Help, hoe dit te repareren aan mijn schaaf...?

Willem11

Actieve deelnemer
17 nov 2015
135
10
Goedenavond allemaal,

Vandaag bleek een onderdeeltje van mijn schaaf afgebroken.
En het lijkt me niet makkelijk te vervangen.

In de eerste drie foto's is de schade te zien. in de vierde foto heb ik bij een andere schaaf hetzelfde deel in goede staat vastgelegd, ter vergelijking.
Hebben jullie een idee hoe ik dit verhelp...?
Fijn als jullie even meedenken!

Groet,
Willem

kapotte deel.jpgkapotte deel close up.jpgafgebroken deeltjes.jpgdeeltje in goede staat op andere schaaf.jpg
 

Willem11

Actieve deelnemer
17 nov 2015
135
10
OK Ronald, dat is goed nieuws!
Dan heb ik in ieder geval al een vervangend onderdeel.

Maar ...heeft iemand een idee hoe ik dat onderdeel losmaak?
Er zit een pennetje door een klein gaatje. Het onderdeel draait rond het pennetje.

Dus er zit geen schroefje ofzo.
Ik heb geen idee hoe ik dat pennetje losmaak en vooral hoe ik het weer bevestig...

Ik zal het eens vragen bij Baptist, maar al jullie het weten hoor ik het graag.

Groet,
Willem
 

Willem11

Actieve deelnemer
17 nov 2015
135
10
Dank Marcel, daar kan ik me zeker wel iets bij voorstellen!
Ik ga aan de slag... en laat wel weten hoe het afloopt...
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Willem,
Ik heb hetzelfde probleem gehad. Schaaf meegenomen naar Baptist.
Zij hebben dit direct voor mij gerepareerd.
Probleem is hoogstwaarschijnlijk dat je schaafbeitel vastloopt op de schroef.
Wanneer je dan nog verder doordraait breekt dit af omdat je een hefboomwerking krijgt.
Groet,
Hans
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Probleem is hoogstwaarschijnlijk dat je schaafbeitel vastloopt op de schroef.
Wanneer je dan nog verder doordraait breekt dit af omdat je een hefboomwerking krijgt.
Het viel me ook op dat het stelwieltje wel heel ver gedraaid is. Normaal moet je het nooit zo ver draaien. Enig idee waarom?
 

Wim1965

Actieve deelnemer
23 apr 2017
311
51
Dalfsen.
Misschien een schaafbeitel die niet bij deze schaaf hoort waardoor de opening niet helemaal op de goede plaats zit?
 
P

Pel

Guest
Liefst deze trol zo snel mogelijk verwijderen, en ik raad iedereen aan om er niet op in te gaan!

Groet Pel.
 

Willem11

Actieve deelnemer
17 nov 2015
135
10
Het viel me ook op dat het stelwieltje wel heel ver gedraaid is. Normaal moet je het nooit zo ver draaien. Enig idee waarom?


Het wieltje heb ik na het zien van de schade weggedraaid, dus de stand op de foto is niet zoals deze gebruikelijk was.
 

Willem11

Actieve deelnemer
17 nov 2015
135
10
of de keerbeitel te ver naar achter op de schaafbeitel.

Dag Jos, dat zet me aan het denken.
Ik plaats de keerbeitel echt kort achter de scherpe kant van de schaafbeitel.
Het lijkt mij niet direct een oorzaak voor het breken.

Wat ik misschien zelf te veel doe, is draaien aan het stelwiel als de keerbeitel al vast zit.
Ik probeer hiermee soms net een fractie dieper te schaven, maar dat zet natuurlijk wel kracht op onderdelen.
Ik denk dat ik er voorzichtig mee omgegaan ben, maar misschien is dit toch wel een oorzaak.
Beter de beitel een beetje los maken en dan pas draaien allicht.

Maar, hardop denkend, tegelijkertijd heb ik met een andere schaaf vergelijkbaar werk gedaan.
Ik heb er zelfs al langer en ook relatief veel meer werk mee verzet.
En deze schaaf heeft geen enkel probleem (Allebei Stanley Bailey)

Wat mij wel opviel aan de schade was de zichtbare broosheid van het metaal van het afgebroken deel.
Het zag er echt niet kwalitatief hoogwaardig uit.
Misschien net pech gehad met een maandagmorgenonderdeeltje...

Gelukkig heb ik de schaaf binnen de garantie terug mogen sturen.
Hopelijk repareren ze hem. Ik laat het wel even weten.

Dank allemaal voor het meedenken!

Groet
Willem
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Willem,
Het is niet de bedoeling dat je de keerbeitel loszet wanneer je een schaaf instelt.
Aan de andere kant weet ik niet hoe hard jij de keerbeitel klemt, hij moet niet te los, maar zeker ook niet te vast geklemd worden.
Groet,
Hans
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Zoals Hans al zegt: het is perfect normaal om aan het wieltje te draaien als de dekbeitel al vast zit. De klemkracht kun je regelen met de bout waarop hij rust. Te los en alles kan nog makkelijk heen en weer bewegen, te vast en het wieltje draait niet meer. Je moet zelf beetje het goeie punt vinden.
 

Willem11

Actieve deelnemer
17 nov 2015
135
10
Ok, dank, ik meende ook dat het de bedoeling was om te stellen met een vaste keerbeitel.
Daarom vond ik het raar dat het onderdeeltje brak en bij de andere schaaf, zoals gezegd niet.

Misschien moet ik het goede punt van 'niet-te-los-en-niet-te-vast' gewoon nog eens onderzoeken.
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Willem,
Wanneer je de schaaf terugkrijgt moet je naar het volgende kijken:
IMG_0868.jpg
Het gat in de keerbeitel moet ruim loszitten van de klemschroef.
Ik weet vrijwel zeker dat dit bij jou het probleem is geweest.
Wanneer de keerbeitel vastloopt creëer je een hefboomwerking met de stelschroef.
Hierdoor breekt de yoke (juk?).

Groet,
Hans
 

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
Effe een paar basisitems van de schaaf:
De keerbeitel moet vastzitten op de schaafbeitel en dezen mogen ten opzichte van mekaar niet bewegen.
De dekbeitel mag niet te vast noch te los staan opdat de schaafbeitel en keerbeitel kan schuiven bij het instellen.
Het stelwiel/yoke pakt in de keerbeitel en verschuift het geheel.
IMG_2853.JPG
Jos
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.