Elektra in eiken palen toegangspoort

gg-enrique

Actieve deelnemer
15 nov 2013
102
0
Klarenbeek
Beste forumleden,

Voor een van mijn projecten thuis wil ik een toegangspoort bouwen van eiken.
De palen worden 20x20cm met een hoogte bovengronds van 175cm
Nu heb ik daar een paar vragen over..

Ik wil de palen in de lengte doormidden zagen, een geul frezen en daar elektra in leggen om ze vervolgens weer te lijmen? Is dat gebruikelijk of hebben jullie een beter idee om elektra in de palen te krijgen?
Hoe diep graaf ik de de palen in? 50cm of 100cm
Moeten deze behandeld worden aan de onderkant?

Hoor het graag en alvast dank voor het meedenken.

Gijs
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.280
215
't hoofd van Overijssel
Kops hout is in die lengtes moeiljk te boren, niet onmogelijk. Meestal is een kant waar een heg tegen staat. Aan die zijde een verwarmingsbuis plaatsen met een eind dop. Vanaf het hart boor je dan een gat schuin weg zo dat je aan de zijkant uit komt. Schuinte is de lengte van de boor die je kant halen. Kabel door het schuine gat in de verwarmingsbuis en verder de grond in. De buis laat je iets verder doorlopen. Mooiste is om dubbele beugels te gebruiken om de buis vast te zetten.

https://www.kroon.nl/image/cache/catalog/categories/389550-228x228.jpg
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Het is mogelijk maar wel risicovol.
Mogelijk zit er spanning in je balk en krijg het moeilijk terug op elkaar.
Het lijkt mij makkelijker om aan een dosse zijde met weinig tekening een groef te zagen/frezen waar je het buisje in stopt en een strip in terug lijmt.
 

gg-enrique

Actieve deelnemer
15 nov 2013
102
0
Klarenbeek
Ja dat laatste zou best eens kunnen, niet aan gedacht. Ga denk eens gewoon proberen.. kijken wat het oplevert. Esthetisch lijkt het mij het mooist wanneer je helemaal niets ziet.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Beste forumleden,

Voor een van mijn projecten thuis wil ik een toegangspoort bouwen van eiken.
De palen worden 20x20cm met een hoogte bovengronds van 175cm
Nu heb ik daar een paar vragen over..

Ik wil de palen in de lengte doormidden zagen, een geul frezen en daar elektra in leggen om ze vervolgens weer te lijmen? Is dat gebruikelijk of hebben jullie een beter idee om elektra in de palen te krijgen?
Hoe diep graaf ik de de palen in? 50cm of 100cm
Moeten deze behandeld worden aan de onderkant?

Hoor het graag en alvast dank voor het meedenken.

Gijs
Niet door midden maar een stuk van een zijkant ongeveer 25mm of zo voorzichtig zagen. Voordat je gaat lijmen de twee delen goed aan elkaar klemmen en een aantal 6 of 8 mm gaten in de hoeken of dergelijk boren voor deuvels om de twee delen op de juist plek te houden tijdens het lijmen.

Palen graaf je een derde de lengte de grond in.

Met zo'n poort is het lastig om de onderkant van de palen droog te houden en dus gaat het rotten net boven de grond. Hoe lang dat duurt is niet te zeggen. Toch voor het gevoel zet ik een paal altijd in de teer tot een cm of 20 boven de grond.
 

gg-enrique

Actieve deelnemer
15 nov 2013
102
0
Klarenbeek
Beste Ernest, dat is nu ik over nadenk een goed idee. ik zou zelfs gewoon een hoek kunnen zagen tot de hoogte van het lichtpunt. vanaf het lichtpunt schuin boren naar de afgezaagde hoek, dan sleuf frezen, buis en elektra erin, gaten voor deuvels en verlijmen maar..
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.280
215
't hoofd van Overijssel
Met zo'n poort is het lastig om de onderkant van de palen droog te houden en dus gaat het rotten net boven de grond. Hoe lang dat duurt is niet te zeggen. Toch voor het gevoel zet ik een paal altijd in de teer tot een cm of 20 boven de grond.

Denk er aan niet de onderkant te teren. Anders krijg je een emmer van teer om je palen die er voor zorgt dat ze nog sneller rotten.
 

gg-enrique

Actieve deelnemer
15 nov 2013
102
0
Klarenbeek
Wat ik ook wel eens zie zijn stenen afdekplaten aan de onderkant. Hebben jullie hier ervaring mee? ik vindt het niet eens verkeerd staan..
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Wat ik ook wel eens zie zijn stenen afdekplaten aan de onderkant. Hebben jullie hier ervaring mee? ik vindt het niet eens verkeerd staan..

Nee maar wel dat je stenen onder in de gaat voor die paal storten een paar grote en daar bovenop grind dan blijft enig water in dat gaat onder de stenen en onderkant paal blijft watervrij. Is ook een versteviging van de paal.

Ik bedoel natuurlijk houtteer wat niet afsluitende is zoals koolteer.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Niet door midden maar een stuk van een zijkant ongeveer 25mm of zo voorzichtig zagen. Voordat je gaat lijmen de twee delen goed aan elkaar klemmen en een aantal 6 of 8 mm gaten in de hoeken of dergelijk boren voor deuvels om de twee delen op de juist plek te houden tijdens het lijmen.

Palen graaf je een derde de lengte de grond in.

Met zo'n poort is het lastig om de onderkant van de palen droog te houden en dus gaat het rotten net boven de grond. Hoe lang dat duurt is niet te zeggen. Toch voor het gevoel zet ik een paal altijd in de teer tot een cm of 20 boven de grond.

Een andere, beter volgorde. Eerste deuvelgaten boren en daarna 25mm afzagen.
 

gg-enrique

Actieve deelnemer
15 nov 2013
102
0
Klarenbeek
Ik weet niet Richard, ik heb weinig ervaring met epoxy.
Zou menie ook kunnen? Heb ik ook gebruikt tijdens mijn verbouwing en nog een emmertje van staan..
 

kclemen

Actieve deelnemer
20 jan 2013
222
0
Nuttig topic, want wil binnenkort onderstaande lampen gaan maken, maar vroeg met hetzelfde af ivm de elektriciteitskabel.
b9e5de3769bab58b54cdb6e0861d7a5f.jpg
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Voor alle duidelijk hier mijn voorbeeld die ik vroeger heeft gemaakt van een balk van zoiets als 120 x 150 mm.DSC01704 copy.jpg
Als je goed kijkt kunnen je zien een beetje van de naad langs de linkerkant van de balk. Daaronder is de gleuf voor de draad. Hoe hij langs de pen van de dwarsbalk loopt weet ik niet meer maar hij doet het wel en komt uit net boven en over de dwarsbalk loopt en door een gaat naar beneden. Tussen lamp en balk is een schakelaar maar omdat de dwarsbalk hoog is zie je de bovenkant en elektra niet. Wat ik wil zeggen is dit constructie is bedoeld voor binnen en niet voor buiten.
 

gg-enrique

Actieve deelnemer
15 nov 2013
102
0
Klarenbeek
Dat is ook toevallig! ik wil dezelfde maken voor langs mijn terras. heb de bekabeling al liggen.. nu alleen het hout nog. Heb je al een plan klaar?
 

gg-enrique

Actieve deelnemer
15 nov 2013
102
0
Klarenbeek
Ernest,

Knappe oplossing zo. je ziet de naad nauwelijks, dat is precies wat ik bedoel. Ik heb het een en ander wel duidelijk nu. Wanneer het zover zal ik wel eens posten hoe ik het gedaan heb, samen met het resultaat.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.