PDA

Bekijk Volledige Versie : Help, hoe dit te repareren aan mijn schaaf...?

Willem11
05-07-17, 19:41
Goedenavond allemaal,

Vandaag bleek een onderdeeltje van mijn schaaf afgebroken.
En het lijkt me niet makkelijk te vervangen.

In de eerste drie foto's is de schade te zien. in de vierde foto heb ik bij een andere schaaf hetzelfde deel in goede staat vastgelegd, ter vergelijking.
Hebben jullie een idee hoe ik dit verhelp...?
Fijn als jullie even meedenken!

Groet,
Willem

65876658776587865879

Steeneik
05-07-17, 19:52
Hallo Willem,

Bij oa Baptist in Arnhem kun je losse onderdelen bestellen/afhalen, ook het onderdeel wat bij jou kapot is.
https://www.baptist.nl/houtbewerkers/schaven/lie-nielsen-schaven/lie-nielsen-lange-yokes-voor-bankschaaf-3-t-m-7

Groet, Ronald

Willem11
05-07-17, 19:59
OK Ronald, dat is goed nieuws!
Dan heb ik in ieder geval al een vervangend onderdeel.

Maar ...heeft iemand een idee hoe ik dat onderdeel losmaak?
Er zit een pennetje door een klein gaatje. Het onderdeel draait rond het pennetje.

Dus er zit geen schroefje ofzo.
Ik heb geen idee hoe ik dat pennetje losmaak en vooral hoe ik het weer bevestig...

Ik zal het eens vragen bij Baptist, maar al jullie het weten hoor ik het graag.

Groet,
Willem

MarcelG
05-07-17, 20:16
Dit is een cilindrische borgpen zoiets als dit? http://www.jdcsport.nl/Cilindrische-borgpen

met ander pennetje te verwijderen, kan ook asje, spijker oid zijn, eruit tikken of met een tang en na vervangen beugeltje gewoon weer terug duwen/slaan/knijpen...

hoop dat je me begrijpt....

Willem11
05-07-17, 20:18
Dank Marcel, daar kan ik me zeker wel iets bij voorstellen!
Ik ga aan de slag... en laat wel weten hoe het afloopt...

Chenak
05-07-17, 21:19
Willem,
Ik heb hetzelfde probleem gehad. Schaaf meegenomen naar Baptist.
Zij hebben dit direct voor mij gerepareerd.
Probleem is hoogstwaarschijnlijk dat je schaafbeitel vastloopt op de schroef.
Wanneer je dan nog verder doordraait breekt dit af omdat je een hefboomwerking krijgt.
Groet,
Hans

Wim Kluck
05-07-17, 21:56
Ik ken deze borgpen onder de naam spanstiften. Je slaat hem eruit met een pendrijver.

BossyRangs
05-07-17, 23:23
Probleem is hoogstwaarschijnlijk dat je schaafbeitel vastloopt op de schroef.
Wanneer je dan nog verder doordraait breekt dit af omdat je een hefboomwerking krijgt.
Het viel me ook op dat het stelwieltje wel heel ver gedraaid is. Normaal moet je het nooit zo ver draaien. Enig idee waarom?

Wim1965
05-07-17, 23:33
Misschien een schaafbeitel die niet bij deze schaaf hoort waardoor de opening niet helemaal op de goede plaats zit?

Jos Cuypers
06-07-17, 07:30
Misschien een schaafbeitel die niet bij deze schaaf hoort waardoor de opening niet helemaal op de goede plaats zit?

of de keerbeitel te ver naar achter op de schaafbeitel.

Roeland
07-07-17, 17:30
Moderator, volgens mij is dit ongewenst.

Groetnis, Roeland

Pel
07-07-17, 17:36
Liefst deze trol zo snel mogelijk verwijderen, en ik raad iedereen aan om er niet op in te gaan!

Groet Pel.

Willem11
07-07-17, 19:57
Het viel me ook op dat het stelwieltje wel heel ver gedraaid is. Normaal moet je het nooit zo ver draaien. Enig idee waarom?

Het wieltje heb ik na het zien van de schade weggedraaid, dus de stand op de foto is niet zoals deze gebruikelijk was.

Willem11
07-07-17, 19:58

De onderdelen behoren - zover ik weet - zonder meer allemaal bij elkaar.

Willem11
07-07-17, 20:13
of de keerbeitel te ver naar achter op de schaafbeitel.

Dag Jos, dat zet me aan het denken.
Ik plaats de keerbeitel echt kort achter de scherpe kant van de schaafbeitel.
Het lijkt mij niet direct een oorzaak voor het breken.

Wat ik misschien zelf te veel doe, is draaien aan het stelwiel als de keerbeitel al vast zit.
Ik probeer hiermee soms net een fractie dieper te schaven, maar dat zet natuurlijk wel kracht op onderdelen.
Ik denk dat ik er voorzichtig mee omgegaan ben, maar misschien is dit toch wel een oorzaak.
Beter de beitel een beetje los maken en dan pas draaien allicht.

