Kromgetrokken hout bewerken

Star*tune

Nieuw lid
16 jul 2017
1
0
Ik heb onbehandelde Douglas planken besteld om zoiets zelf te maken in de tuin: https://static.karwei.nl/dam/157737/41
Ze kwamen echter aan toen wij met vakantie waren en hebben daardoor bijna twee weken onbeschermd buiten gelegen. Een aantal zijn kromgetrokken. Het zijn planken van 4 meter en ik moet ze dus nog op maat zagen en dat is ook nodig zodat ze in het schuurtje passen en ze kan laten drogen en dan kan schuren en beitsen.

Mijn vraag is nu wat ik kan doen met de kromgetrokken planken. Kan ik die nog recht krijgen?
 

tuoh

Oud hout
Iets wat kromgetrokken is krijg je niet meer terug recht. Als het niet teveel is en je genoeg dikte hebt kan schaven soms een oplossing zijn. Best is om de kromme planken op te delen en te gebruiken voor de kortste stukken, de vervorming word dan meteen een stuk kleiner. Het is soms ook mogelijk om de kromme delen recht te buigen tijdens de montage in de constructie. De totale constructie helpt dan om de kromme planken recht te dwingen en zo te houden.

Lukt dit niet dan zal je de kromste planken moeten (proberen) omruilen voor rechte exemplaren.
 

Zjerardo

Actieve deelnemer
10 mrt 2014
48
0
Ik ben wel eens een filmpje tegen gekomen op youtube waar iemand met een cirkelzaag diagonale zaagsneden maakt in de niet-zichtbare kant van het hout om de stress uit het hout te krijgen. Hij kreeg bijna heel de kromming weg op die manier... Heb al wat zitten zoeken maar weet niet meer van wie het filmpje is...
 

Stuiver

Actieve deelnemer
12 aug 2016
166
2
Schagen
Hoe is het hout nu opgestapeld? plat op elkaar?
ik stel voor om er even houtjes ertussen te doen en nog even lekker te laten droogventileren.
dat wil soms nog wel een beetje helpen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.