Houten schaaf, restauratie en schaven

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Hoi Forum,

Weer een stap in mn meubelmaak avonturen. Houten schaven, je weet wel die uit de middeleeuwen!

Het was me een bewogen dagje. Onderweg van m'n atelier naar huis gooide een leuk blondje, met een knotje en iphone in de hand, vanuit een parkeervlak haar autodeur open, terwijl ik daar op het naastliggende fietspad op volle snelheid bergaf zoefde (wij hebben bergen hier in het zuiden), er volgde een succesvolle uitwijkmanoeuvre en ik ben op de fiets blijven zitten, maar ik heb de deur gevoeld. 10 min later stapte ik met trillende benen thuis van m' n fiets. Bijna doodervaring nummer 1.

Eindelijk had ik me ertoe gezet de oude houten schaaf zonder "klep"/wig te maken, zit er al een jaar naar de kijken om die toch eens onderhanden te nemen, ik had zelfs het blokje al klaarliggen, maar ik durfde niet;)
Het leek me een lastig klusje. Nou, wig is gemaakt,en het ding schaaft als een malle. I am victorious!

Totdat ik een seconde later met m'n elleboog de Veritas lowangle vakkundig, mijn adem stoktte, een meter lager op de grond liet kletteren...je hebt immers een schaaf nodig om een schaaf te maken. Maar dit was niet de bedoeling, bijna dood ervaring nummer 2. Binnenkort kunnen jullie een topic verwachten hoe ik de Veritas ga uitdeuken, meh


Hieronder nog wat fotos van de wig want daar ging het immers om.


DSC_6416.jpg

Een stukje uit de bananendoos met meranti brokken gehaald. Een jaar geleden al vlak en haaks geschaafd. Nu met de hand (in de brede weg) op dikte geript, dat moet je ook oefenen. Vervolgens een scheve kant eraan gezaagd, nu verder met de schaaf.

DSC_6418.jpg

De schaaf heeft lang bij mn ouders in de schuur gelegen, tijden zelfs op de grond. De schaaf is niet veel gebruikt lijkt het, de beitel is haast op de volle lengte en de zool is gewoon vlak. Op de verfspetters na heeft de body ook geen gebruiksporen, enkel wat mishandelingen van mij als kind toen die via mijn grootvader in mijn klauwen kwam.

DSC_6424.jpg

Passen, kijken of de scheve kant van de wig volledig contact maakt, met de hele groef in de schaaf.

DSC_6426.jpg

DSC_6427.jpg


DSC_6429.jpg

Ik heb de wig met vaseline ingesmeerd, omdat deze zo vast zit dat ik met een grote hamer flink moet meppen om het geheel eruit te krijgen. Heeft iemand hier nog gedachten over?

DSC_6422.jpg

proef krullen.

DSC_6423.jpg

Heb nog geen foto gemaakt van de wig ingekort.
De beitel heb ik op de bankslijper nu bijna recht geslepen, de rest volgt wel met het "gewone" slijpen.

De handling is heel anders, lekker licht in de hand, en je krijgt goede feedback wat er met het hout onder de schaaf gebeurt.
Ik gebruik 'm nu als fijne scrubplane/ kleine jack plane en de feitelijke nmmr5 jack als "jointer", werkt prima voor het kleinere tot medium werk.

Groet Robert
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.