afwerking van canadees esdoorn

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
hallo forummers,

volgend jaar wil ik wat doosjes gaan maken van canadees esdoorn. hoe kan ik zorgen dat dit houtsoort zijn "witte" kleur behoudt ? persoonlijk vind ik dit een mooie houtsoort om als contrast te gebruiken met andere meer sprekende houtsoorten.


rick
 

superfly

Actieve deelnemer
11 mei 2008
71
4
Bussum
Dag Rick,
Ik kijk al een paar dagen mee of er een antwoord komt.
Ik ben toevallig op zoek geweest op internet met dezelfde vraag. Op de amerikaanse fora is hier en daar wel iets te vinden over dit onderwerp.
Een lak op acryl basis zou het beste zijn om de witte kleur zo lang mogelijk te houden.
Zelf zat ik aan een lak met uv filter te denken, maar vreemd genoeg ben ik dat advies nergens tegen gekomen. Ondertussen ben ik maar gestart met het aflakken van mijn esdoorn project met nitro cellulose lak omdat dat toch de mooiste glans geeft en acryl voor mij niet zo's optie is (niet zo krasvast).
Niet het ultieme antwoord, maar misschien heb je er iets aan.
Hieronder een plaatje met de eerste laag erop.
IMG_2615.JPG

De gitaar zelf is van europees esdoorn de randjes zijn van amerikaans gevlamd esdoorn
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
superfly,

mooie gitaar!!! mooie website ook, leuk dat je het zo het bouwproces beschrijft. bedankt voor de afwerktip!!

rick
 

jan jansen

Actieve deelnemer
28 okt 2010
127
3
Aldeboarn - Fryslan
superfly zei:
Dag Rick,
Ik kijk al een paar dagen mee of er een antwoord komt.
Ik ben toevallig op zoek geweest op internet met dezelfde vraag. Op de amerikaanse fora is hier en daar wel iets te vinden over dit onderwerp.
Een lak op acryl basis zou het beste zijn om de witte kleur zo lang mogelijk te houden.
Zelf zat ik aan een lak met uv filter te denken, maar vreemd genoeg ben ik dat advies nergens tegen gekomen. Ondertussen ben ik maar gestart met het aflakken van mijn esdoorn project met nitro cellulose lak omdat dat toch de mooiste glans geeft en acryl voor mij niet zo's optie is (niet zo krasvast).
Niet het ultieme antwoord, maar misschien heb je er iets aan.
Hieronder een plaatje met de eerste laag erop.
IMG_2615.JPG

De gitaar zelf is van europees esdoorn de randjes zijn van amerikaans gevlamd esdoorn

Laat ik nou net deze gitaar hebben gezien op het zelfbouw deel van gitaarnet.....mooi hoor!

:mrgreen: :lol: :mrgreen:
 
A

Athanor

Guest
Ik heb een Esdoorn tafeltje met celluloselak afgewerkt. de mooie glans was het enige voordeel dat ik zie.... Inmiddels is dat teniet gedaan doordat de lak niet tegen vocht van glazen etc kan en nu kale plekken krijgt :( Bovendien vergeelt het behoorlijk :roll: Niet doen dus. Ik heb Glitsa op oplosmiddel basis voor andere esdoorn tafeltjes gebruikt en daar ben ik tevreden over, veel minder vergeling.

Fons
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Als ik hout zo blank mogelijk wil laten gebruik ik blonde/blanke wasvrije Shellac als eerste 2 lagen, daarna zijn de porien gesloten en kun je aflakken met ofwel een nitro of polyurethaanlak.

Iets ander komt me zo niet te binnen.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Moderne acryllak is geen verkeerd spul, het is nagenoeg kleurloos en esdoorn blijft er mooi blank van. Het heeft alleen niet zo'n mooi oppervlakte als b.v. celluloselak waar ook veel oplosmiddel in zit. Om toch een mooi hoogglans effect te krijgen de lak een paar dagen goed laten harden en opschuren tot 600 met een grootschuurblok, waardoor het te schuren oppervlak ook echt mooi vlak wordt; en daarna polijsten met een lakpolijstmiddel waarmee je b.v. verweerde autolak ook weer opvrolijkt. Even experimenteren tot welke grit je op gaat schuren (bij festool tot 4000) en welk polijstmiddel je wilt gebruiken(kan ook van festool).
Dacht ooit een van mijn eerste kistjes van esdoorn een paar jaar geleden mooi af te werken met Epifanes bootlak, maar daar werd het me toch vies geel van. Voor mahonie is prachtige lak maar niet voor esdoorn!
Moderne acryllak is voor de hobbyist erg mooi spul, er zijn soorten bij die geschikt zijn voor parketvloeren, die zijn ook echt hard en krasbestendig, het is in no time droog, dus je kunt per dag makkelijk 3 lagen aanbrengen en het is stukken beter voor je gezondheid en wettelijk verplicht gemaakt om de gevreesde schildersziekte te voorkomen.
Als je net als de prachtige gitaar van superfly, gestreept esdoorn gebruikt, dan zou je je moeten verdiepen hoe je de streepjes beter uit kunt laten komen. Meestal wordt het eerst gebeitst en daarna de beits weer weggeschuurd tot het esdoorn weer blank is maar de strepen donkerder (of gekleurd) en daarna het geheel aflakken.
een leuk filmpje, [MEDIA=youtube]IWCptCxNx4I[/MEDIA]

jaap
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
aha, kijk daar kan ik wat mee. ik heb namelijk wat hele mooi stukken gestreept esdoorn liggen wat een geschenk was van een erg gewaardeerde forummer. daar wil ik graag een kistje van gaan maken voor mijzelf. allemaal enorm bedankt voor alle tips
 

hemski

Actieve deelnemer
31 mrt 2008
281
2
Ik heb ook goede ervaringen met acryllak. Snel drook en mooi te polijsten. Belangrijk is echt om het blanke houtoppervlak al super glad te hebben. Geen krasje mag je meer zien, want dat komt later sterker naar boven als de lak erop zit. Je kunt prima eerst politoeren en schuren en dan weer politoeren. Vervolgens met je nog een paar lagen acryllac erop en polijsten maar.

Jaap, hoe zit het dan met D2 lak, daar gaat het ook goed mee en is toch ook in een uv bestendige variant te krijgen?
 

woodie

Actieve deelnemer
5 nov 2010
188
1
zoals Houthasses zou ik ook voor shellak gaan als eerste laag, benadrukt toch altijd net iets meer de nerven dan alle andere afwerkingsprodukten, tenzij je zoals Jaap aangeeft eerst beitst en de beits weer afschuurd.

En je spreekt over kontrast, de andere houtsoorten gaan ook donkerder worden, dus kontrast blijft wat je ook gebruikt.

Watergedragen afwerkingprodukten hebben wel de neiging om donker hout een vale blauw grijze schijn te geven. dit kan je wel weer een beetje verhelpen door je acryllak een beetje te tinten met een heel klein beetje amberkleurige kleurstof op waterbasis.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.