Festool DTS en RTS Schuurzool/Grondplaat wél of niet verwisselbaar???

033hout

Actieve deelnemer
27 jan 2017
34
0
Goedenmiddag allen. Ik had een vraag mbt de Festool DTS400 en de RTS 400 schuurmachine's.
Het onderwerp zal al wel meerdere keren de revue gepasseerd zijn, maar echt een duidelijk antwoord kan ik nergens vinden.
Ik was benieuwd of je de schuurzool en grondplaat van de DTS en de RTS nou wél of niet kan omwisselen (dus maar 1 van de 2 machine’s aan te schaffen.

Heeft hier op het forum iemand ervaring hiermee?

Voor de RTS betreft het onderdelen
- 489252 (Schuurzool)
- 493720 (Grondplaat)
Voor de DTS betreft het onderdelen;
- 493723 (Schuurzool)
- 493722 (Grondplaat)
Mocht het nou kunnen hoef ik maar 1 van de 2 machine’s aan te schaffen namelijk,
en van de andere machine alleen de schuurzool en grondplaat aan te schaffen.
Dat scheelt me ff minimaal €250!!! :eek:

Voor een onderdelen lijst zie de linkljes hieronder.
Je zou toch zeggen dat het moet kunnen, alleen de genoemde onderdelen zijn anders bij de RTS en DTS, verder zijn ze echt identiek.
Zelfs op FOG (Festool owners group) vind ik geen duidelijk “bevestigend” antwoord :(

Onderdelenlijst DST;
https://www.kruis.nl/onderdelen/viewer/?m=festool&t=493518_0&p=dts-400-eq
Onderdelenlijst RTS;
https://www.kruis.nl/onderdelen/viewer/?m=festool&t=493342_0&p=rts-400-eq
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.777
931
Leeuwarden
De zolen zijn verwisselbaar! Ik heb voor mijn eerste DTS een rechthoekige zool er bij gekocht. Je krijgt als het goed is klemmetjes bij met een schroefje om de rubber mantel vast te zetten die zitten op het origineel met een klemverbinding. Als je die losmaakt kun je ze eigenlijk niet meer gebruiken..... vandaar de klemringen met schroefjes. Even op letten bij bestellen het gaat om de onderdelen nr 24 als het goed is worden die nageleverd met een schroefje. Inmiddels heb ik een tweede RTS gekocht omdat de motor van de DTS was doorgebrand. Die toch laten repareren zodat ik nu twee machines heb:rolleyes:

Fons
 
Laatst bewerkt:

033hout

Actieve deelnemer
27 jan 2017
34
0
De zolen zijn verwisselbaar! Ik heb voor mijn eerste DTS een rechthoekige zool er bij gekocht. Je krijgt als het goed is klemmetjes bij met een schroefje om de rubber mantel vast te zetten die zitten op het origineel met een klemverbinding. Als je die losmaakt kun je ze eigenlijk niet meer gebruiken..... vandaar de klemringen met schroefjes. Even op letten bij bestellen het gaat om de onderdelen nr 24 als het goed is worden die nageleverd met een schroefje. Inmiddels heb ik een tweede RTS gekocht omdat de motor van de DTS was doorgebrand. Die toch laten repareren zodat ik nu twee machines heb:rolleyes:

Fons
Athanor je ben een held :D Thanks.... Ik vermoedde het dus al.

Wat ik wel raar vind is dat je er echt goed naar moet zoeken op internet.
Ik was er gister een beetje mee bezig, en vind snap niet dat er bijna niks over geschreven wordt.
Lijkt me toch sterk dat ik (wij) één van de weinige zijn die hierop letten/naar vragen.
Dit is gewoon een winstpakkertje.

Daarnaast vind ik het van Festool een slechte zaak.
1 kleine aanpassing aan de machine en je maakt een hoop klanten gelukkig.
Dit voelt een beetje als zakkenvullerij...

Athanor, ben jij in de mogelijkheid een paar fototjes te posten?
Alvast bedankt voor je moeite...

Grt
 

MerkiMac

Actieve deelnemer
28 sep 2012
256
31
Zandvoort
www.markdemaker.nl
Dit ga ik even volgen, ben ook wel benieuwd naar hoe dat exact in z'n werk gaat. Heb je dan dus onderdeel 24 en 35 nodig? Krijg je bij onderdeel 24 er meteen twee? Dien je het rubber manchet ook te vervangen? Zal wel niet toch?
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.777
931
Leeuwarden
Ik heb toen een goed advies van mijn Festool adviseur bij de dealer(Raadsma) gehad, hij heeft het voor me uitgezocht en besteld. Foto's kan ik pas in het weekend maken als ik weer bij de gereedschappen ben....

