Ulmia 1712

Uitgeester

Actieve deelnemer
21 apr 2014
48
0
Uitgeest
Ik heb een Ulmia 1712 uit '78 in gebruik maar de roltafel staat niet helemaal lekker. Hoogte voor en achter is ongelijk en je kan de tafel heen en weer wiebelen omdat niet alle geleidewieltjes op de buis staan.

Nadeel is dat alle imbus boutjes behoorlijk vast lijken te zitten. Tenzij ik iets over het hoofd zie gaat afstellen dus lastig worden.

Heeft iemand toevallig een handleiding liggen of meer verstand van oude Ulmia machines?
 

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
geen ervaring mee ,maar is het niet zo dat de looprollen op een excentrisch asje zitten wat stelbaar is en met de inbusbout wordt geborgd?
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Als die wieltjes gelagerd zijn kun je even checken of de wieltjes wel goed erop zitten (ik bedoel binnen/buitenkant verwisseld) -- gewoonlijk is de 'open' kant van het lager naar binnen gericht, vaak voorzien van een ringetje op de as.
 

Uitgeester

Actieve deelnemer
21 apr 2014
48
0
Uitgeest
Het zijn inderdaad gelagerde wielen en die zitten wel goed geloof ik. De inbussen die de assen vast houden (wat Dunhans zegt is vermoed ik correct) zitten alleen echt heel vast. Ik heb er eentje los weten te krijgen en de rest niet. Reguliere sleutels werken niet dus binnenkort maar even op zoek naar een doppenset met inbus...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.