Maar, hardop denkend, tegelijkertijd heb ik met een andere schaaf vergelijkbaar werk gedaan.
Ik heb er zelfs al langer en ook relatief veel meer werk mee verzet.
En deze schaaf heeft geen enkel probleem (Allebei Stanley Bailey)

Wat mij wel opviel aan de schade was de zichtbare broosheid van het metaal van het afgebroken deel.
Het zag er echt niet kwalitatief hoogwaardig uit.
Misschien net pech gehad met een maandagmorgenonderdeeltje...

Gelukkig heb ik de schaaf binnen de garantie terug mogen sturen.
Hopelijk repareren ze hem. Ik laat het wel even weten.

Dank allemaal voor het meedenken!

Groet
Willem

Chenak
07-07-17, 21:06
Willem,
Het is niet de bedoeling dat je de keerbeitel loszet wanneer je een schaaf instelt.
Aan de andere kant weet ik niet hoe hard jij de keerbeitel klemt, hij moet niet te los, maar zeker ook niet te vast geklemd worden.
Groet,
Hans

BossyRangs
07-07-17, 22:26
Zoals Hans al zegt: het is perfect normaal om aan het wieltje te draaien als de dekbeitel al vast zit. De klemkracht kun je regelen met de bout waarop hij rust. Te los en alles kan nog makkelijk heen en weer bewegen, te vast en het wieltje draait niet meer. Je moet zelf beetje het goeie punt vinden.

Willem11
08-07-17, 12:47
Ok, dank, ik meende ook dat het de bedoeling was om te stellen met een vaste keerbeitel.
Daarom vond ik het raar dat het onderdeeltje brak en bij de andere schaaf, zoals gezegd niet.

Misschien moet ik het goede punt van 'niet-te-los-en-niet-te-vast' gewoon nog eens onderzoeken.

Chenak
08-07-17, 13:39
Willem,
Wanneer je de schaaf terugkrijgt moet je naar het volgende kijken:
65966
Het gat in de keerbeitel moet ruim loszitten van de klemschroef.
Ik weet vrijwel zeker dat dit bij jou het probleem is geweest.
Wanneer de keerbeitel vastloopt creŽer je een hefboomwerking met de stelschroef.
Hierdoor breekt de yoke (juk?).

Groet,
Hans

Jos Cuypers
09-07-17, 13:16
Effe een paar basisitems van de schaaf:
De keerbeitel moet vastzitten op de schaafbeitel en dezen mogen ten opzichte van mekaar niet bewegen.
De dekbeitel mag niet te vast noch te los staan opdat de schaafbeitel en keerbeitel kan schuiven bij het instellen.
Het stelwiel/yoke pakt in de keerbeitel en verschuift het geheel.
65996
Jos

Bert Vanderveen
09-07-17, 18:16
Dat Y-vormige ding dat bij de OP kapotgegaan ism is gegoten uit iets lichtmetaligs - tamelijk bros. Heb er zelf ook eentje zien sneuvelen & een after-market gevonden die uit twee gebogen stukjes staal is gemaakt, samengeklonken denk ik. Wat een stuk sterker is. Er zijn er ook in messing, geloof dat Dieter die verkoopt.
Als je gorgelt op "handplane y adapter yoke" vind je er info over.

zaagselsnuiver
13-07-17, 13:29
Dit alles kan ook veroorzaakt zijn door een kikker die te ver naar achter staat i.c.m. dekbeitelschroef die niet goed (te strak) staat. De yoke heeft het begeven toen hij de krachten/spanning die ontstonden bij het overbruggen van de ruimte tussen schaafmond en kikker. De vouw van de beitel ligt op de bodem van de schaaf voor de schaafmond, de druk bij het draaien aan het stelwieltje veroorzaakt een neerwaartse kracht terwijl de beitel alleen maar vooruit richting mond over zijn vouw kan, in plaats van over zijn rug de kikker afdalend de mond door zakt. De onderdelen van schaaf lijken me trouwens niet origineel.

Willem11
02-08-17, 09:25
Dank allemaal voor het meedenken en de tips.
Even een afrondend bericht.

Ik had de schaaf in de aanbieding nieuw bij Toolnation gekocht.
Daarom ga ik er vanuit dat alle onderdelen origineel waren en bij elkaar pasten zoals men zou verwachten.

Ik heb de schaaf binnen de garantietermijn teruggestuurd.
Nooit meer iets van Toolnation gehoord, tot ik gisteren opeens een geheel nieuwe schaaf in ontvangst mocht nemen.

Dat is ook een manier om een klein onderdeeltje te vervangen voor de klant...
Maar het kan ook betekenen dat er met de oude schaaf toch meer mis bleek te zijn. Geen idee dus, helaas.

Op zich verder prima opgelost, behalve dat ik deze nieuwe schaaf weer kan gaan vlakken... meditatief klusje...

Groeten
Willem