Oregon pine voor een buitentafel?

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Ik zit al voorzichtig te denken aan een volgend project. Onze huidige gamma tuintafel staat op instorten. Ik heb een mooi ontwerp op het oog, maar nu dus over de houtkeuze.

Ik heb een hele mooie stapel prachtig oregon pine zien liggen. Brede planken, kwartiers gezaagd, hoegenaamd geen knoesten. Prachtig spul. Ik moet wel een hypotheek afsluiten om het te kunnen betalen, maar goed.

Als ik dat als tafelblad buiten ga gebruiken en mooi glad schaaf, heeft het dan een kans om te overleven? Langer dan een jaar of 20? Ik dacht er aan om het in de japanse traditie heel glad te maken en het dan niet te behandelen met olie of vernis of zo, gewoon kaal hout.
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Een goede keus voor een buitentafel, of het 20 jaar zal halen onbehandeld betwijfel ik, het is wel erg gevoelig voor beschadigingen zo'n relatief "zachte" houtsoort. Maar mij lijkt het erg mooi!
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Zoals jij het omschrijft heb ik in mijn hooft een beeld van bijzonder en prachtig hout en om dat als buitentafel te gebruiken vind ik zonde. Maar in werkelijkheid is het moeilijk te beoordelen. Als het dosse gezaagd was zou ik het afraden want die plaat ringen die willen loos komen door wind en weer en gebruiksslijtage maar met kwartiers denk ik dat je geen probleem zou hebben. En terecht, geen vies afwerking spul erop.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Nou ja, ik overdrijf een beetje met de prijs, maar goedkoop is het niet. Echter, een beetje tafel uit het tuincentrum of bouwmarkt is ook een paar honderd euro en die stort dan na een paar jaar in elkaar omdat het zo'n gammele rot constructie is.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Het is niet erg duurzaam hout. Mijn lokale houtboer heeft prachtig siberisch lariks en een hele partij okan. Beide zeer duurzaam en het lariks is echt super mooi hout om te zien, heel fijn van nerf.

We hebben zelf een ooit gekochte buiten tafel van meranti, maar die geeft de geest ook na 8 jaar buiten...

jaap
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Het is niet het meest duurzame maar wordt wel buiten toegepast.


ToepassingenDouglas is, dankzij de gunstige sterkte-eigenschappen en de grote afmetingen waarin het te koop is, voor zeer veel toepassingen geschikt. In de bouw zowel voor binnen- en buitenwerk, bijvoorbeeld ramen en kozijnen, deuren (met kwartiers gezaagde stijlen en dorpels), riftvloeren (vloeren van kwartiers gezaagde delen), binnen- en buitenbetimmeringen, pergola\'s en hekken. Zwaar balkhout wordt onder andere voor dragende constructies toegepast. Aangezien douglas behoorlijk bestand is tegen zuren, wordt het ook voor vaten en kuipen voor de chemische industrie gebruikt. Bekende toepassingen zijn ook ladderbomen, turngereedschap (bijvoorbeeld banken, evenwichtsbalken, wandrekken), carrosseriebetimmeringen, lijsten, stelen, stokken en meubelen. In Amerika wordt het ook gebruikt voor dwarsliggers (verduurzaamd), pijpleidingen en spantconstructies. Verder voor de jachtbouw, zoals dekjes, huiden, spanten, masten, kano\'s, roeiriemen enz. Douglas is ook in de vorm van fineer in de handel verkrijgbaar. Tevens wordt douglas in enorme hoeveelheden voor de vervaardiging van constructietriplex gebruikt (Douglas fir plywood). West-Europees douglas wordt gebruikt voor allerlei soorten palen (heiningpalen, boompalen, perkoenpalen, heipalen). Het gezaagde hout wordt gebruikt voor damwand, voor al of niet gekantrecht potdekselwerk (over elkaar vallende delen gevelbekleding) en ook voor binten, balken en gordingen.

Ik heb het zelf voor een picknick tafel gebruikt, onbehandeld vergrijst het snel
 
Laatst bewerkt:

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Jaap, is dat larix bij van Leersum? Ik heb mijn schutting van lariks gemaakt. En na twee jaar is hij nog geen eens weggerot ;)
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Het gaat over Oregon Pine ( zie Piet Groeneweg antwoord in "hout voor buitentrap")

Daar ben ik me van bewust, het is dezelfde boom? Alleen in de VS groeit ie langzamer en is daarom wat duurzamer?

Van oude douglasbomen uit de Verenigde Staten afkomstig hout staat in Nederland bekend als Oregon pine. Het is vanwege de gunstige eigenschappen voor bijna alle doeleinden te gebruiken, zoals in de bouw, voor vloeren, schuttingen, masten etc. Oregon pine wordt gebruikt voor binnen- en buitentimmerwerk en in de meubelmakerij. Voor ladderbomen en gymnastiektoestellen wordt het gebruikt vanwege de grote veerkracht. Door de grote sterkte en taaiheid werd het bovendien vaak gebruikt voor masten van schepen.
 
Laatst bewerkt:

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Heb je ooit Douglas Fir vanuit Noord Amerika naast inlands of Europeese Douglas Fir vergelijken Marcel G? Het enig overeenkomst is de naam.
Van Leersum heeft wel lariks maar geen Siberische Lariks (zie discussie over Oregon Pine hierboven).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.