afdak/ verranda van acacia

tgielen

Nieuw lid
6 jul 2016
4
0
hallo,

ik ben een afdak in mijn tuin aan het bouwen van acacia hout.
het houd heb ik zelf vorige winter gezaagd en balken van gezaagd.
nu heb ik alle verbindingen klaar en het dragende deel staan, maar ik heb het idee dat de voorste draagbalk doorhangt in het midden.
hij is 12x12 en 385m lang. er zitten 7 uitsparingen in voor de liggers, deze zijn 6x6, maar sommige zijn iets te ruim, waardoor de liggers in het midden wat ruimer erin liggen.
mijn idee is dat door die ruimte de balk stevigheid mist. ze zitten van boven af geschroefd met m8 houtdraadbouten.

zou het helpen als ik de liggers rond om verlijm met bruislijm waardoor het weer een geheel verbinding wordt ipv, dat alleen de houtdraadbout de verbinding maakt?

20170702_130755.jpg

20170710_121552.jpg
 
Laatst bewerkt:
Zo te zien is het draaggedeelte van de voorste draagbalk is voor de helft terug gebracht. Dat houd in dat de balk over een lengte van 3,85 meter functioneel draagt op 6 centimeter.
Dat is voor die overspanning echt tekort. Remedie stijlen inkorten en een extra draagbalk verlijmen met de huidige voorste draagbalk.

M.vr.gr. Jan
 

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
tgielen,

naar de foto kijkend heb je door de inkepingen het traagheidsmoment van de balk enorm verkleint, waardoor de balk onvoldoende weerstand heeft tegen doorbuigen.
Als ingenieur kan ik je volgende advies geven :
1) een nieuwe balk te maken zonder de inkepingen en de ruimtes tss de kpers op te vullen met balkjes. Dit is trouwens mijn voorkeur !
2) zoals reeds aangehaald, een bijkomende balk steken onder deze !
3) Als dit voor jou een te dure oplossing is kun je de speling in de uitkepingen verkleinen door er wiggen in te kloppen (van boven af inkloppen na balk in het midden even naar boven te duwen. ), zodat je terug een grotere I-waarde (traagheidsmoment) krijgt van de balk. Let wel, de drukspanning komt dan dwars op de vezels van de kepers te staan en in die richting is het hout niet echt "stijf" genoeg en gaat het hout vervormen. Het gebruik van bruislijm is geen optie op lange termijn omdat deze geen stevigheid heeft/behoud. Bijkomend zou ik dan de constructie versterken met ondergeplaatste schoren. Maar deze oplossing is niet echt te verkiezen.
douglas_schoor_douglas_hout_schoren_voor_douglas_houtbouw_2.jpg

groetjes
Jos
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
inderdaad schoren plaatsen, als je die op 80 uit de kant zet dan word de overspanning al 160 korter... dat zal wel een slok op een borrel schelen
Nu even een staande balk er onder zetten in het midden (zodat de boel niet krom trekt) als je die zo kan zetten dat de balk een fractie omhoog buigt dan heb je straks op je schoren als wat voorspanning
 

tgielen

Nieuw lid
6 jul 2016
4
0
Denk dat het een combinatie oplossing gaat worden. En wiggen slaan en schoren. Zit ik even met dat schoren..
Het fraim staat al.. Dus wordt moeilijk de schoren met een gat/spie verbinding te maken. Geeft het net zoveel sterkte/steun als ik het vastzet met houtdraadbouten?
Of ga ik als ik een gat verbinding maak in de ligger die juist nog meer verzwakken?
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Als je je schoren koud tegenaan en met een schroef of twee vast zetten kan je beter niks doen. De schoren getand en gespijkerd is beter en dat kan je maken zoals hij nu staat. Nog beter de schoren met een zwaluwstaart verbinding maken en dat kan ook achterna zoals hij nu staat doen.
 
Laatst bewerkt:

tgielen

Nieuw lid
6 jul 2016
4
0
Baal als een stekker. Echt enorm. Maar ga het anders doen. Ga een 3e staander in het midden plaatsen. Is niet de mooiste oplossing maar denk wel de stevigere en geeft de mogelijkheid om een schommel eraan te hangen voor mn dochter. Er komt een planken plafond op van 2cm Dik acacia, daarop osb en dan shingles. Dus komt best wat gewicht op..
 

tgielen

Nieuw lid
6 jul 2016
4
0
Ik snap wat je zegt en bedoeld maar zou hij echt zoveel draaien/ torseren dat het de constructie instabiel maakt?
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Ik snap wat je zegt en bedoeld maar zou hij echt zoveel draaien/ torseren dat het de constructie instabiel maakt?

Niet meteen maar het is onmogelijk het zo te maken dat alle gewicht/krachten evenwijdig en rechtstreeks naar beneden komt en opgevangen worden door de standers laat staan invloeden van buitenaf zoals gebruik in en om weersomstandigheden krimpen en uitzetten van het hout enzovoorts enzovoorts. Over tijd gaat het kantelen ben ik bijna zeker zonder iets tussen de standers.
 

Mikew

Actieve deelnemer
18 jun 2012
66
0
Alteveer Dr.
Ik zou persoonlijk de voorste balk vervangen door eenzelfde balk, en deze niet inzagen, maar juist de sporen inzagen met een halfhouts verbinding.
Voor een volgende keer zou ik een hogere balk nemen, op een overspanning tot 5.0 meter hou ik altijd 5 cm per meter overspanning aan. (dus 3.85 x 5=19.25 cm) dus een balk van 20x10 zou prima zijn is dit geval.

En nog een tip, alle verbindingen zowiezo lijmen!
 
Zo te zien is het draaggedeelte van de voorste draagbalk is voor de helft terug gebracht. Dat houd in dat de balk over een lengte van 3,85 meter functioneel draagt op 6 centimeter.
Dat is voor die overspanning echt tekort. Remedie stijlen inkorten en een extra draagbalk verlijmen met de huidige voorste draagbalk.

M.vr.gr. Jan

In mijn optiek is dit de meest simpele en effectieve oplossing.

M.vr.gr. Jan
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Vergeet niet, inzenders, dit is robinia en geen inlands douglas. Duidelijk is dat de balk is behoorlijk verzwakt maar toch robinia is behoorlijk sterk. En ik zou nooit op lijm rekenen in een constructie verbinding. Doet niks op termijn.
 

Jopie

Nieuw lid
26 jan 2013
23
1
Zie ik nu goed dat de uiteinden waarmee de liggende draagbalk op de staanders rust juist aan de onderkant voor ongeveer de helft is weggehaald? Met vrij dicht daarop dan weer de inzaging van de dakbalkjes?
lijkt me ook een verzwakking?
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
545
154
Zutphen
Ik zou het volgende proberen met voorste draagbalk. Terwijl je hem een kromming naar "boven" geeft
van zeg 4 cm een plank van ca 3_4 cm tegen lijmen aan de onderkant..Als je nadrogen er op kunt staan en hij is recht
dan kun je naar mijn idee goed gebruiken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.