PDA

Bekijk Volledige Versie : Voldraad of deeldraad, wat is verschil.

DennisV
10-07-17, 21:04
Ik ben een amateur in houtbewerking maar ik stel bij elke keuze de vraag waarom??

Nu ook met schroeven.

Wat is het verschil in toepassing van vol en deel draad schroeven?

Groeten,
Dennis

Pel
10-07-17, 21:17
Een schroef met deel draad trekt zich veel vaster in het hout, vooral als je twee delen hout op elkaar vast gaat schroeven.

Groet Pel.

DennisV
10-07-17, 21:19
Dus als ik iets ophang dan gebruik ik voldraad.
En bij een verbinding gebruik ik deeldraad?

Groeten,
Dennis

fantic
10-07-17, 21:42
Bij voldraad moet je zorgen dat de schroef niet vast komt te zitten in het deel wat vastgeschroeft an het andere deel, dus meestal met dunnere delen of met metaal op hout gebruikt.

SunRayes
10-07-17, 21:54
Als je twee planken van 18 mm dik goed aan elkaar wil schroeven, dan wil je dat de schroef de bovenste plank sterk tegen de onderste plank aan trekt.
Dat doe je door eerst een gaatje in de bovenste plank te boren, een gaatje dat groter is dan de schroef. Voor een 4,5 x 40 schroef, boor je met 5mm een gaatje.
De schroef zal zichzelf dan alleen in de onderste plank schroeven.
Maar de kop van de schroef past niet door het 5mm gat, waardoor de schroef de bovenste plank tegen de onderste aan trekt.

Bij een deel draad schroef hoef je het 5mm gaatje niet te boren omdat er ter hoogte van de bovenste plank geen schroefdraad meer zit.
Een deel draad schroef zal de bovenste plank dus goedaan trekken.

Als je een plank zonder gaatje er in ophangt, heb je een deel draad schroef nodig. Maar als de plank wel een 5mm gaatje heeft, dan kan je een voldraad schroef gebruiken.
Als je iets anders dan hout ophangt, met gaatjes er in (een lamp of gordijn rails) dan is voldraad beter. Want dan heb je meer draad waar het aan hangt.

Clements
10-07-17, 22:30
Ik ben nu helemaal fan van woodies. Voor hout op hout hebben die wel een mooi systeem met voorboren en verzinken in de schroef zelf

Bijtel