Fons
 

033hout

Actieve deelnemer
27 jan 2017
34
0
Ik heb toen een goed advies van mijn Festool adviseur bij de dealer(Raadsma) gehad, hij heeft het voor me uitgezocht en besteld. Foto's kan ik pas in het weekend maken als ik weer bij de gereedschappen ben....
Ok, alvast bedankt Fons. Ik wacht toch nog even met bestellen tot ik jou foto's heb gezien. Op de link van MarcelG moet ik me eigen registreren bij FOG.
Even snel uitgerekend wat het mij scheelt. Bij Klium.nl zijn de DTS en de RTS het goedkoopst te bestellen online

(mocht iemand een goedkopere site weten hou ik me uiteraard aanbevolen!!)

Ik ga in beide gevallen even uit van de Plus pakketen, die bestel ik namelijk standaard van Festool
DTS = €308,54
RTS = €315,30 .+
-----------------------
Totaal = €623,84

Bestel dus de DTS, met daarbij de Schuurzool (€22,53) en de Grondplaat (€11,28) van de RTS (= totaal €33,81)
€308,54 + €33,81 = €342,35

Snelle rekensom wijst dus uit dat ik hiermee €281,49 "verdien"...
Kunnen we weer mooi ander gereedschap voor kopen. ;)
 

033hout

Actieve deelnemer
27 jan 2017
34
0
Ik heb toen een goed advies van mijn Festool adviseur bij de dealer(Raadsma) gehad, hij heeft het voor me uitgezocht en besteld. Foto's kan ik pas in het weekend maken als ik weer bij de gereedschappen ben....

Fons
Ik heb inmiddels de RTS 400 REQ-plus besteld bij Ijzerhandel Van Rossum (Zwolle)
Ze hadden een goeie actie (€291.29 in de btw!!), ik denk bestel hem maar gelijk.
Is namelijk echt weer iets voor mij om een actie te laten schieten en achteraf zitten te schelden :rolleyes:
Zie http://www.ijzerhandel.nl/festool-vlakschuurmachine-rts-400-req-plus.html
Heb er gelijk 3 pakketjes Granat schuurpapier bij gekocht (P80, P120, P240), was in totaal voor €314 klaar.

Zou het nog wel relax vinden als je nog de moeite zou willen nemen wat foto'tjes te posten van ombouw RTS naar DTS (of v.v.)

Alvast bedant.. Groeten :cool:
 

033hout

Actieve deelnemer
27 jan 2017
34
0
Ok ziet er vrij simpel uit dus. Enkel 4 (of 8?) schroeven los, onderste zilveren ring los, omwisselen voor de Delta zool, en de boel weer vast. Easy as that? 😱
Fijn om te weten. Bedankt voor je moeite
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.777
931
Leeuwarden
Inderdaad, vier schroeven voor de schuurzool en vier schroeven voor de grondplaat. De onderste ring er afhalen met een tang (ook voor de borgingen) en na het aanbrengen van de andere schuurzool de ring met het schroefje aanschroeven. Sommige van de schroeven waren wel met locktite vast gezet, gebruik ik nooit meer en gaat al jaren goed....

Mooi dat je de aanbieding van Ivana bij een locale dealer hebt genomen, kun je met hen overleggen over de wisselset:)


Succes! Fons
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.777
931
Leeuwarden
Als je de schroeven bedoeld, dat heb ik nog niet gemerkt, maar aan de schroefjes zowel als in de gaten zitten nog resten locktite:rolleyes:
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.777
931
Leeuwarden
Ik schat in dat ik zo'n 10 keer zal hebben gewisseld, sinds vorig jaar niet meer echt nodig omdat ik een nieuwe machine heb gekocht toen de eerste was opgebrand. De oude machine daarna laten repareren, dus nu een RTS en een DTS:)

Fons
 

Matjeonik

Nieuw lid
1 jun 2023
2
0
Leiden
Even oud topic ophalen hoor.
Kan iemand mij vertellen hoe ik de spanbanden en manchet op een nieuwe grondplaat hoor te monteren?
 

Matjeonik

Nieuw lid
1 jun 2023
2
0
Leiden
Oké top bedankt. Heb de grondpkaat gelukkig bij kruis besteld. Hoop dat ze de klem nog bij m’n bestelling willen doen.
👍
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.