Schaafbeitel vouw naar boven of onder?

Number5

Nieuw lid
17 mei 2017
21
0
Moet bij een handschaaf no.4 de vouw van de beitel naar boven of naar beneden? Ik heb hem nu naar boven maar vraag mij af het wel goed is..
 

SimondelaCourt

Actieve deelnemer
19 jul 2016
198
16
Neede
12958_5F00_13.jpg
 

Wim1965

Actieve deelnemer
23 apr 2017
311
51
Dalfsen.
In mijn assortiment schaven heb ik er eentje waar de vouw omhoog moet, maar daar ligt de beitel platter en hij heeft geen keerbeitel, en die zou er ook niet bij tussen passen. De schaaf heeft 2 gleuven zodat de beitel ook naar de andere kant geplaatst, op 1 cm na, een neusschaaf is.
Bekijk bijlage 66125Bekijk bijlage 66126
 

Number5

Nieuw lid
17 mei 2017
21
0
Bedankt voor de reacties! Ik ga de beitel omdraaien met de vouw naar beneden. Gaat het vast beter.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Enige tijd geleden, toen ik pas met houtbewerken begon, had ik een Stanley Handyman schaaf en ook geen idee. Mijn dochter moest me vertellen dat de vouw naar beneden moest! Ze zat op de vrije school en had net op school geleerd hoe ze moest schaven.
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
46
Zevenaar
Bij mij weten zit de vouw altijd beneden. Zeker bij houten schaven, anders kan het geschaafde hout zich opproppen bij de wig om de beitel vast te zetten. Nu heb ik nooit gebruikt gemaakt van schaven waarvan de beitel zeer flauw ligt, maar zover ik mij kan herinneren hadden deze schaven ook de vouw beneden.
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Dat is een zeer hulpvol filmpje Leon. Grappige is , is dat ik mijn bevel down jack (en favoriete schaaf) als eerste pakte om elk hout te kunnen schaven. Totdat ik een stuk hout (warrig esdoorn en een onbekende soort) niet geschaafd kreeg zonder tear-out, hoe scherp de beitel en hoe fijn de diepte instelling ook was, het schaafde gewoon niet zoals schaven bedoeld is. Ik nam daarna een no 4 bevel up en had geen enkel probleem met schaven op deze twee stukken hout.
Mijn ervaring (en ik ben nog maar beginner in schaven) is hier dan dat het type hout bepaald welke (type) schaaf je gebruikt en niet dat wat de "regels" bepalen. Met de regels bedoel ik dat ik altijd heb begrepen dat bij bijvoorbeeld met een warrige nerf, altijd een bevel down wordt gebruikt. Het type gereedschap bepaald of je een werkwijze met succes en resultaat afrond of niet. Tennis speel je ook niet met een pingpong batje alhoewel het ook mogelijk is ;)
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
868
184
Met de gewone no 4 kun je prima schaven. Ook kops hout of warrig hout. Maar mijn ervaring is dat kops hout wel makkelijker te schaven is met een bevel up model zoals bijv. de 60 1/2. Maar eigenlijk gebruik ik vooral de normale types zoals de 4, 5 en 5 1/2. Alleen voor heel lange stukken wil ik nog wel eens mijn 7 pakken.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Bij een bevel up plane kan je teraout alleen controller doormiddel van de schaafhoek. Dat is de hoek van het bed van de schaaf (meestal 12 graden) plus de hoek waaronder je de beitel geslepen hebt. Ze komen standaard uit de fabriek met een 25 graden hoek, dus dat wordt een schaafhoek van 12+25 = 37 graden. Dat is erg laag maar geschikt voor kops hout. Meestal slijp je een tweede vouw iets hoger, zeg 30 graden, en je zit al erg dicht bij de standaard schaafhoek van 45 graden. Ga je nog hoger, richting de 60 graden dan heb je een schaaf die haast geen uitbreeksels in het hout meer veroorzaakt, ook niet als het hout erg warrig is.

Een normale bankschaaf schaaft altijd onder een hoek van 45 graden. Hier kan je ook de schaafhoek verhogen door aan de vlakke kant van de beitel een hoekje te slijpen. Een backbevel noemen de Amerikanen dat. Maar in zo'n gewone schaaf zit een veel krachtiger mechaniek om uitbreeksels te voorkomen: de keerbeitel. Die dien je heel dicht bij de snede te zetten. Hier is een instructie filmpje dat ik een paar jaar geleden gemaakt heb, let niet op mijn shirt ;-)

 

Number5

Nieuw lid
17 mei 2017
21
0
Heb even staan schaven met de vouw naar beneden. Wat een verschil! Bedankt voor alle reacties.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.