel voor een beginner en om een mishandelde beitel terug netjes te krijgen. Maar eenmaal de beitel terug in goede staat is, moet je toch leren om uit de hand te wetten. Vraagt wat oefening, maar dat is uiteraard geen belemmering. Als je met een tweede vouw werkt, ben je verplicht om telkens als je de snede wil opfrissen om de beitel terug op te spannen in de slijphulp. Uit de hand gaat de hoek bijna onmogelijk te controleren zijn.
Vergeet ook niet de achterkant van de beitel te vlakken, dat is minstens even belangrijk als de vouw om een scherpe beitel te krijgen.
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
815
161
Twello
Als je mm wegslijpt dan heeft de beitel een zeer korte standtijd. Bij een beitel met een lange standtijd kan ik je zeggen dat met een slijphulpje een aardige tijd bezig bent. Wat voor merk zijn die beitels?
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Je kan niet lang werken en helemaal niet op een prettig manier zonder scherp snijkanten dus leren slijpen is wat je moet vanaf het begin en dat kan het best zonder hulpmiddel. Leren vanuit de hand slijpen is beter.

+1

helemaal met je eens, beter zonder hulpmiddeltjes.
 
Laatst bewerkt:

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Als je googled op "paul sellers sharpening chisels" krijg je al wat filmpjes van iemand met veel ervaring die goed aan een leek uit kan leggen hoe je moet / kunt slijpen. Ben zelf nu een paar jaar bezig met houtbewerken, en slijpen is inderdaad iets waar je veel op moet oefenen, maar waar je veel lol van hebt als het je er beter in wordt.
Ik slijp tot korrel 1000 (diamantsteen), daarna ga ik door met een wetsteen (3000/10000, iets als dit) en dan nog een stuk leer op een blok hout met pasta. Ik heb een lulliger versie van jouw slijphulp, die gebruik ik alleen als de beitel echt heel scheef geworden is, of bij restauratie van oud spul. Het in vorm brengen van een beitel kost veel tijd, het bijhouden gaat een stuk sneller.
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
45
Zevenaar
Helemaal mee eens: slijp uit de hand. Niet alleen de hoek is belangrijk, maar ook of hij recht is. Zeker bij een schaafbeitel is dat belangrijk.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.